Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Levegő, vagy nitrogén: Változik a kerékcserék módja 2012-ben | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Levegő, vagy nitrogén: Változik a kerékcserék módja 2012-ben

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.02.13. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,759
Nick Heidfeld kerékcserére vár (Lotus Renault GP, Magyar Nagydíj, 2011)

A 2012-es évben a kerékcseréknél használatos légkulcsokra vonatkozóan módosítást vezetett be az FIA. © Lotus Renault GP

Néhány nappal ezelőtt arról lehetett beszámolni, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség engedélyével újabb biztonsági eszközzel bővül a csapatok 2012-es évben használható eszközeinek listája.

A Formula-1-es nagydíjhétvégék egyik legveszélyesebb helyszínének is mondható boxutcának, és az ott zajló munkák biztonságának növelése érdekében egy új rendszert kezdenek majd alkalmazni a csapatok a 2012-es szezonban.

A versenyautó kerekeinek cseréje során számos esetben okozott már gondot egy nem megfelelően rögzített kerékanya, amely azt követően, hogy a pilóta elindult a garázs elől, a boxutcában, vagy a pályára történő kihajtást követően levált a tengelyvégről. Az ilyen esetek jövőbeli elkerülése érdekében a Formula-1-es csapatokat légkulcsokkal ellátó olasz vállalat, a Paoli olyan rendszert dolgozott ki, amely a beépített nyomatékmérő érzékelőkkel és a megfelelő monitorozást lehetővé tevő LED-es visszajelzőkkel együtt megfelelő kontrolt hivatott biztosítani a kerékcserék számára. (További részletek a Számítógépes felügyelet a kerékcserék biztonságáért (+Videó) című bejegyzésben)

A kerékcserékkel kapcsolatos újítások, illetve módosítások ezzel még nem értek véget. Mindamellett, hogy a csapatoknak új eszköz állhat majd a rendelkezésére, az FIA által kiadott technikai szabályzat értelmében a 2012-es évben a kerékcserékhez használt légkulcsok üzemeltetéséhez új működtető közeget kell majd alkalmazni. Ennek megfelelően pedig a csapatok garázsaiból kikerülnek azok a hélium tartályok, amelyek a légkulcsok használatára voltak rendszeresítve. Annak ellenére, hogy a héliumnak köszönhetően gyorsabbá lehetett tenni a kerékcserékhez rendszeresített szerszámokat, és ezzel együtt magát a kerékcsere folyamatát is, a környezettudatosság fokozására való tekintettel az idei évben már csak sűrített levegőt, vagy nitrogént lehet használni.

Mindazonáltal, hogy a hélium kémiai tulajdonságaiból adódóan gyorsabb sebességet kölcsönzött a kerekek le- és felszereléséhez használt légkulcsoknak, a nagyobb mechanikai igénybevétel miatt nagyobb volt azok meghibásodásának kockázata, illetve lehetősége is. Erre természetesen a gyártó megfelelő módon igyekezett reagálni azzal, hogy az ilyenkor keletkező terheléseknek minél hatékonyabban ellenálló felszereléseket gyártott az F1 számára.

 

Sűrített levegő kontra nitrogén

A sűrített levegő nem igazán kedvelt a Formula-1-es csapatok körében, hiszen a benne lévő apróbb szennyeződések, mint például annak nedvességtartalma kedvezőtlenül hat a közeg kompressziós tényezőjére. A sűrített levegő nedvességtartalmának azonban további negatív hatása is van, amely az olajjal történő összeférhetetlensége miatt kedvezőtlenül hat a légkulcsok használatára, és nem utolsó sorban azok élettartamára és az általuk elérhető teljesítményre is.

Ezzel szemben viszont a nitrogén egy semleges, közömbösebb gáznak tekinthető, amely többek között kiszámíthatóbb kompressziós tényezővel rendelkezik, olcsó, abszolút elérhető, és egyszerűen használható a kerékcserék alapfelszerelésének számító légkulcsok működtetésére. Éppen ezért nem elképzelhetetlen, hogy a csapatok a szezon előtti időszakban nagyobb készletet halmoznak fel a nitrogént tartalmazó palackokból, bár ez az anyag egyáltalán nem számít újdonságnak a Formula-1-ben.

A csapatok ugyanis a versenyautók gumijait nitrogénnel töltik fel, amelynek köszönhetően csökkenteni lehet a gumik felmelegedése során keletkező nyomásváltozások mértékét, vagyis a tiszta levegővel történő feltöltéssel ellentétben a gumi jóval hosszabb ideig képes megtartani a szükséges nyomást. A Formula-1-es gumiabroncsok ezen a módon történő használata tehát nemcsak azok élettartamára nézve jelentenek pozitív hatást, de a versenyzés biztonságát és nem utolsó sorban az FIA körében nagy népszerűségnek örvendő környezettudatosságot is szolgálja.

A nitrogén alkalmazásával ugyanis a fentiekben említett, gumiabroncsokban lévő presszúra hosszabb ideig történő megtartása jobb menetjellemzőket, és a kisebb gördülési ellenállásnak, a jobb kopási jellemzőknek és nem utolsó sorban az üzemanyag-fogyasztásra kifejtett pozitív hatásának köszönhetően segít az FIA törekvésének, a környezettudatos szemlélet és technológiák elterjedésében is.

 

A nitrogén gumiabroncsokban történő használatának további előnyei:

- A versenyautó jobb vezethetősége és úttartása
– Csökkenti a futófelület kopásának intenzitását, ezáltal növeli a gumiabroncs élettartamát
– A defekt kockázatának csökkentése
– Kisebb gördülési ellenállás, javuló üzemanyag-fogyasztás
– A keréknyomás hosszabb ideig történő megtartása

 

Az FIA által bevezetett módosítás tehát minden bizonnyal kihat majd a kerékcserék folyamatára, de talán hiba lenne azt gondolni, hogy ez jelentős mértékben megnövelné a versenyautó kerekeinek cseréjéhez szükséges időtartamot.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Levegő, vagy nitrogén: Változik a kerékcserék módja 2012-ben, 4.5 out of 5 based on 6 ratings


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (4)

  1. Szerző: knaus | 2012.02.14. - 10:22

    Nem is tudtam, hogy eddig héliumot használtak.
    Mennyi “chipmunks” buli lehetett régen az esti szerelgetéseknél :D

    • Amikor írtam a bejegyzést, valahogy nekem is eszembe jutott a hélium-lufi-buli trió. Te próbáltad már?
      Viccet félretéve örülök, hogy sikerült új infókkal szolgálni.

  2. Szerző: knaus | 2012.02.14. - 12:59

    naná, hogy próbáltam! Kémia órán! :D

  3. Visszajelzés: Technikai követelmények: Ausztrál Nagydíj (2012) | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A Ferrari F2012-es visszapillantó tükre (Ferrari, Jerez teszt, 2012.02.09)
Az F1-es visszapillantó tükör

A Formula-1-es versenyautók visszapillantó tükrei nem igazán vannak különleges jellemzőkkel felruházva, és talán műszaki szempontból sem olyan érdekesek, mint például...

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Jobbak lettek a Pirelli 2012-es gumijai?

A Formula-1-be a 2011-es évben visszatért Pirelli január végén ismertette, hogy milyen tervekkel készül a soron következő szezonra. Az olasz...

Formula1Tech Blog ajánló (Fórum)
Elindult a Formula1Tech Blog fóruma

Ezúttal a blog újabb bővítésével kapcsolatban szeretnélek tájékoztatni Benneteket, és egyúttal buzdítani arra, hogy használjátok azt bátran. Nagy örömömre szolgál,...

Close