Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Készül a Caterham Renault CT01 új kipufogórendszere | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Készül a Caterham Renault CT01 új kipufogórendszere

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.04.18. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,160
A kipufogórendszer kialakítása (Caterham, Maláj Nagydíj, 2012)

Nagy kiterjedésű hővédő burkolat a CT01-es kipufogó-végződését követő karosszériaelemen. © Caterham F1 Team

A 2012-es szezonban bevezetett technikai szabálymódosítások nemcsak a mezőny „nagyobb” csapatainak jelent komoly kihívást, hanem a Red Bull Racingnél, vagy a Ferrarinál is jóval szerényebb költségvetésből üzemelő kisebb istállók számára is. Ez utóbbiak táborába tartozó Caterham F1 Team esetében azonban a technikai lemaradás a szabálymódosításoknak történő megfelelés mellett talán még hatványozottabban van jelen, amely további nehézségeket gördít a „zöldek” elé.

Az idei mezőny résztvevői közül a Caterham mutatta be elsőként a 2012-es idényre tervezett CT01-es névre hallgató konstrukcióját, és általuk szembesülhettünk először azzal, hogy az FIA szabálymódosításai miként hatnak, illetve hatottak a Formula-1-es versenyautók külső megjelenésére.

A szezon előtti tesztsorozatok során képet kaphattunk a CT01-es technikai szintjével és teljesítményével kapcsolatban, de mindez csak egy-egy gyors kör során volt lemérhető, majd a szezon első futamait meglehetősen vegyes eredményekkel zárták. Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon például egyik autójuk sem ért be a célba, míg ezzel szemben a malajziai futamot már Kovalainen és Petrov is sikerrel teljesítette, amely azt is mutatja, hogy nem kell lemondani a Mark Smith technikai igazgató által vezetett mérnökcsapat fejlesztése alatt álló CT01-ről.

Az új technikai szabályoknak köszönhetően megjelent lépcsős orrkúp és a karosszéria fölé emelkedő kipufogó-végződés igencsak érdekes külsőt eredményezett az autóknak, ami egyértelműen jelzi, hogy a tervezés során nem kimondottan az aerodinamikai szakemberek alapos méréseinek és tesztjeinek köszönhetően lettek ilyenek a CT01-es ezen elemei. Az FIA által bevezetett drasztikus változtatások révén tehát alaposan át kellett szabni a Caterhamnak is az idei esztendőre szánt konstrukcióját, amely természetesen nemcsak annak küllemét, de menettulajdonságait és vezetési jellemzőit is befolyásolja. Mindamellett, hogy a csapatoknak volt lehetőségük a szezon előtti tesztelések alkalmával minél több kört megtenni az új tervezésű versenyautókkal, ezen szerzemények valódi teljesítményéről és technikai megbízhatóságáról csak versenykörülmények között szerezhet pontosabb képet a Caterham is. Ez pedig nem jelent mást, mint hogy futamról-futamra kell a lehető leggyorsabban reagálni a felmerülő problémákra.

A Caterhamnak is meg kell találni azt a fajta műszaki megoldást, amellyel ellensúlyozni tudják a kipufogóval fújt diffúzorok betiltása kapcsán a versenyautó hátsó részénél elszenvedett leszorító erő vesztést. De természetesen nemcsak ez az egyetlen olyan terület, ahol a megfelelő fejlesztés jelentős teljesítménybeli előrelépést hozhat Fernandesék számára, hanem a hajtáslánc részét képező, és jelentős lóerő többletet biztosító KERS tekintetében is van, illetve volt még mit keresniük.

A Williams, a Sauber, de még a Toro Rosso is igencsak jó úton jár, amelyben a téli tesztelések során elvégzett remek munkának jelentős szerepe van, így a Caterhamnak sem szabad egy percig sem lazítania. A svájci gárda például igencsak eltalálta az új technikai direktívák szerint kialakított kipufogórendszert, amelynek aerodinamikai hatékonyságát tovább növelte a Coanda-effektust remekül hasznosító új formájú kilépőnyílás megjelenése a Kínai Nagydíjon.

Kipufogórendszer (Caterham F1 Team, Barcelona teszt, 2012.02.21)

Előrevezetett gyűjtőcsonkkal rendelkező kipufogórendszerrel próbálkozik a Caterham. © Caterham F1 Team

Mark Smith maroknyi csapatának természetesen nemcsak az új szabályok miatti kötelező módosításoknak történő minél jobb megfelelés érdekében kellett sok-sok munkaórát eltölteni a tervezőasztalok felett, hanem olyan egyéb területek fejlesztésén is dolgozniuk kellett, amelyek a tavalyi évben nehézségeket okoztak a technikai megbízhatóság terén. Mint ismeretes, a Red Bull Racing több ízben is küszködött a KERS rendszer túlmelegedésével, éppen ezért a Caterhamnak is megfelelő módon kellett optimalizálni a CT01 ezen területét annak érdekében, hogy az RB8-as autókhoz hasonlóan Renault erőforrással és hajtáslánccal pályára lépve ne kelljen ehhez hasonló problémával szembesülniük.

Nos, a Caterham eddigi szereplései láttán úgy tűnik, hogy a csapat mérnökeinek sikerült megfelelő kontrolt biztosítani a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer hőmérsékleti igényeit tekintve, viszont a CT01-es hátsó traktusát érintően a jobb menetstabilitás és a szükséges leszorító erő tekintetében korántsem érték még el a kívánt célt. Mindamellett, hogy a 2012-es évben eszközölt technikai szabálymódosítások alaposan megváltoztatták a mai versenyautók aerodinamikai karakterisztikáját és az új megjelenésű kipufogórendszerek pedig hatással vannak az autók vezetési jellemzőire, a csapatok többségéhez hasonlóan a Caterham is igyekszik a közeljövőben megfelelő fókuszt biztosítani a CT01-es kipufogórendszerének optimalizálására.

Mivel a legutóbb megrendezett Kínai Nagydíjat követően mindössze csak egyetlen egy hét szünet áll a csapatok rendelkezésére a következő, Bahreinben megrendezésre kerülő megmérettetés előtt, az idő rövidsége miatt vélhetően majd a május elején lebonyolításra kerülő háromnapos mugellói tesztsorozaton láthatjuk majd a Caterham próbálkozását a CT01-es kipufogójával kapcsolatban.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Szerző: Cs Pál | 2012.04.19. - 08:18

    Hát igen. Szinte mindenki számára ez a kiscsapat a legszimpatikusabb az újoncok közül. Évekkel ezelőtt is jobb eredményt mutattak fel a másik kettőnél, a hozzáállásuk, megnyilvánulásaik pedig messze kellemesebbek voltak. A karosszéria design-ja, az összeszerelés és a részletek kidolgozása már a kezdeteknél bíztató volt. Amikor megkapták a Renault motort, a Red Bull váltót, már közel voltak a középmezőny végéhez a kvalifikáción, néha egy-egy versenyen is. Épp ezért nagy várakozással figyeltem a téli teszteken, mit hoz nekik a KERS. Ha a Barcelonai pályán nem is, de a Jerezi helyszínen a köridőket tekintve úgy tűnt, felzárkóztak a középmezőnyhöz, örömmel láttam az integrálódás első jeleit. A tavalyi téli tesztekkel ellentétben a csapat gördülékenyen és technikai problémáktól mentesen, igazi profikhoz méltó módon végezte munkáját: nem kérdés többé, hogy igazi Formula1 csapattá érett a Caterham. Aztán jött Melbourn és a kiábrándító megmérettetés. Miért történhetett ez? A válasz az aerodinamikában keresendő. Hiába a Renault-Red Bull hajtáslánc, a többi istálló több évtizedes tapasztalatát csak apró lépésekkel, vért verítékezve, sok-sok megtett kilométerrel és még több munkaórával lehet megközelíteni. De van még egy probléma: jelenleg annyira erős a középmezőny, hogy gyakorlatilag nincs ki ellen versenyezni, hisz a leggyengébb középcsapat is felzárkózott, az újoncokkal meg eleddig sem voltak versenyben.

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Ferrari, Kínai Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: Módosított hátsó légterelő szárny

A Ferrari számára az idei szezon nem éppen az előzetes elvárások szerint alakult, annak ellenére is, hogy az időjárás által...

Előzési zóna (Bahreini Nagydíj, 2012)
Kijelölték a bahreini előzési zónát

Miután a tavalyi évben a Bahreinben eluralkodott belviszályok miatt nem látták biztonságosnak a Formula-1-es futam megrendezését, a száguldó cirkusznak mellőznie...

Technikai követelmények (Kínai Nagydíj, 2012)
Technikai követelmények: Kínai Nagydíj (2012)

A Formula-1 2012-es vándorcirkusza a malajziai állomást követő háromhetes szünet után Kínában folytatja tovább a versenyzést, ahol a pilóták a...

Close