Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Lotus Renault T128: Módosított első fékhűtés | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Lotus Renault T128: Módosított első fékhűtés

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.08. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,231
Első fékhűtés (Lotus, Török Nagydíj, 2011)

Új kialakítású légbeömlőket kaptak a Lotus T128-as versenyautók első fékrendszerei. © Team Lotus

A Team Lotus alakulat a Török Nagydíjat megelőzően jelentette be a Caterham sportkocsigyártó vállalat felvásárlását. Ennek apropójából az alakulat Duxfordban tartott hivatalos sajtótájékoztatót, melyet követően ún. egyenesvonalú tesztet is végeztek, ahol többek között egy új hátsó légterelő szárnyat is áramlástechnikai vizsgálat alá vetettek. Ennek ellenére azonban az isztambuli versenyre javarészt mechanikai újításokkal érkezett meg az istálló, melyek közül a T128-as első fékei is kisebb átalakuláson mentek keresztül.

A Török Nagydíj helyszínén hozzávetőlegesen 60%-os szinten vannak igénybe véve a versenyautók fékei. Ez az érték nem számít olyan számottevőnek, de ennek ellenére a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy elkerüljék a kerekek nem kívánt blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a legkritikusabb, amikor még több üzemanyaggal róják a köröket, és a nagyobb súllyal rendelkező autó nagyobb terhelést jelent a Pirelli által biztosított gumiabroncsok számára is.

Ahogyan azt már másik, szintén F1-es fékekkel kapcsolatos bejegyzésben is említettem, a Formula-1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek kifogástalanul. A fékezések során másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, ami nemcsak azok üzemidejét, hanem a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukhoz vezethet, míg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem képesek megfelelő fékhatást biztosítani. A Formula-1-es versenyautók fékei 650ºC-os hőmérsékleten fejtik ki az optimális fékteljesítményt.

Éppen ezért a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg, hogy milyen mértékű fékhűtésre van szükség. A hosszú egyenesekben van elég idő arra, hogy a kanyarokban felhevült fékek le tudnak hűlni. De természetesen vannak olyan pályák is a versenynaptárban, ahol a szűk kanyarok mellett viszonylag kevés egyenes pályaszakasz található, ahol nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első és a hátsó kerek esetében hűtőnyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsákhoz és a fékbetéthez a menetszél (hűtőlevegő), amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket.

A Lotus alakulat az első fékek hűtésére kialakított légbeömlőket két részre tagolta. Ennek az a célja, hogy a féknyeregben lévő fékbetétek hűtése is intenzívebb legyen. A csapat mérnökei ugyanis a T128-as konstrukcióban használt féknyergeket a féktárcsák legalsó pontjára pozícionálták, amellyel tulajdonképpen a lehető legalacsonyabbra próbálták helyezni a kerekek súlypontját. A mezőny legtöbb csapata esetében viszont a fékek a féktárcsák menetiránnyal ellentétes, hátsó peremén találhatóak. A fékek elhelyezésének egyik legfontosabb kritériuma ugyanis, hogy menetközben a féktárcsákban sugárirányban kialakított hűtőnyílásokon átáramló levegő segítségével biztosítani tudják a fékek megfelelő üzemi hőmérsékletet.

 

Képgaléria:

Első fékhűtés (Lotus, Török Nagydíj, 2011) Első fékhűtés (Lotus, Török Nagydíj, 2011)

 

(Technikai fejlesztés – Team Lotus – Török Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első szárny flexibilitás teszt (Ferrari, Török Nagydíj, 2011)
Hogyan vizsgálja az FIA az első szárny hajlékonyságát?

A versenyautó első légterelő szárnya hasonló mértékű leszorító erőt állít elő, mint a diffúzor, áramlástechnikai szempontból azonban kevésbé olyan érzékeny,...

Első légterelő szárny (Williams, Török Nagydíj, 2011)
Williams-Cosworth FW33: Módosított első légterelő szárny

A Williams alakulat által a Török Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként módosítást végeztek az FW33-as konstrukció első légterelő szárnyával kapcsolatban...

Első fékhűtés (Williams, Török Nagydíj, 2011)
Williams-Cosworth FW33: Módosított első fékhűtés

Az elmúlt Kínai Nagydíjat követő háromhetes szünetben a Williams alakulat mérnökei jó néhány technikai fejlesztést kidolgoztak a törökországi futamra vonatkozóan....

Close