Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Mercedes MGP W02: A hűtőrendszer anatómiája | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Mercedes MGP W02: A hűtőrendszer anatómiája

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.29. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,655
Hűtőrendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Magyar Nagydíj, 2011)

A Mercedes W02-es autó kocsiszekrénye dupla elrendezésű hűtőpaneleket rejt magában. © Mercedes GP Petronas F1 Team

A Mercedes alakulat W02-es konstrukciója – ahogyan az a mellékelt fotón is látható – mindkét oldalon az oldalsó kocsiszekrény burkolata alatt dupla elrendezésű hűtőpaneleket tartalmaz. A speciális oldalsó ütközési zóna kialakítási módját is ennek megfelelően kellett megvalósítani úgy, hogy többek között a KERS akkumulátorai, elektronikai elemei és a hibrid-hajtás hűtője is megfelelő módon elférjen, és nem utolsó sorban mindez megfeleljen az FIA által előirt szigorú töréstesztnek is.

Mielőtt azonban a hűtőrendszerrel kapcsolatos információk taglalását megkezdeném, érdemes talán néhány szót ejteni az előzőleg említett oldalsó ütközési zóna szerepéről és annak kialakításáról is.

Az oldalsó ütközések elleni megfelelő védelem érdekében a karosszériaelemek alatt két pár merevítő-cső helyezkedik el. Ezek feladata nem más, mint hogy a megfelelő rögzítési pontok segítségével, valamint az alkalmazott merevítések mechanikai szilárdságának köszönhetően elnyeljék az esetleges ütközés során keletkező mozgási energiát. Ezen kiegészítők súlya sem elhanyagolandó, éppen ezért az oldalanként elhelyezett 1-1db merevítő közül a nagyobb súllyal rendelkezőt az autó jobb súlyponti kialakítása miatt a fenéklemez síkjához közel építik be. Az alsó, általában szélesebb mérettel rendelkező merevítő-elem pedig hátrébb helyezkedik el.

Az oldalsó kocsiszekrény alatt lévő hűtőpanelek hatékonysága és nem utolsó sorban a versenyautó ezen részének aerodinamikai tulajdonságainak javítása érdekében a kocsiszekrény légbeömlő nyílás alatti része felfelé ível. Ennek hatására az elölről érkező légáramlatok egy része bejut a hűtőpanelekhez, valamint a megemelt felületnek köszönhetően a levegő többi része minimális turbulencia mellett továbbhalad a padlólemez és a diffúzor irányába.

A hűtőpanelekkel a versenyautó különböző, igencsak kritikus területeinek működését hivatottak hatékonyabbá tenni úgy, hogy használatukkal a megfelelő üzemi hőmérsékletek biztosítása valósul meg. Ezek között szerepel a motor, a sebességváltó, az olaj- és a vízrendszer, és nem utolsó sorban a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer is, amelynek leginkább az akkumulátorcsomagjai igényelnek intenzív hűtést. A motor hengerfejeinek irányából kilépő meleg víz a felső hűtőpanelhez csatlakoztatott csővezetéken keresztül jut be a lamellázott radiátorba, amely a rajta átáramló levegő hatására hőelvonás útján csökkenti annak hőmérsékletét, majd az alsó hűtőpanelen átáramolva jut vissza a folyadék a vízpumpához amely a motor alsó területéhez közel található. A hűtés hatékonyságának fokozása érdekében mindamellett, hogy a lehető legnagyobb felületű paneleket alkalmazzák, a meleg folyadék szállítására rendszeresített csövezés összesen két ponton van csatlakoztatva a hűtőpanelhez.

A teljesség kedvéért még egy kis kiegészítést szeretnék tenni a hűtőrendszerrel kapcsolatban. A fotón sajnos ugyan nem látható, de a van még egy hűtőpanel, amely a KERS megfelelő üzemi hőmérsékletét hivatott biztosítani. Ez az egység az autó alacsonyabb pontján került elhelyezésre. További érdekesség, hogy a McLaren-Mercedes MP4-26-os autókban ez a hűtőpanel a pilótafülke és a karosszéria felső részén lévő légbeömlő között, tulajdonképpen a pilóta feje fölött található. Erről azonban majd egy külön bejegyzésben fogom leírni a részleteket, amelyhez reményeim szerint egy kis animációt is fogok majd mellékelni a rendszer működésének és felépítésének jobb szemléltetése érdekében.

 

(Technikai fejlesztés – Mercedes GP Petronas F1 Team – Magyar Nagydíj, 2011)

 

Képgaléria:

Hűtőrendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Magyar Nagydíj, 2011)   Oldalsó kocsiszekrény (Mercedes GP Petronas F1 Team, Német Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A boxkiállás fontossága a Formula-1-ben
A boxkiállás fontossága a Formula-1-ben (Videó)

Egy Formula-1-es versenyautónak mindössze 3 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy elérje a 150km/h-ás sebességet. Ugyancsak 3 másodperc telik el mialatt...

Pirelli szuperlágy gumi (McLaren Mercedes, Monacói Nagydíj, 2011.05.27)
Mire számíthatunk a Hungaroringen a gumik szempontjából?

Az autóversenyzés elit kategóriájának is nevezett Formula-1 július hónap utolsó hétvégéjén látogat el hazánkba. A szűk, és technikás kanyarokkal tarkított...

Hátsó légterelő szárny (McLaren Mercedes, Német Nagydíj, 2011)
McLaren Mercedes MP4-26: A hátsó szárny módosított légterelő lapjai

A McLaren alakulat mérnökei az MP4-26-os konstrukció diffúzorán, valamint a hátsó fékek hűtésére szolgáló légterelő idomokon elvégzett módosítások mellett változtattak...

Close