Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  McLaren Mercedes MP4-26: Módosított DRS mechanizmus | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

McLaren Mercedes MP4-26: Módosított DRS mechanizmus

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.29. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,677
Hátsó légterelő szárny (McLaren Mercedes, Magyar Nagydíj, 2011)

A McLaren csapat a Hungaroringre is elhozta a módosított DRS-sel rendelkező hátsó légterelő szárnyát. © Vodafone McLaren Mercedes

A McLaren csapat mérnökei a korábbi nagydíjak szabadedzései során már próbálkoztak az MP4-26-os konstrukció DRS mechanizmusának módosításával, de versenykörülmények között nem vetették még be azt. A módosított hátsó légterelő szárnyat ezúttal a Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroringre is elhozta magával a wokingi gárda.

A McLaren csapat által megépített konstrukciók esetében az idei versenyeken használt hátsó légterelő szárnyak rendelkeztek az autó tengelyvonalában elhelyezett tartókonzollal, amely nemcsak mechanikai szilárdságot biztosított a szárnynak, hanem egyúttal magában foglalta a Légellenállást Csökkentő Rendszer mozgató-mechanizmusát is.

A függőleges kialakítású tartókonzolban – amelyet a hungaroringi versenyhétvége pénteki szabadedzésein mellőzött a csapat – a hátsó légterelő szárny felső vízszintes lapjának dőlésszögét állító hidraulikus rendszer volt végigvezetve. Az idei szezonban bevezetett új technikai előírásoknak köszönhetően a pilóta által menetközben állítható szárny működtetésére tulajdonképpen úgy kerül sor, hogy a versenyző megnyomja, és egyúttal folyamatosan nyomva tartja a kormánykeréken erre a feladatra kialakított nyomógombot, vagy a lábával lenyomja és nyomva tartja az erre a célra kialakított pedált. Ezek után a versenyautó elektronikai rendszere jelet küld a McLaren Electronics által kifejlesztett ECU-nak, amelyet a 2008-as szezontól kezdve kell kötelezően minden egyes autóban alkalmazni. A vezérlő egység ezt követően pedig működésbe hozza a szárnyállító szerkezetet, amely egy MOOG E024-218L típusú speciális miniatűr szervo szelep segítségével valósítja meg a mozgatást.

Ahogyan azt már másik bejegyzésemben is lehetett olvasni, ez a kis méretű szervo szelep tulajdonképpen az E030-as típus továbbfejlesztett változata, amit a polgári használtara készített repülőgépek és a katonai vadászrepülőgépek gyártásában egyaránt alkalmaznak a hidraulikai rendszerek működtetéséhez. Miután a Formula-1-es autók esetében minden egyes alkatrészt a lehető legkisebb súlyban és méretben kell elkészíteni, ezért a gyártó egy kompaktabb mérettel rendelkező változatot fejlesztett ki. A méretcsökkentésre való törekvés mellett azonban a szakemberek igyekeztek megtartani, sőt még inkább fokozni annak teljesítményét, hiszen a MOOG E040-es szervo szelep akár 7.5l/perc kapacitásra is képes.

Ez tulajdonképpen egy kétkörös működtető elem, amely mindössze 92g-os súllyal rendelkezik, és az előzőleg említett ECU-tól érkező 10mA-es jellel valósul meg annak működtetése. Jellemzői között nemcsak az energiahatékonyság, és a kiváló teljesítményszint sorolható fel, hiszen a működtető impulzus hatására rendkívül gyorsan reagál, aminek köszönhetően precíz kapcsolási karakterisztikával rendelkezik.

MOOG E024-218L szervo szelep

A kisméretű és kis súllyal rendelkező szervo szelep segítségével precíz mozgatást lehet megvalósítani. © MOOG Inc.

A fentiekben ismertetett szervo szelepet azonban nemcsak a DRS működtetésére használják a Formula-1-ben. Megtalálható ugyanis az autók gázszabályzó-körében, a differenciálmű, a sebességváltó és a kuplungmechanizmus működtetésénél is.

Miután a 2011-es technikai szabályzat nem szabja meg, hogy a csapatok milyen elven használják a DRS-t, ezért vannak olyan istállók a mezőnyben, akik nem hidraulikus elven, hanem kefenélküli elektromos motorral hozzák működésbe a fékszárnyat mozgató mechanizmust. Ez utóbbi műszaki megoldás előnyeként említhető, hogy el lehet hagyni a hidraulikus rendszernél elkerülhetetlen titán csövezést, amely nemcsak a súly, de a jobb helykihasználás szempontjából sem elhanyagolandó.

A módosított DRS mechanizmus révén a felső szárnyprofil keskenyebb kivitelben készülhetett el, és a szabályzatban megadott, nyitott szárnyállás mellett mérhető 50mm-es távolság elérése esetén a mozgató szerkezet pozíciója sokkal inkább vízszintesebb helyzetet vesz fel, ami pedig kisebb légellenállást fejt ki. Ehhez viszont a szárny középső szimmetriavonalában elhelyezett mozgató elemet a főprofilhoz képest kissé magasabbra kellett elhelyezni, mint a korábbi változat esetében.

 

(Technikai fejlesztés – Vodafone McLaren Mercedes – Magyar Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
McLaren Mercedes MP4-26: Módosított DRS mechanizmus , 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hűtőrendszer (Mercedes GP Petronas F1 Team, Magyar Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: A hűtőrendszer anatómiája

A Mercedes alakulat W02-es konstrukciója – ahogyan az a mellékelt fotón is látható – mindkét oldalon az oldalsó kocsiszekrény burkolata...

A boxkiállás fontossága a Formula-1-ben
A boxkiállás fontossága a Formula-1-ben (Videó)

Egy Formula-1-es versenyautónak mindössze 3 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy elérje a 150km/h-ás sebességet. Ugyancsak 3 másodperc telik el mialatt...

Pirelli szuperlágy gumi (McLaren Mercedes, Monacói Nagydíj, 2011.05.27)
Mire számíthatunk a Hungaroringen a gumik szempontjából?

Az autóversenyzés elit kategóriájának is nevezett Formula-1 július hónap utolsó hétvégéjén látogat el hazánkba. A szűk, és technikás kanyarokkal tarkított...

Close