Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Lotus Renault GP R31: Az új kipufogórendszer első próbája | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Lotus Renault GP R31: Az új kipufogórendszer első próbája

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,498
Kipufogó (Lotus Renault GP, Német Nagydíj, 2011)

A Német Nagydíj pénteki szabadedzésein új kipufogórendszert tesztelt a Lotus Renault GP csapat. © Lotus Renault GP

Ahogyan arról már egy korábbi bejegyzésben is lehetett olvasni, a Lotus Renault GP alakulat úgy döntött, hogy az előzetesen remélt eredmények hiányában megkezdik a munkát az előrevezetett kipufogórendszerük átdolgozásával kapcsolatban.

A Renault az idei szezon eddigi versenyein a többi csapat által alkalmazott megoldástól merőben eltérő kialakítású kipufogórendszert alkalmazott, amelynek kivezetését az autó egyik legalacsonyabb pontjára, az oldalsó kocsiszekrény elé helyezték el, a hűtőpanelek előtti légbeömlő nyílások alatt. Ezáltal a kipufogón keresztül kiáramló forró égéstermék egy része az autó padlólemeze alá áramolva végighalad a diffúzor alsó síkján kialakított légkamrákon keresztül, és azt követően kilépve a hátsó légterelő szárny mögé, növeli a versenyautó menetstabilitását. Mindez a meleg levegő kedvező aerodinamikai hatásának köszönhetően a padlólemezre kifejtett nagyobb szívóhatás eredményeképpen alakul ki. (A Renault által kivitelezett előrevezetett kipufogórendszer részleteiről egy korábbi bejegyzésben lehet olvasni!)

Az év elején bevezetett műszaki megoldással kapcsolatban azonban mára egyértelművé vált a Renault számára, hogy nem igazán jelentett komoly előnyt a számukra. Ahogyan az már korábban is említésre került, a francia csapat már néhány évvel ezelőtt, egészen pontosan az 1983-as Monacói Nagydíjon használt már ehhez hasonló megoldást az RE30-as konstrukciójában, ahol a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát a kipufogórendszerből kiáramló forró égéstermékkel próbálták növelni. Ugyan ezen az elven alapulva pedig 1985-ben az RE50-es autójuk oldalsó kocsiszekrényén megjelent kipufogórendszer végződéssel is próbálkoztak.

Azzal kapcsolatban nem lehet kételkedni, hogy aerodinamikai szempontból valóban előnyt jelent a padlólemez alá áramoltatott meleg levegő, de mindamellett, hogy a Renault R31-es autók vezethetőségével nem volt különösebb probléma, a hosszabb csövezésből adódó nagyobb súly, a karosszéria alatt lévő elemek komplikáltabb kialakítási módja, és nem utolsó sorban a tempóban való elmaradás miatt döntött úgy a francia csapat, hogy a többi gárda által is használt kipufogórendszerhez hasonló kivitellel kezdenek próbálkozni.

Ennek megfelelően a nürburgringi versenyhétvége pénteki szabadedzésein Nick Heidfeldnek jutott az a szerep, hogy tesztelje az új kipufogórendszert. Az átalakításhoz a csapat mérnökei egy új hátsó résszel rendelkező padlólemezt készítettek, de természetesen a hátravezetett kipufogórendszer miatt új gyűjtőcsonkot és csövezést is kapott az R31-es konstrukció. A hátsó kerék és a diffúzor között lévő padlólemez vonalában egy hosszabb kiterjedésű, fémlemezből készült lemez felhasználásával nyert kiegészítő lap került elhelyezésre, amelynek profilja révén hatékonyabb módon voltak képesek a forró égésterméket a diffúzor oldalsó légkamrái alá vezetni.

A technikai megoldást tekintve tehát a padlólemez felső síkjában elhelyezett kipufogó-végződés segítségével a padlólemez alá vezetett forró égésterméket juttatták el a diffúzorig, növelve annak aerodinamikai szerepét úgy, hogy a hátsó kerék mellett elhaladó forró égéstermék a diffúzor alsó síkján kialakított két oldalsó légkamrákhoz jut, majd azok fala mentén áramlik ki a versenyautó mögé. A forró levegő által kifejtett nagyobb szívóhatás pedig nagyobb leszorító erőt fejt ki az autó hátsó traktusára, ami növeli a menetstabilitást, amely leginkább a gyors irányváltoztatások során jelent nagyobb előnyt.

A rendszer próbatétele önmagában véve nem sikerült rosszul, de Heidfeld beszámolói szerint az autó vezethetősége, illetve stabilitása kedvezőtlenebbül alakult az előrevezetett kipufogórendszerrel ellátott konstrukcióhoz képest. A probléma egyik oka a padlólemezben keresendő, amelynek összeállítása során a forró égéstermék miatti hővédelem érdekében fémlemezeket alkalmaztak, amely nagyjából 4kg plusz súlyterhelést jelent. Az említett területen nem ismeretlen a titán lemezek alkalmazása sem, amelyek tartóssága ugyan jobb, de a súly tekintetében ez sem igazán elfogadható.

Meg szeretném is jegyezni, hogy a többletsúly egyéb problémákat is maga után von, mint például teljesen más jellegű beállításokat kell alkalmazni, hogy az ebből eredő hatásokat kompenzálni lehessen az autó hátsó részének jobb egyensúlya és menetstabilitása érdekében. Ez viszont az autó egyéb területeire is kihat, hiszen egy ilyen változtatás esetén nem lehet kifejezetten csak az autó hátsó traktusára koncentrálni.

Az előzőekben említett negatívumok miatt végül a Renault alakulatnál úgy döntöttek, hogy a szombati naptól kezdődően visszaállnak az eredetileg is használt előrevezetett kipufogórendszer alkalmazására. Mindamellett, hogy a csapat a legutóbbi duxfordi egyenesvonalú tesztjük során már kipróbálta az új konstrukciót, valódi adatokat és tapasztalatokat a nürburgringi pályán tudtak gyűjteni, amelyek alapján a jobb köridők elérésének reményében tovább tudják majd folytatni az R31-es autó kipufogórendszerének tökéletesítését.

 

(Technikai fejlesztés – Lotus Renault GP – Német Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (3. rész) | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Mercedes GP Petronas F1 Team, Német Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: A hátsó szárny módosított véglezáró lemezei

A Mercedes alakulat által a Német Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként egy módosított hátsó légterelő szárnyat is pályára vitt. A...

FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)
Technikai szabályváltozások 2014-ben

Mindazonáltal, hogy még csak a 2011-es világbajnoki szezon kellős közepén járunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség, a Technikai Munkacsoport, valamint a...

Pirelli animáció (Német Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Német Nagydíj, 2011 (Videó)

Az 5.1km hosszú Nürburgring a nagy sebességgel teljesíthető szakaszai mellett három olyan pontot is tartalmaz, ahol a fékek és a...

Close