Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Lotus Renault GP R31: Előrevezetett kipufogórendszer | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Lotus Renault GP R31: Előrevezetett kipufogórendszer

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,776
Előrevezetett kipufogó (Renault, Ausztrál Nagydíj, 2011)

A Renault csapat már a szezon előtti tesztelések során is alkalmazta az idénynyitón bevetett előrevezetett kipufogórendszert. © Lotus Renault GP

Új év, új szabályok, és újabb fejlesztések. Ez elmondható a Lotus Renault GP alakulattal kapcsolatban is, miután a francia istálló számos újítással érkezett meg a 2011-es szezon idénynyitó Ausztrál Nagydíjára.

Az enstone-i csapat fejlesztései közül az egyik legérdekesebb az ún. előrevezetett kipufogórendszer. Az igazat megvallva újításról teljes egészében nem beszélhetünk, hiszen a Renault már néhány évvel korábban, egészen pontosan 1983-ban a Monacói Nagydíjon használt RE30-as konstrukciójában egy olyan diffúzort alkalmazott, amelynek aerodinamikai hatékonyságát a kipufogórendszerből kiáramló meleg levegővel fokozták. Ezt az elvet felhasználva 1985-ben az RE50-es autójukon már a kocsiszekrény oldalsó részén jelent meg a kipufogórendszer kivezetése.

Visszatérve azonban a Renault jelenlegi, R31-es kódnevet viselő konstrukciójára, a mérnökök minden eddigitől szokatlanabb megoldással álltak elő. A kipufogórendszer kivezetését az autó egyik legalacsonyabb pontjára, az oldalsó kocsiszekrény elé helyezték el, a hűtőpanelek előtti légbeömlő nyílások alatt. A kipufogón keresztül kiáramló forró égéstermék az autó padlólemeze alá kerülve megkerüli az autó tengelyvonalában lévő alacsonyabb pontra épített fenéklemezt – természetesen a forró kipufogógáz egy része oldalirányban kilép az autó alól, de nagyobb része továbbhalad a versenyautó hátsó része felé -, és végighaladva a diffúzor alsó síkján kialakított légkamrákon, majd kilépve a hátsó légterelő szárny mögé, növeli a versenyautó menetstabilitását, a meleg levegő által a padlólemezre kifejtett nagyobb szívóhatásnak köszönhetően.

A Renault megoldását szemlélve talán az első felmerülő kérdés az lehetne, hogyan oldották meg azt, hogy a kocsiszekrény előtt lévő kipufogó-végen kiáramló forró levegő elkerülje a hűtőpanelek előtti légbeömlő nyílásokat. Természetesen erre is gondoltak a francia csapat technikai szakemberei: a kipufogó nyílását enyhe ívben hátrafelé hajlították meg.

Az újítás kivitelezésénél arra is oda kellett figyelni, hogy a korábbi, sokkal inkább elterjedt, rövidebb csőszakaszokat tartalmazó kipufogórendszerekkel ellentétben alkalmazott hosszabb csövezéssel a lehető legkisebb legyen a motor nyomaték-, ill. teljesítményvesztése, még a 18.000 maximális fordulatszámra képes motorok alacsonyabb fordulatszám-tartományában is. Nos, az előzőleg említett nyílás módjának kivitelezési módjával ezt is sikerült kiküszöbölni a Renault-nál.

Oldalsó ütközésvédelem (Renault, Ausztrál Nagydíj, 2011)

Az új kivitelű kipufogórendszernek igazodnia kell a versenyautó oldalsó ütközőzónájához (SIT). © Lotus Renault GP

A forró levegő megfelelő irányba, vagyis a padlólemez alá történő terelésének azért más feltételei is vannak, hiszen egy ilyen rendszer kialakítását jóval komplexebb módon kell szemlélni. Egyrészt a kipufogórendszer végződésénél a gázok megfelelő kiáramlását egy osztóprofillal is elősegítik, de éppúgy elengedhetetlen a padlólemez elülső élének megfelelő kialakítása, valamint a homloklemezek és légterelő lapok helyes beállítása.

A konstrukció kialakítása során végig kellett gondolni azt is, hogy miként oldják meg a karosszéria alatt lévő üzemanyagtartály, hűtőpanelek, és nem utolsó sorban a versenyautó elektronikai rendszerének nem kívánt felmelegedését, hiszen a hosszan elvezetett kipufogórendszeren keresztül kiáramló, nagyjából 800…1000°C-os forró égéstermék igencsak komoly működésbeli gondokat tudna okozni. A Renault mérnökei ugyanis a KERS motor-generátor egységét, és a fékezési energia eltárolására szolgáló speciális akkumulátorokat az R31-es üzemanyagtartálya alatt helyezték el.

Az előrevezetett kipufogórendszer másik velejárója, hogy az oldalsó kocsiszekrény burkolata alatt lévő területet is át kellett alakítani annak megfelelően, hogy az R31-es tökéletesen befogadja a fentiekben ismertetett rendszert. Az oldalsó ütközések elleni megfelelő védelem érdekében a karosszériaelemek alatt két pár merevítő-cső helyezkedik el. Ezek feladata nem más, mint hogy a megfelelő rögzítési pontok segítségével – és természetesen azok mechanikai szilárdságának köszönhetően – elosztják az esetleges ütközés során keletkező mozgási energiát. Ezen kiegészítők súlya egyáltalán nem elhanyagolandó, éppen ezért az oldalanként elhelyezett 1-1db merevítő közül a nagyobb súllyal rendelkezőt az autó jobb súlyponti kialakítása érdekében a fenéklemez síkjához közel helyezik el. Az alsó, szélesebb méretű merevítő – amely egyben hátrébb is helyezkedik el – nem éppen a legideálisabb ponton van rögzítve a hosszabb kipufogórendszer szempontjából. De mivel a technikai szabályzat pontosan meghatározza, hogy milyen módon kell ezen ütközési zónákat kialakítani, így a kipufogórendszer csövezésével ehhez is igazodni kellett.

 

(Technikai fejlesztés – Lotus Renault GP R31 – Ausztrál Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Lotus Renault GP R31: Előrevezetett kipufogórendszer, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (8)

  1. Visszajelzés: Formula1Tech Blog: Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) | Formula1Tech

  2. Visszajelzés: Módosítja kipufogórendszerét a Renault | Formula1Tech

  3. Visszajelzés: Lotus Renault GP R31: Az új kipufogórendszer első próbája | Formula1Tech

  4. Visszajelzés: A Renault álláspontja a kipufogórendszerükkel kapcsolatban | Formula1Tech

  5. Visszajelzés: A diffúzorok újabb generációja van születőben? | Formula1Tech

  6. Visszajelzés: Formula1Tech Blog: Melyik területen várható igazán innovatív fejlesztés 2012-ben? | Formula1Tech Blog

  7. Visszajelzés: Lotus Renault GP R31: Komplex első légterelő szárny | Formula1Tech Blog

  8. Visszajelzés: Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (3. rész) | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Sebastian Vettel (Red Bull Racing , Ausztrál Nagydíj, 3. szabadedzés, 2011.03.26)
Formula1Tech Blog: Az Ausztrál Nagydíj szombati eseményei

A téli tesztidőszakot, valamint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj hétvégéjének első két napját követően már kialakult némi kép a mezőnyben uralkodó...

Sebastian Vettel (Red Bull Racing , Ausztrál Nagydíj, időmérő, 2011.03.26)
Ultrakönnyű KERS-t használ a Red Bull Racing?

Az Ausztrál Nagydíj szombati időmérőjét követően a pole pozíciót megszerző Sebastian Vettelnek feltett kérdésre a német pilóta elmondta, hogy sem...

Jenson Button (McLaren Mercedes, Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés, 2011.03.25)
Formula1Tech Blog: Az Ausztrál Nagydíj pénteki eseményei

A mai nappal végre elindult Formula-1-es világbajnoki sorozat sokak által várt 2011-es szezonja. Azt hiszem a technikai szabályzatban eszközölt módosítások...

Close