Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Olasz Nagydíj (2012) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Olasz Nagydíj (2012)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.09.16. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,069
Hamilton boxgyakorlat közben (McLaren, Olasz Nagydíj, 2012)

A sebesség templomának is nevezett monzai versenypályán a Pirelli kemény-, és közepes keménységű gumiabroncsaival gazdálkodhattak a csapatok (Fotó: Sutton Images)

Az Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai versenypályát leginkább a sebesség templomaként szokták nevezni, ami a pálya karakterisztikája által megkívánt, alacsony leszorító erőt, és ezzel egyidejűleg nagy sebesség elérését lehetővé tevő beállítások következtében igencsak helytálló.

 

A Formula-1 történelmében a legnagyobb múlttal rendelkező ring a maga 5.793km-es hosszával megannyi kihívást tartogat a csapatok és a pilóták számára egyaránt. A pálya vonalvezetése és nem utolsó sorban a speciális kialakítású kanyarjainak figyelembe vételével a versenysorozat hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli a két legkeményebb összetételű gumiabroncsát vitte magával Monzába: a mezőny csapatai az ezüst színjelöléssel ellátott kemény-, és a fehér színkóddal rendelkező közepes keménységgel rendelkező papucsai felhasználásával állíthatták össze a számukra legideálisabbnak tűnő stratégiát.

 

A monzai aszfaltcsík három olyan jellemző szakasszal rendelkezik, amelyek mindegyike jelentős mértékű igénybevételt jelent a Pirelli gumik számára. Ezek közül az egyik a célegyenes végén lévő dupla lassító, ahol meglehetősen nagy sebességről kell a pilótáknak intenzív fékhasználat mellett lelassítani az autót. A nagyjából 340km/h-ás sebességgel megérkező versenyautót közel 80km/h-ás tempóra kell itt visszalassítani, mindössze 150m-es távon.

Ide sorolható továbbá az Ascari névvel illetett pályaszakasz is, ahol a kanyarok vonalvezetése miatt folyamatos irányváltoztatásokra van szükség, amely a gumiabroncsok oldalfalára, illetve azok peremezésére vonatkozóan fejt ki extra mértékű terheléseket.

Végül, de nem utolsó sorban pedig a gumiabroncsok és a monzai pálya közötti összefüggések taglalásából nem maradhat ki az olaszországi helyszín egyik leghíresebb pontja, a Parabolica névre hallgató pályaív sem. Mindazonáltal, hogy az említett kanyarban történő száguldás során a pilóta testére nagyjából 3.7g-nek megfelelő nehézségi erő hat, a különleges rádiusza, és a folyamatos gázpedálhasználat révén hosszantartó oldalirányú erőkkel terheli a Pirelli termékeit is.

 

Monzával kapcsolatban azonban nemcsak a különleges kanyarkombinációk említhetőek meg, hiszen a pálya egyenes szakaszai sem igazán kíméletesek az F1-es gumiabroncsokkal kapcsolatban. Mivel Monzában egy teljes körnek hozzávetőlegesen a 75%-át teszik meg a pilóták teljes gázadással, és az így elérhető 340km/h-ás csúcssebesség mellett azok felületi hőmérséklete elérheti akár a 130°C-os értéket is. Mindezen igénybevételek ismeretében tehát a csapatok stratégáinak kulcsfontosságú szerep jut az Olasz Nagydíj helyszínén, hiszen az autók megfelelő beállításai mellett úgy kell felépíteni az egész futamot, hogy a gumiabroncsokból a lehető legjobb teljesítményt lehessen kihozni.

 

A 24 pilótát számláló mezőnyben szinte mindenki a közepes keménységű gumiabroncsokkal sorakozott fel a rajtrácsra, míg Sergio Perez, Pastor Maldonado, Jerome d’Ambrosio és Nico Hülkenberg vadonat új kemény keverékekkel vágott neki az 53 körös futamnak. A háromnapos versenyhétvége pénteki és a szombati eseményeivel ellentétben a futamon kissé melegebb időjárás fogadta a pilótákat, miután a levegő hőmérséklete 27°C-ig, míg a pálya aszfaltjához érintett mérőműszer által mutatott érték egészen 39°C-ig kúszott fel a rajtot megelőzően.

 

A dobogón végzett pilóták mindegyike kivétel nélkül egyetlen egy boxkiállással abszolválta a Monzai Nagydíjat, és hármuk közül Sergio Perez volt az a pilóta, aki a stratégiát illetően kissé kilógott a sorból. Az első helyen leintett Lewis Hamilton már előzetesen bekoptatott közepes keverékekkel indult el, amelyet a 23-dik körben cserélt le vadonat új kemény keverékekre. A harmadikként leintett ferraris, Fernando Alonso Hamiltonhoz hasonlóan a fehér színjelöléssel ellátott Pirelli gumikkal kezdte a futamot, amit Hamiltonhoz képest kissé hamarabb, a 20-dik körben már le is cseréltetett a kemény összetételű gumiabroncsokra.

 

A mezőny tagjai közül a második helyen végzett Sergio Perez nem kis meglepetést okozott, aki köszönhetően a Sauber bevállalós stratégiájának újra megmutatta mire is képes a Ferrari erőforrással hajtott C31-es volánja mögött. A mexikói versenyző a 18-dik körre feljött egészen a hatodik helyig, és a futam 25-dik körében pedig már a mezőny élén autózott egészen addig, amíg eleget nem tett az első, és egyben utolsó tervezett kerékcseréjének. Ahogyan az korábban is említésre került, a Sauber pilótája a Pirelli kemény keverékein vágott neki a futamnak, és ennek köszönhetően meglehetősen hosszasan, egészen pontosan 28 körön keresztül kint is tudott maradni a pályán. A svájci alakulat által összeállított programnak megfelelően végül a 29-dik körben látogatta meg Perez a szerelőit, akik a szabályok értelmében feltették autójára a közepes keménységgel rendelkező Pirelli gumiabroncsokat, amelyek egészen a dobogó második fokáig kísérték el a remekül teljesített mexikóit.

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Olasz Nagydíj, 2012)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Koreában ismét előkerülnek a szuperlágy gumik

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója az elmúlt napokban hivatalosan is bejelentette azon gumikeverékeit, amelyek a csapatok rendelkezésére állnak majd a soron...

Új motorburkolat (Mercedes, Magny-Cours teszt, 2012.09.13)
Mercedes W03: A DDRS hatékonyságát növelő motorburkolat

Az Olasz Nagydíjat követően Magny-Coursban megrendezésre került háromnapos tesztsorozat utolsó napján a Mercedes alakulat újabb aerodinamikai fejlesztést tett próbára. Miután...

A Mercedes W03 kipufogórendszere (Mercedes, Magny-Cours teszt, 2012.09.11)
Mercedes W03: Az új kipufogórendszer és az ECU összefüggései

A 2012-es szezon elején életbe lépett új technikai szabályoknak köszönhetően a csapatoknak végleg búcsút kellett inteni a tavalyi idényben slágerterméknek...

Close