Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  McLaren Mercedes MP4-26: Módosított fékhűtés | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

McLaren Mercedes MP4-26: Módosított fékhűtés

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.04.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,985
Első fékhűtés (McLaren Mercedes, Ausztrál Nagydíj, 2011)

A fékek megnövelt méretű hűtőnyílását egy vékony drótszövettel fedték le, hogy a lehulló falevelek ne kerüljenek be a légbeömlő garatba. © Vodafone McLaren Mercedes

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjnak otthont adó melbourne-i versenypálya hozzávetőlegesen 80%-os szinten veszi igénybe a versenyautók fékrendszerét. Éppen ezért a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy megakadályozzák a kerekek blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a legkritikusabb, amikor még sok üzemanyaggal róják a köröket.

A Formula-1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek kifogástalanul. A fékezések alkalmával másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, ami a fékek üzemideje mellett a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, míg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. A mérnökök által megadott információk alapján a Formula-1-es versenyautók fékei 650ºC-os hőmérsékleten képesek biztosítani az optimális fékteljesítményt.

Ebből adódóan a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tartsák. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg a fékek hűtésének mértékét. A hosszú, gyors egyenesekkel tarkított pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van idejük visszahűlni, míg az olyan pályák esetében, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első és a hátsó kerek esetében hűtőnyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsákhoz és a fékbetéthez a menetszél (hűtőlevegő), amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket.

Az Albert Parkban lévő versenypálya egyik jellegzetessége, hogy az aszfaltra rendkívül sok falevél szokott lehullani, amely nemcsak az oldalsó kocsiszekrénybe jutva ronthatja le a motor hűtésére szolgáló hűtőpanelek hatékonyságát, hanem ez a fajta szennyeződés könnyedén bekerülhet a fékek hűtésére kialakított légbeömlő nyílásokba is. Ez utóbbi jelenség elkerülésének érdekében a McLaren mérnökei a megnövelt méretű légbeömlő nyílást egy vékony drótszövettel fedték le.

 

(Technikai fejlesztés – Vodafone McLaren Mercedes – Ausztrál Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli gumiabroncs színkódok (Pirelli, 2011.04.07)
A Pirelli újra változtat a gumiabroncsok jelölésén

Legutóbb a Maláj Nagydíjon változtatott a gumiabroncsok megkülönböztetésére szolgáló jelölési rendszerén a Pirelli, és két versenyt követően további módosítással készül...

Fernando Alonso (Ferrari, Monacói Nagydíj, 2010.05.13)
Monacóban veszélyes lehet a DRS használata

Kétségtelen, hogy a 2011-es évben bevezetett új technikai előírásoknak köszönhetően megjelent DRS az első három nagydíjat követően óriási népszerűségnek örvend....

Az autó beállítása (Sauber F1 Team, Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés, 2011.03.25)
Új kipufogórendszerrel készül erősíteni a Sauber

A Red Bull Renault versenyautóinak első légterelő szárnya mellett úgy tűnik ezúttal az RB7-es konstrukciók kipufogórendszere is felkeltette a rivális...

Close