Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Megenyhült az FIA, egyelőre maradnak a „fújt” diffúzorok | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Megenyhült az FIA, egyelőre maradnak a „fújt” diffúzorok

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.18. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,576
McLaren Mercedes MP4-26 diffuzor (McLaren, Barcelona teszt, 2011.03.08)

A forró kipufogógázokkal „fújt” diffúzorok barcelonai használatát mégsem tiltja be a Nemzetközi Automobil Szövetség. © Vodafone McLaren Mercedes

A tegnapi napon minden bizonnyal sokan meglepődtek, és minden bizonnyal megdöbbenve olvasták azon sorokat, amelyek a Nemzetközi Automobil Szövetség által felvetett igencsak drasztikus szigorításról adtak hírt.

Az FIA ugyanis be akarta tiltani a kipufogógázokkal „fújt” diffúzorok további használatát, amely a mezőny csapatainak legnagyobb részét, közel 90%-át érintette volna. Igen, múlt idejű állításról van már szó, miután a szabályalkotók által közölt elhatározás hatására kedden a csapatok azonnal reagáltak, és a visszajelzések nyomására az FIA szakemberei úgy döntöttek, hogy az eredetileg már a hétvégén megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjra ütemezett szankciót egyelőre elhalasztják.

Az idei évben egyre több csapat olyan kipufogórendszert alakított ki, amely a rajta áthaladó forró égésterméket a diffúzor alá áramoltatja, és a meleg levegő kedvező aerodinamikai jellemzőit kihasználva nagyobb szívóhatást tudnak elérni az autó hátsó traktusát érintően. Ezzel önmagában véve nem is lett volna olyan komoly kivetnivalója az FIA-nak, de egyre többen olyan motorvezérlési módot kezdtek használni, melynek eredményeképpen függetlenül attól, hogy a motor a fordulatszám-, illetve teljesítménytartományának éppen mely részében üzemel, állandó égéstermék-áramlást biztosítottak, a gázpedál állásszögének szabályzása nélkül. Ennek kontrollálására a Nemzetközi Automobil Szövetség olyan lépéseket akart már a barcelonai nagydíjhétvégétől kezdődően bevezetni, melynek értelmében a versenyautó motorja nem biztosíthatna extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhatna nyitva. A mezőnyben ugyanis vannak olyan csapatok, akik a kipufogógázok áramlását szabályzó szelepet a versenyautó fékezésének időtartama alatt is teljes mértékben nyitva tartják, melynek eredményeképpen folyamatosan áramlik a diffúzor alá az aerodinamikai leszorító erő növelését elősegítő forró kipufogógáz.

Az FIA eltökélt szándéka az, hogy a Formula-1 technikai szabályzatát oly mértékben módosítsa, amely egyértelműsíti a jövőre vonatkozóan, hogy az autó gázpedálját csakis a motor nyomatékszabályzására lehet alkalmazni, nem pedig a versenyautó aerodinamikai hatékonyságának növelésére. A csapatok reakciói azonban egyértelműsítették, illetve meggyőzték a szabályalkotókat arról, hogy az elképzelésük teljesítéséhez az autók módosítására a barcelonai futamig már nincs elegendő idő. Éppen ezért úgy határoztak, hogy a spanyolországi versenyen minden marad a régiben, de további tárgyalásokat kívánnak folytatni arról, hogy miként juttassák érvényre szabálymódosítási elképzelésüket.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Diffúzor (McLaren, Maláj Nagydíj, 2011)
Az FIA betiltja a „fújt” diffúzorok további használatát

A Formula-1 2011-es szezonja számos újdonságot hozott a csapatok számára, és a technikai szabályzatban eszközölt szigorítások révén jó néhány lemondással...

FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)
Összeállt a csapatok 2013-as szabálytervezete

A Formula-1-es csapatok érdekvédelmi szervezete, a FOTA legutóbbi ülésén ezúttal a 2013-as évre előirányzott aerodinamikai szabályokkal kapcsolatban egyeztettek a jelenlévők....

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Strapabíróbb kemény gumikat ígér a Pirelli

Az idei évben a Formula-1-be visszatért Pirelli által biztosított gumiabroncsok igencsak átformálták a tavalyi évben megszokott, a csapatok által a...

Close