Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Lotus Renault T128: Módosított fékhűtés | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Lotus Renault T128: Módosított fékhűtés

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.21. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,765
Első fékhűtés (Team Lotus, Spanyol Nagydíj, 2011)

A Lotus csapat T128-as névre hallgató konstrukciójának első fékei meglehetősen nagyméretű légbeömlő nyílásokat kaptak. © Team Lotus

A 2011-es szezon ötödik állomásaként szereplő Spanyol Nagydíjnak otthont adó barcelonai versenypálya hozzávetőlegesen 60%-os szinten veszi igénybe a versenyautók fékrendszerét. Annak ellenére, hogy ez az arány nem tűnik olyan magasnak, a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy megakadályozzák a kerekek nem kívánt blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a legkritikusabb, amikor még sok üzemanyaggal róják a köröket.

A F1-es fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek tökéletesen. A fékezések alkalmával másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, ami a fékek üzemideje mellett a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, ha pedig nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. A Formula-1-es versenyautók fékei nagyjából 650ºC-os hőmérsékleten képesek biztosítani az optimális fékteljesítményt.

Éppen ezért a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg a fékek hűtésének mértékét. A hosszú, gyors egyeneseket tartalmazó pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van idejük visszahűlni, míg az olyan pályákon, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első és a hátsó kerek esetében légbeömlő nyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsákhoz és a fékbetéthez a menetszél (hűtőlevegő), amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket.

A Lotus csapat által megépített T128-as konstrukció első fékei igazán extrém méretű „kürtőket” kapott, mint ahogyan azt a bejegyzéshez mellékelt fotó is mutatja. A légbeömlő két részre történt tagolása révén a féktárcsa viszonylag alsó pontjára szerelt féknyergek, illetve fékbetétek minél intenzívebb módon történő hűtését hivatott szolgálni. A féknyereg alsó beépítési pozíciójának lényege, hogy ezzel is jobb súlypontot tudjanak biztosítani a kerekekre vonatkozóan.

 

(Technikai fejlesztés – Team Lotus – Spanyol Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Team Lotus, Spanyol Nagydíj, 2011)
Lotus Renault T128: Módosított hátsó szárny

A Formula-1 2011-es világbajnoki sorozatának ötödik állomásaként megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjon a Lotus alakulat egy új hátsó légterelő szárnnyal próbálkozott...

Kipufogó (McLaren Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2011)
McLaren Mercedes MP4-26: Továbbfejlesztett kipufogórendszer

A technikai szabályzatban bevezetett szigorításokhoz alkalmazkodva, a csapatoknak leginkább az autók aerodinamikai terén van lehetősége komolyabb fejlesztésekre. Ehhez igazodva a...

Hátsó légterelő szárny (Ferrari, Spanyol Nagydíj, 2011)
Szabálytalan-e a Ferrari új hátsó légterelő szárnya?

A Formula-1 2011-es világbajnoki sorozatának ötödik állomásaként megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíj pénteki szabadedzéseit követően érdekes hírek kezdtek terjengeni a Ferrari...

Close