Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  McLaren Mercedes MP4-26: Módosított hátsó fékhűtés | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

McLaren Mercedes MP4-26: Módosított hátsó fékhűtés

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.08.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,378
Hátsó fékhűtés (McLaren Mercedes, Magyar Nagydíj, 2011)

A hátsó kerekek belső oldalán kialakított légbeömlők a fékek hűtésén túl aerodinamikai szerepet is kapnak. © Vodafone McLaren Mercedes

A július utolsó hétvégéjén megrendezett 26-dik Magyar Nagydíjra a McLaren alakulat több kisebb-nagyobb módosítást végzett el az MP4-26-os konstrukcióval kapcsolatban. Ezek között szerepel a hátsó fékek hűtésének hatásfokát javító, a légbeömlő nyílást érintő fejlesztés is, amely szorosan összefügg más tekintetben elvégzett módosításokkal.

A wokingi gárda a nürburgringi futam helyszínén már próbálkozott új motorbeállításokkal, amelyeket magukkal hoztak a Hungaroringre is, amelyhez az ezüstszínű versenyautó egy módosított kipufogórendszert is kapott.

A hátsó kerekek belső oldalán elhelyezésre kerülő légbeömlőket érintő változtatással a csapat mérnökei nem kimondottan a fékek hűtésének javítását célozták meg. Sokkal inkább az egyre „divatosabbá” váló, a légbeömlőkhöz csatlakoztatott fordítólemezek aerodinamikai hatékonyságát próbálták ezzel optimalizálni. A két alsó fordítólemez segítségével például a padlólemez felső síkján kialakított, és hátravezetett kipufogórendszerből kiáramló forró égésterméket használták fel oly módon, hogy a meleg levegő és a légterelő lemezek együttesével növelték a hátsó tengelyre ható leszorító erő nagyságát.

Mindamellett, hogy az előzőleg említett légterelők funkcióját tekintve az azt használó csapatokra nézve megegyezik, az alkalmazott konfigurációkban már vannak eltérések. Amikor az autó áthalad a pálya aszfaltját szegélyező kerékvetőkön, a versenyautó hátsó lengéscsillapító elemeinek működése, beállítása, és az ebből adódó rugalmas viselkedése révén a lengéscsillapító elemek összenyomódnak, és az így keletkező ellenerő hatására viszonylag nagy terhelés jut a hátsó kerekekre. Ugyan erről a jelenségről lehet beszélni a helyzet a hullámos vonalvezetésű aszfalt esetében is, ami a Hungaroringre jellemző karakterisztika miatt a magyarországi pályáról is elmondható. Amikor az autó ráhajt ezekre a szegély-elemekre, a keletkezett igénybevétel nagysága intenzívebb, amikor pedig elhagyja azokat, a gumikra ható terhelés csökken.

Jelen esetben viszont nemcsak a gumikra ható igénybevételek csökkentése a legfőbb cél. Ezen állapotok között a csapatoknak és az autók beállításait végző mérnököknek meg kell találni a megfelelő egyensúlyt, hiszen a hátsó kerekeken jelentkező terhelésváltozás nagyságától függően az autó vezethetősége és viselkedése jelentősen leromolhat az autó instabil viselkedése miatt.

A hátsó fékek légbeömlő nyílásainál alkalmazott légterelők segítségével nyert leszorító erő többlet mellett a különleges módon kialakított lapok segítségével csökkenteni lehet a lengéscsillapító elemek mozgása közötti idő-, illetve fáziskülönbséget, amelynek eredményeképpen hamarabb visszanyeri stabil viselkedését a versenyautó.

A McLaren Mercedes MP4-26-os autók fékeinek további érdekessége, hogy a mezőnyből egyedüli módon a wokingi gárda négykerekűin lévő légbeömlők esetében van alkalmazva a légkürtők nyílásánál egy-egy drótszövet. Ennek segítségével akadályozzák meg, hogy a versenyzés közben leváló gumidarabok, kavicsok, esetenként falevelek (mint amire az ausztráliai Albert Parkban kialakított versenypályán is elég nagy az esély) bekerüljenek a fékek hűtőlevegőjét biztosító nyílásokba, lerontva ezzel a hűtés hatásfokát.

 

(Technikai fejlesztés – Vodafone McLaren Mercedes – Magyar Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A beállítások ellenőrzése (Team Lotus, Angol Nagydíj, 2011)
Az F1-es autó beállításának tudománya

A versenypályán való sikeres szereplés egyik kulcsa a versenyautók beállításában rejlik, mindamellett, hogy egy megfelelő beállításokkal rendelkező, több száz lóerővel...

Lombfúvóval a felhevült fékek ellen
Lombfúvóval a felhevült fékek ellen

A Formula-1-es versenyautók köztudottan kiemelkedő gyorsulási jellemzőkkel rendelkeznek. A pilóták testi épségének és a versenyzés biztonságának megóvásához azonban a jó...

Diffúzor (Red Bull Racing, Magyar Nagydíj, 2011)
Red Bull Renault RB7: Módosított légterelővel ellátott diffúzor

A Red Bull Racing alakulat a Magyar Nagydíj pénteki- és szombati szabadedzésein az RB7-es konstrukció módosított aerodinamikai csomagja mellett továbbfejlesztett...

Close