Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Kilenc különböző első szárnnyal próbálkozott a McLaren | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Kilenc különböző első szárnnyal próbálkozott a McLaren

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.16. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,008
Első légterelő szárny (McLaren Mercedes, Barcelona teszt, 2011.03.12)

Egyes hírforrások beszámolója szerint a McLaren komoly aerodinamikai problémákkal küszködött a szezon előtti tesztelések alkalmával. © Vodafone McLaren Mercedes

A szezon előtti tesztsorozatok alkalmával a McLaren Mercedes alakulatnak több ízben kellett különböző problémákkal megküzdenie. Ez természetesen a legtöbb csapat esetében ugyanígy elmondható lenne, hiszen a 2011-es évben életbe lépett új technikai szabályoknak való megfelelés nem kis kihívás elé állította a teljes mezőnyt.

A wokingiak esetében mégis kicsit másképpen fest a helyzet. A tesztelések során készített fotók közül jó néhány arról tanúskodott, hogy a csapat speciális „festés” segítségével próbált rájönni az MP4-26-os konstrukció aerodinamikai hiányosságaira.

De mi is ez a speciális „festés”? Fluoreszkáló por és paraffinolaj keverékéből összeállított elegyet visznek fel ilyenkor sprayző eljárással például a diffúzorra és a hátsó légterelő szárnyra. A módszer lényege, hogy miközben az autó rója a köröket, a nedves felület mentén elhaladó légáramlatok a felvitt folyadékot elvezetik a karosszéria felületén, majd visszatérve a boxba a fluoreszkáló anyag felhasználásának köszönhetően láthatóvá válik, hogy az egyes felületi részeken milyen áramlások, ill. áramlásleválások keletkeztek, melyekből a szakemberek már következtetni tudnak az adott légterelő elem aerodinamikai jellemzőire.

A fenti vizsgálati módszer mellett szintén sokszor alkalmazta a csapat a Pitot-csövekből összeállított nyomásmérő berendezéseket, amelyek segítségével a versenyautó egyes elemein áthaladó légáramlatok által kifejtett aerodinamikai nyomást képesek megvizsgálni.

A Pitot-csövekből összeállított mérőrendszert a versenyautó haladási irányával szemben installálják az autó vizsgálandó területére. Az áramvonalas homlokfallal rendelkező csőidom belső furatában a légáramlás hatására ún. torlónyomás keletkezik, miközben a furat másik végén (ami az áramlás helyétől egy távolabbi pontra van elvezetve) egy nyomáskülönbség mérésére alkalmas eszköz található. Fontos, hogy a nyomásváltozást minden esetben a környezethez képest kell mérni, így ennek megfelelően a rendszernek tartalmaznia kell egy statikus nyomást érzékelő pontot is. Ez általában a Pitot-csövön kialakított kis átmérőjű furatot jelent, melyet minden esetben az áramláshoz viszonyítva semleges pozícióban, az áramlás irányára merőlegesen kell kialakítani. Ezt leginkább a Pitot-csövön célszerű megoldani, és koaxiális úton, duplafalú csöveken keresztül eljuttatni mindkét nyomásértéket a kiértékelő elektronikáig.

A fentiekben ismertetett rendszer tehát a környezeti statikus nyomás és a légáramlásból adódó dinamikus nyomás együttes figyelembe vételével határozza meg a vizsgálandó területre jellemző nyomás értékét. A Formula-1-es versenyautók esetében a Pitot-csőnek nem az egyszerű, hanem a statikus mérőponttal ellátott változatát alkalmazzák.

Mindamellett, hogy a McLaren talán a kelleténél is több ízben alkalmazta a tesztelések során a fentiekben részletezett eljárásokat, a fejlesztéseik körüli problémák összetettségére utal továbbá az a tény is, hogy az átlagosnál valamelyest kevesebb adatot sikerült begyűjteniük az autójukkal kapcsolatosan. A tesztek során az érintett módszereket észrevehetően sokszor vetették be az első légterelő szárny próbái során, ami arra engedhet következtetni, hogy gondok vannak az autó elülső részével. De ugyancsak komolyabb fejtörésre adhatnak okot a mérnökök számára az MP4-26-os kipufogórendszerének meghibásodásai is, amelyek az utolsó tesztsorozat alkalmával több ízben is előfordultak. Mindezek ellenére a csapat nem aggódja túl a dolgot, és bíznak benne, hogy sikerül a már ismert problémákat mielőbb megoldaniuk.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék:


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
James Key (Sauber F1 Team, Valencia teszt, 2011.01.31)
James Key merőben más stratégiákat jósol 2011-re

A Formula-1-es csapatok felkészülésének időszaka az elmúlt héten megrendezett barcelonai tesztsorozattal véget ért. A hamarosan kezdődő 2011-es világbajnoki idényre vonatkozó...

Sam Michael (AT&T Williams, 2011.01.26)
Az új autóról és a fejlesztésekről beszélt Sam Michael

A múlt heti barcelonai tesztsorozaton volt alkalmuk utoljára a csapatoknak arra, hogy az utolsó finomításokat és próbákat megtegyék a szezonnyitó...

A rajt előtti pillanatok (Ausztrál Nagydíj, 2010.03.28)
Eltérő előzési zónák várnak a pilótákra

A 2011-es szezonra bevezetett új technikai szabályok értelmében a csapatok számára kötelezően használni kell a menetközben állítható hátsó légterelő szárnyat....

Close