Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mercedes MGP W02: Integrált kerékanya | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mercedes MGP W02: Integrált kerékanya

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.08.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,477
Kerékrögzítő rendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Maláj Nagydíj, 2011)

A kerékabroncs részét képező integrált kerékanya megoldása a Német Túraautó Bajnokságban már bizonyított. © Mercedes GP Petronas F1 Team

Kétségtelen, hogy a Formula-1-es versenyek legizgalmasabb pillanatait a pályán zajló pozícióharcok jelentik, de a verseny végkimenetele, illetve az, hogy az adott pilóta hányadik helyen ér be a célba, nagymértékben függ a csapat által kidolgozott versenystratégiától is. Az időjárási körülményekben bekövetkezett változások, a pályán kialakuló helyzetek, vagy balesetek miatt azonban az előre megtervezett forgatókönyv bármikor módosulhat, amihez a csapatirányításnak és a boxban dolgozó személyzetnek is azonnal kell alkalmazkodnia.

A boxban szolgálatot teljesítő szerelőkre is óriási felelősség hárul. A futamok ideje alatt végrehajtott boxkiállások alkalmával az esetleges szárnybeállítások finomítása, vagy egy-egy megsérült aerodinamikai elem cseréje mellett kötelezően elvégzendő feladat számukra az autó kerekeinek cseréje. Ezt a procedúrát számtalanszor elgyakorolják a csapatok a szabadedzések alkalmával is, hiszen a tized-, illetve századmásodpercekért folytatott küzdelemben minden egyes mozzanatot mesteri módon kell kivitelezni.

A boxkiállások fontossága talán a 2011-es évben még hangsúlyozottabban van jelen, hiszen a Bridgestone-t leváltó Pirelli a korábbi években megszokottakkal ellentétben teljesen más specifikáció szerint gyártott gumiabroncsokat biztosít a száguldó cirkusz számára. A csapatok egyértelmű kérése az volt ugyanis az olasz gyártó felé, hogy olyan keverékekkel lássa el őket, amelyek segítségével még izgalmasabbak lesznek a versenyek. Az intenzívebb kopási jellemzőkkel rendelkező papucsok használata révén tehát a tavalyi évekhez képest kissé megváltoztak a csapatok boxstratégiái, így a mindössze 3 másodperc alatt elvégzendő kerékcserék minden egyes munkafázisát gondosan meg kell tervezni.

A boxkiállások sikerességének azonban csak az egyik előfeltétele az, hogy a kerékcseréket végző személyzet megfelelő rutinnal rendelkezzen. Technikai sportról lévén szó, a mérnökök is igyekeznek olyan eszközöket tervezni és legyártani, amelyek használata nemcsak egyszerűbbé, biztonságosabbá, hanem gyorsabbá is teszi az autó kerekeinek cseréjét.

Kerékrögzítő rendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Kínai Nagydíj, 2011)

A tengelyek végein kialakított reteszelő szerkezetek több csapat autóin is megtalálhatóak. © Mercedes GP Petronas F1 Team

Mivel technikai sportról van szó, ezért sajnos számolni kell azzal is, hogy az ember alkotta szerkezetek meghibásodhatnak. A 2011-es Belga Nagydíj időmérőjének első etapjában láthattuk, amikor Michael Schumacher a spái pálya Malmedy és Rivage szakaszai között száguldott éppen, amikor az egy pillanat leforgása alatt a W02-es jobb hátsó kereke levált a tengelyről, ami végül a német pilóta kieséséhez vezetett.

A történtek után a csapatvezetés nyilatkozott ugyan az esettel kapcsolatban, de arról egyelőre nincs pontos információ, hogy pontosan mi okozta a kerék leválását.

A Mercedes alakulat W02-es versenyautóin egyébként egy speciális kerékrögzítő rendszer van kialakítva annak érdekében, hogy a boxkiállások minél gyorsabbak és biztonságosabbak legyenek. A rendszer jellemzője az, hogy a kerekekkel együtt a kerékanyák cseréje is megtörténik, miután azok a kerekek szerves részét képezik. Mindez hasonló kialakítású a Német Túraautó Bajnokságban, a DTM-ben használt szisztémához. A kerék és az integrált rögzítő anya cseréje egyszerre történik meg, és a kialakításnak köszönhetően a kerékanya normál esetben nem tud lelazulni sem.

Ehhez a rendszerhez jól igazodik a tengelyvégeken kialakított reteszelő szerkezet is, amely már több csapat konstrukcióin is megtalálható. A tengelyvég két, egymással szemben lévő felületén egy-egy kioldószerkezet került kialakításra, amelyet a kerékcserékhez használt levegőkulcs rugóerő ellenében a tengely irányába benyom, és ezáltal kiold egy zárszerkezetet, majd csak azt követően lehet letekerni a szerszámmal a kerékanyát, illetve levenni a tengelyről a kereket. A szakemberek elmondása szerint ennek a kiegészítőnek köszönhetően a kerekek levétele biztonságosabbá, és egyúttal gyorsabbá is tehető. A Mercedes integrált kerékanyája abból a szempontból is előnyös, hogy a kerékcserék során elkerülhető az anya levegőpisztolyba történő beragadása is.

Kerékrögzítő rendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Maláj Nagydíj, 2011)

A helyére felszerelt kerék az abroncshoz integrált kerékanyával és a reteszelő szerkezettel. © Mercedes GP Petronas F1 Team

Ahogyan az a Formula-1-ben már megszokottá vált, igencsak szigorú előírásokkal próbálják a szabályalkotók egységesíteni az egyes területeket. Nincs ez másként a kerékabroncsok, és a szóban forgó kerékrögzítő rendszerekkel kapcsolatban sem. De nézzük meg, miként rendelkezik a Formula-1 technikai szabályzata, és annak is a 12.8.2-es számmal jelölt cikkelye a kerékrögzítés módjával kapcsolatban.

Kerekenként egyetlen egy rögzítőeszközt lehet alkalmazni. Ennek külső átmérője nem lehet nagyobb 105mm-nél, és a tengelyirányban kialakított hossza nem lépheti túl a 75mm-es méretet. A kerekekkel összefüggésben további szempontokat tartalmaz a technikai szabályzat 12.8.1-es számú cikkelye is, amely leírja, hogy a guminyomás- és a hőmérsékleti viszonyok mérésére, illetve monitorozására kifejlesztett érzékelők, valamint a kiegyensúlyozáshoz használatos balanszok mellett milyen más elemek lehetnek még kapcsolatban kerekekkel, és ezen sorok szerint a kerékanya a kerékabroncs részét képezheti.

 

(Technikai fejlesztés – Mercedes GP Petronas F1 Team – Belga Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Mercedes MGP W02: Integrált kerékanya, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Passzív befúvású első szárnnyal próbálkozik a Mercedes | Formula1Tech

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első légterelő szárny (Ferrari, Belga Nagydíj, 2011)
Ferrari 150 Italia: Rugalmas első szárny próbája

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon 12-dik állomásaként megrendezésre kerülő Belga Nagydíj hétvégéjén a Ferrari alakulat egy új, a korábbi változatokkal...

Előrevezetett kipufogó (Renault, Ausztrál Nagydíj, 2011)
A Renault álláspontja a kipufogórendszerükkel kapcsolatban

A Belga Nagydíjat megelőzően a Renault alakulat hivatalosan is bejelentette, hogy nem kívánják megváltoztatni az eddigiekben alkalmazott, radikális kivitelű kipufogórendszerüket....

Előzési zóna (Belga Nagydíj, 2011)
Az Eau Rouge tabu lesz a DRS használatát illetően

A 2011-es Formula-1-es szezon 12-dik állomásaként megrendezésre kerülő Belga Nagydíjjal kapcsolatban ismét egyedi elbírálás született a DRS használatát érintően. Mindamellett,...

Close