Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.05.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 4,526
Gumi- és boxtaktika elemzés (Monacói Nagydíj, 2013)

A monte carlói pálya nem jelentett különösen nagyobb igénybevételt a Pirelli lágy- és szuperlágy gumiabroncsai számára (Fotó: Formula1Tech Blog)

Azok számára, akik eseményben gazdag Formula-1-es versenyre vágytak, minden bizonnyal a 2013-as világbajnoki sorozat hatodik állomásaként megrendezett Monacói Nagydíj minden előzetes elvárásuknak megfelelt. Mindamellett, hogy a teljes hétvégét a szabadedzéstől kezdve egészen a futamig a végül első helyen leintett Nico Rosberg uralt, a kisebb-nagyobb koccanások, a bevállalós előzési manőverek, a biztonsági autós fázisok és nem utolsó sorban a marussiás Max Chilton és a Williams színeiben versenyző Pastor Maldonado kakaskodásának eredményeképpen piros zászlóval félbeszakított futam egyaránt a monacói verseny részét képezte.

 

A patinás helyszínen megrendezett 78 körös versenyen a Mercedes pilótája, Nico Rosberg első győzelmét szerezte meg a német alakulat színeiben, aki a Red Bull Racing háromszoros világbajnoka, Sebastian Vettel és az ausztrál Mark Webber előtt elsőként szelte át a célvonalat.

 

A szűk- és kanyargós vonalvezetésű monte carlói ringen a gumiabroncsok szempontjából rendkívül fontos, hogy a kellő mechanikai tapadás érdekében azok felületét mindvégig megfelelő hőmérsékleti szinten kell tartani, miközben azok termikus igénybevétele talán ezen a helyszínen a legalacsonyabb mértékű. Éppen ezért, valamint az elmúlt évben szerzett tapasztalatok ismeretében a csapatok többsége a két alkalommal elvégzett kerékcserét alkalmazta, bár az előzetesen kidolgozott versenystratégiát alaposan felülírták a pályán bekövetkezett események és nem utolsó sorban az FIA által a pályára küldött biztonsági autó jelenléte is.

 

A piros színjelölésű szuperlágy gumitípus ideális választás a monacói helyszínre, amelyre a lassabb sebesség, és az intenzívebb irányváltások a jellemzőbbek, mindamellett, hogy ez a gumiabroncs viszonylag alacsonyabb, 85…110°C-os működési tartománnyal rendelkezik.

A Pirelli P Zero lágy gumiabroncs megközelítőlegesen 0.5 másodperccel lassabb köridőket képes biztosítani a piros színkóddal rendelkező társánál, és a magas, 105…125°C közötti működési tartománynak köszönhetően nagyobb igénybevételeknek is ellenáll.

 

A boxtaktika összeállításánál – ahogyan azt már előzetesen sejteni lehetett – a szuperlágy abroncsok kiemelt szerepet kaptak, hiszen mindössze csak négy pilóta kivételével, de a többség ilyen gumiabroncsokon sorakozott fel a 78 körös futam rajtrácsára.

 

A rajtot követően a 22 versenyzőt számláló mezőnyből elsőként Pastor Maldonado és Giedo van der Garde látogatta meg a boxutcai szerelőcsapatát. Az első kört követően végzett boxkiállás azonban nem az előzetesen eltervezett stratégia részét képezte. A Williams malajziai nemzetiségű pilótája ugyanis a Grand Hotel Hairpin kanyarban történt helyezkedése során egy kisebb koccanás részesévé vált. A mögötte megérkező Van der Garde ugyanis nekiment az FW35-ös autónak, így mindketten új első légterelő szárny cserére szorultak. A nem tervezett boxkiállásukat követően Maldonado a 21-dik, míg a Caterham pilótája a 22-dik helyre tudott újra csatlakozni a mezőnyhöz.

 

Nem sokkal ezt követően, egészen pontosan a 9-dik körben egyértelműen lehetett látni a köridőkből, hogy a mezőny az utolsó két helyen autózó Maldonadóhoz és Van der Gardéhoz képest hozzávetőlegesen 1.5 másodperccel lassabb köridőket teljesített, amelynek a hátterében minden bizonnyal az abroncsok kímélése állt.

 

Az élmezőny tagjai közül elsőként Mark Webber ment ki teljesíteni az első kerékcseréjét. A Red Bull Racing ausztrál pilótája a 25-dik körben cseréltette le a szuperlágy gumiabroncsait vadonat új lágy papucsokra. Webbert követően Jenson Button, majd a verseny 26-dik körében Kimi Räikkönen is eleget tett az előzetesen kidolgozott stratégiának, akik a Red Bullos ellenfelükhöz hasonlóan szintén lágy gumikra cserélték a már igencsak viseltessé vált piros színjelölésű abroncsaikat.

 

A verseny 30-dik köre hozta meg a 2013-as Monacói Nagydíj első fordulópontját, amikor is Felipe Massa a szombati harmadik szabadedzésen történt balesetéhez kísértetiesen hasonló módon összetörte az F138-as autóját a célegyenes végén lévő St. Devote kanyarban. A rommá tört Ferrari pilótafülkéjéből a brazil pilóta nyaki húzódásokkal szállt ki, és a tűzpiros betontorpedó zavartalan mentésének érdekében egészen a 38-dik kör végéig kellett a mezőnynek a pályára rendelt biztonsági autó által diktált tempót tartani.

 

Miután a versenybíróság visszarendelte a boxutca kijáratához Bernd Mäylandert, a mezőny élén autózó Nico Rosberget Sebastian Vettel, Mark Webber és a másik Mercedes volánja mögött autózó Lewis Hamilton követte a második, a harmadik és a negyedik helyen.

 

A Massa balesetét követő biztonsági autós fázis után a mezőny többsége már a Pirelli sárga színjelölésű lágy gumiabroncsain igyekezett minél jobb köridőket produkálni, amikor a 45-dik körben újabb jelentős fordulat következett a monacói verseny menetében. A Marussia versenygépét kormányzó Max Chilton és a pálya külső ívén haladó Pastor Maldonado került a figyelem középpontjába, amikor egy óvatlan pillanatban Chilton autója hozzáért az FW35-ös első légterelő szárnyához, amely leszakadva a felfüggesztési pontjairól Maldonado autója alá került. Ezt követően a venezuelai fékezés nélkül gyakorlatilag átugratott a padlólemez alá került légterelő elemen, és végül a Tabacnál felállított mobil védőkorlátnak csapódott. Miután a speciális biztonsági védőfal gyakorlatilag eltorlaszolta a pálya szélességének háromnegyed részét, a versenyigazgatóságnak nem volt más választása, mint hogy piros zászlóval félbeszakította a futamot.

 

A kényszerpihenő természetesen teljes mértékben a feje tetejére állította a még versenyben lévő pilóták addigi versenystratégiáját. A Formula-1 szabályrendszere azonban lehetővé teszi, hogy ilyen szituáció esetén amíg a pilóták a rajtrácson várakoznak a futam újraindításáig, szükség esetén a pályára vonuló szerelők kicserélhetik az autók abroncsait. Ezt a lehetőséget kihasználva túl a versenytáv felénél a mezőny döntő többsége a lágy gumikról a szuperlágyakra váltott.

 

Az előzetes feltételezések, miszerint a monacói pálya nem veszi igénybe jelentős mértékben a Pirelli idei gumiabroncsait, a futamon alkalmazott stratégiát látva gyakorlatilag beigazolódott azzal, hogy az olasz gyártó leglágyabb keverékei is hosszútávon bírták az igénybevételeket.

 

Ezt követően a verseny 62-dik körében az alagútból kifelé vezető szakaszon Romain Grosjean hívta fel magára a figyelmet, amikor az előtte haladó Daniel Ricciardo autójába hátulról beleütközött. A két pilóta találkozásának eredményeképpen Grosjean újra a boxba kényszerült, ahol a kerékcsere mellett új orrkúpot és ezzel együtt új első légterelő szárnyat is kapott az arany-fekete E21-es. Az enstone-i gárda reménysége azonban nem sokáig élvezhette ismét a verseny izgalmait, hiszen amíg a balesetet követően újra a pályára rendelték a biztonsági autót, egy kör megtételét követően Grosjean újra a boxba hajtott. A Ricciardóval történt ütközés során mint kiderült, a Lotus bal első kerékfelfüggesztése oly mértékben megsérült, hogy az a francia pilótát véglegesen a csapat garázsába száműzte.

 

Miután a pályabírók sikeresen eltakarították a pályára került törmelékeket is, a 66-dik kört követően újra kezdetét vehette a száguldás. A McLaren újonc mexikói pilótája azonban a futam végére is tartogatott némi izgalmat, nem kis fejtörést okozva ezzel a Lotus egyetlen még pályán maradt versenyzőjének, Kimi Räikkönennek. Az alagút végén lévő féktávon ugyanis a versenyvonalat követni igyekvő lotusos mellé érkezett az igencsak rövid féktávot vett Sergio Perez, aki végül beékelődött a finn autója, és a pályát szegélyező védőkorlát közé.

 

A középmezőnybe taksálható Force India alakulat színeiben szereplő Adrian Sutil is bemutatott egy-két igencsak szépen kivitelezett előzési manővert, ami a monacói helyszínre jellemző adottságok ismeretében igencsak elismerésre méltó. A rajtrács 17-dik pozíciójából indult német – aki kétkiállásos boxtaktikát alkalmazott végül a futamon – a kiegyensúlyozott vezetésének köszönhetően végül a pontszerzést jelentő 5-dik helyen végzett a 78 körös futamon, amely a Nico Rosberg, Sebastian Vettel és Mark Webber trió első három helyen való leintésével zárult.

 

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Monacói Nagydíj, 2013)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. teszt élőben versenyautóval

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Red Bull Racing, Monacói Nagydíj, 2013)
Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013)

Sokan úgy tartják, hogy a Monacói Nagydíjnak otthont adó utcai versenypálya gyakorlatilag alkalmatlan arra, hogy ott Formula-1-es versenyt rendezzenek. Az...

Technikai követelmények (Monacói Nagydíj, 2013)
Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013)

A Formula-1-es versenynaptár talán legillusztrisabb állomásának tartott Monacói Nagydíj az elmúlt évek alatt egybeforrt a csillogás és a gazdagság fogalomköreivel,...

Az F2012 vizsgálata a szélcsatornában (Ferrari, 2012)
A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban

A Formula-1 és az ehhez hasonló technikai sportok mindig is meglehetősen szerteágazó, és szinte végeláthatatlan elmélkedések és találgatások színtere is...

Close