Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Lotus Renault T128: Módosított DRS mechanizmus | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Lotus Renault T128: Módosított DRS mechanizmus

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.11.26. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,473
Hátsó légterelő szárny (Team Lotus, Brazil Nagydíj, 2011)

A Team Lotus is már javában dolgozik a 2012-es évre szánt autó fejlesztésén, amelynek egyik jeleként a brazíliai hétvége pénteki napján pályára vitt új hátsó szárny is igazol. © Team Lotus

A Team Lotus csapat mérnökei által a szezonzáró Brazil Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként egy jelentős változtatás próbatételére is sor került az interlagosi aszfaltcsíkon. A Lotus Renault T128-as konstrukción egy továbbfejlesztett hátsó légterelő szárnyat vittek pályára a pénteki szabadedzés alkalmával. A központi tartókonzol – amely a hátsó felépítmény mechanikai szilárdságának fokozása mellett magában foglalta a Légellenállást Csökkentő Rendszernek nevezett szerkezet mozgató-mechanizmusát is – egy módosított DRS rendszert tartalmaz.

A tartókonzolban a hátsó légterelő szárny felső vízszintes profiljának állítására szolgáló hidraulikus úton működtetett rendszer kapott helyet. A szárnyprofil dőlésszögének állítása úgy valósul meg, hogy a pilóta megnyomja, és folyamatosan nyomva tartja a kormánykeréken erre a célra elhelyezett nyomógombot. Ezt követően a versenyautó elektronikai rendszere a McLaren Electronics által kifejlesztett ECU (Electronic Control Unit = Elektronikus Vezérlő Egység) segítségével jelet küld a mozgató szerkezetnek, vagyis a 2008-as évtől kötelező módon használt vezérlő egység működésbe hozza a MOOG E024-218L típusú speciális miniatűr szervo szelepet.

Ez a kisméretű szervo szelep tulajdonképpen az E030-as típus továbbfejlesztett változata, amit a polgári használtara gyártott repülőgépek és a katonai vadászrepülőgépek gyártásában is egyaránt alkalmaznak a hidraulikai rendszerek működtetéséhez. A Formula-1-ben alkalmazott változata azonban sokkal kompaktabb méretben készül el, ezért a súlya is kisebb az E30-as változatnál. A méret optimalizálása mellett azonban a mérnökök igyekeztek tovább fokozni annak teljesítményét, hiszen a MOOG E040-es szervo szelep akár 7.5l/perc kapacitásra is képes. Ez a kétkörös működtető elem mindössze 92g-ot nyom, amely az ECU-tól érkező 10mA-es jel hatására lép működésbe. Kiváló energiahatékonysága, és nagyszerű teljesítményszintje mellett további igen fontos tényező is mellette szól annak, hogy helye legyen egy Formula-1-es versenyautóban: a működtető impulzus hatására rendkívül gyorsan reagál, aminek köszönhetően igen precíz kapcsolási karakterisztikával rendelkezik.

MOOG E024-218L szervo szelep

A kisméretű, kis súllyal rendelkező szervo szelep segítségével precíz mozgatást lehet megvalósítani. © MOOG Inc.

A fentiekben részletezett szervo szelepet azonban nemcsak a DRS működtetésére használják a Formula-1-es versenyautókban. A csapatok ugyanis ezt alkalmazzák a gázszabályzó-körben, a differenciálmű, a sebességváltó és a kuplungmechanizmus működtetéséhez is.

A 2011-es évben bevezetett új technikai szabályzat nem köti meg, hogy a DRS milyen módon legyen működtetve. Éppen ezért a mezőnyben vannak olyan csapatok, akik nem hidraulikus úton, hanem kefenélküli elektromos motorokkal hozzák működésbe a fékszárnyat mozgató mechanizmust, mint ahogyan az a Red Bull Racing, a Lotus Renault GP, a Toro Rosso és a Force India csapatokhoz hasonlóan a Ferrari esetében is megfigyelhető.

Az elektromos rendszer előnye, hogy spórolni lehet a hidraulikus elven működő DRS-nél alkalmazott titán csövezés elhagyásával, amely nemcsak a súly, de a jobb helykihasználás szempontjából sem utólagos. Mindamellett, hogy a titánra jellemző kedvező tulajdonságok miatt az alumíniummal ellentétben kisebb keresztmetszetben lehet elkészíteni belőle a csöveket, az előzőekben említett szempontok mellett a titánból készített hidraulikus csövezés további hátrányát is rejt magában. A csövek, illetve a csőszakaszok kialakításánál, meghajlításánál csak egy lehetőség van, és rögtön a megfelelő formára kell azokat hajlítani.

A Team Lotus csapat által a DRS rendszerében elvégzett változtatással növelni kívánják annak hatékonyságát, amely a 2012-es évre összeállításra kerülő konstrukció jegyében került kipróbálásra az interlagosi pályán.

 

(Technikai fejlesztés – Team Lotus – Brazil Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Orrkúpok (Team Lotus, Spanyol Nagydíj, 2011)
A McLaren aerodinamikai szakembere a Team Lotushoz igazolt

A 2012-es évben új névvel, Caterham F1 Team-ként szereplő alakulat hivatalosan is bejelentette, hogy technikai szintjük minél hatékonyabb fejlesztésének érdekében...

Robert Kubica (Renault, Brazil Nagydíj, 2010)
Módosítani kell az interlagosi versenypályán

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon utolsó állomása, a Brazil Nagydíj előtt néhány nappal nyilvánosságra jutott, hogy a dél-amerikai futamnak otthont...

Pirelli gumiabroncsok (Pirelli, Barcelona teszt, 2011.03.08)
Új fejlesztésű lágy gumikat kap a mezőny a brazil futamra

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli már az elmúlt hónapban bejelentette, hogy a szezonzáró Brazil Nagydíjon mely gumikeverékeket fogja majd...

Close