Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013)
Írta: Papp István | 2013.05.27.
PDF Betűméret növelése
Betűméret csökkentése
Betűméret visszaállítása
Megtekintés: 6 529

A monte carlói pálya nem jelentett különösen nagyobb igénybevételt a Pirelli lágy- és szuperlágy gumiabroncsai számára (Fotó: Formula1Tech Blog)
Azok számára, akik eseményben gazdag Formula-1-es versenyre vágytak, minden bizonnyal a 2013-as világbajnoki sorozat hatodik állomásaként megrendezett Monacói Nagydíj minden előzetes elvárásuknak megfelelt. Mindamellett, hogy a teljes hétvégét a szabadedzéstől kezdve egészen a futamig a végül első helyen leintett Nico Rosberg uralt, a kisebb-nagyobb koccanások, a bevállalós előzési manőverek, a biztonsági autós fázisok és nem utolsó sorban a marussiás Max Chilton és a Williams színeiben versenyző Pastor Maldonado kakaskodásának eredményeképpen piros zászlóval félbeszakított futam egyaránt a monacói verseny részét képezte.
A patinás helyszínen megrendezett 78 körös versenyen a Mercedes pilótája, Nico Rosberg első győzelmét szerezte meg a német alakulat színeiben, aki a Red Bull Racing háromszoros világbajnoka, Sebastian Vettel és az ausztrál Mark Webber előtt elsőként szelte át a célvonalat.
A szűk- és kanyargós vonalvezetésű monte carlói ringen a gumiabroncsok szempontjából rendkívül fontos, hogy a kellő mechanikai tapadás érdekében azok felületét mindvégig megfelelő hőmérsékleti szinten kell tartani, miközben azok termikus igénybevétele talán ezen a helyszínen a legalacsonyabb mértékű. Éppen ezért, valamint az elmúlt évben szerzett tapasztalatok ismeretében a csapatok többsége a két alkalommal elvégzett kerékcserét alkalmazta, bár az előzetesen kidolgozott versenystratégiát alaposan felülírták a pályán bekövetkezett események és nem utolsó sorban az FIA által a pályára küldött biztonsági autó jelenléte is.
A piros színjelölésű szuperlágy gumitípus ideális választás a monacói helyszínre, amelyre a lassabb sebesség, és az intenzívebb irányváltások a jellemzőbbek, mindamellett, hogy ez a gumiabroncs viszonylag alacsonyabb, 85…110°C-os működési tartománnyal rendelkezik.
A Pirelli P Zero lágy gumiabroncs megközelítőlegesen 0.5 másodperccel lassabb köridőket képes biztosítani a piros színkóddal rendelkező társánál, és a magas, 105…125°C közötti működési tartománynak köszönhetően nagyobb igénybevételeknek is ellenáll.
A boxtaktika összeállításánál – ahogyan azt már előzetesen sejteni lehetett – a szuperlágy abroncsok kiemelt szerepet kaptak, hiszen mindössze csak négy pilóta kivételével, de a többség ilyen gumiabroncsokon sorakozott fel a 78 körös futam rajtrácsára.
A rajtot követően a 22 versenyzőt számláló mezőnyből elsőként Pastor Maldonado és Giedo van der Garde látogatta meg a boxutcai szerelőcsapatát. Az első kört követően végzett boxkiállás azonban nem az előzetesen eltervezett stratégia részét képezte. A Williams malajziai nemzetiségű pilótája ugyanis a Grand Hotel Hairpin kanyarban történt helyezkedése során egy kisebb koccanás részesévé vált. A mögötte megérkező Van der Garde ugyanis nekiment az FW35-ös autónak, így mindketten új első légterelő szárny cserére szorultak. A nem tervezett boxkiállásukat követően Maldonado a 21-dik, míg a Caterham pilótája a 22-dik helyre tudott újra csatlakozni a mezőnyhöz.
Nem sokkal ezt követően, egészen pontosan a 9-dik körben egyértelműen lehetett látni a köridőkből, hogy a mezőny az utolsó két helyen autózó Maldonadóhoz és Van der Gardéhoz képest hozzávetőlegesen 1.5 másodperccel lassabb köridőket teljesített, amelynek a hátterében minden bizonnyal az abroncsok kímélése állt.
Az élmezőny tagjai közül elsőként Mark Webber ment ki teljesíteni az első kerékcseréjét. A Red Bull Racing ausztrál pilótája a 25-dik körben cseréltette le a szuperlágy gumiabroncsait vadonat új lágy papucsokra. Webbert követően Jenson Button, majd a verseny 26-dik körében Kimi Räikkönen is eleget tett az előzetesen kidolgozott stratégiának, akik a Red Bullos ellenfelükhöz hasonlóan szintén lágy gumikra cserélték a már igencsak viseltessé vált piros színjelölésű abroncsaikat.
A verseny 30-dik köre hozta meg a 2013-as Monacói Nagydíj első fordulópontját, amikor is Felipe Massa a szombati harmadik szabadedzésen történt balesetéhez kísértetiesen hasonló módon összetörte az F138-as autóját a célegyenes végén lévő St. Devote kanyarban. A rommá tört Ferrari pilótafülkéjéből a brazil pilóta nyaki húzódásokkal szállt ki, és a tűzpiros betontorpedó zavartalan mentésének érdekében egészen a 38-dik kör végéig kellett a mezőnynek a pályára rendelt biztonsági autó által diktált tempót tartani.
Miután a versenybíróság visszarendelte a boxutca kijáratához Bernd Mäylandert, a mezőny élén autózó Nico Rosberget Sebastian Vettel, Mark Webber és a másik Mercedes volánja mögött autózó Lewis Hamilton követte a második, a harmadik és a negyedik helyen.
A Massa balesetét követő biztonsági autós fázis után a mezőny többsége már a Pirelli sárga színjelölésű lágy gumiabroncsain igyekezett minél jobb köridőket produkálni, amikor a 45-dik körben újabb jelentős fordulat következett a monacói verseny menetében. A Marussia versenygépét kormányzó Max Chilton és a pálya külső ívén haladó Pastor Maldonado került a figyelem középpontjába, amikor egy óvatlan pillanatban Chilton autója hozzáért az FW35-ös első légterelő szárnyához, amely leszakadva a felfüggesztési pontjairól Maldonado autója alá került. Ezt követően a venezuelai fékezés nélkül gyakorlatilag átugratott a padlólemez alá került légterelő elemen, és végül a Tabacnál felállított mobil védőkorlátnak csapódott. Miután a speciális biztonsági védőfal gyakorlatilag eltorlaszolta a pálya szélességének háromnegyed részét, a versenyigazgatóságnak nem volt más választása, mint hogy piros zászlóval félbeszakította a futamot.
A kényszerpihenő természetesen teljes mértékben a feje tetejére állította a még versenyben lévő pilóták addigi versenystratégiáját. A Formula-1 szabályrendszere azonban lehetővé teszi, hogy ilyen szituáció esetén amíg a pilóták a rajtrácson várakoznak a futam újraindításáig, szükség esetén a pályára vonuló szerelők kicserélhetik az autók abroncsait. Ezt a lehetőséget kihasználva túl a versenytáv felénél a mezőny döntő többsége a lágy gumikról a szuperlágyakra váltott.
Az előzetes feltételezések, miszerint a monacói pálya nem veszi igénybe jelentős mértékben a Pirelli idei gumiabroncsait, a futamon alkalmazott stratégiát látva gyakorlatilag beigazolódott azzal, hogy az olasz gyártó leglágyabb keverékei is hosszútávon bírták az igénybevételeket.
Ezt követően a verseny 62-dik körében az alagútból kifelé vezető szakaszon Romain Grosjean hívta fel magára a figyelmet, amikor az előtte haladó Daniel Ricciardo autójába hátulról beleütközött. A két pilóta találkozásának eredményeképpen Grosjean újra a boxba kényszerült, ahol a kerékcsere mellett új orrkúpot és ezzel együtt új első légterelő szárnyat is kapott az arany-fekete E21-es. Az enstone-i gárda reménysége azonban nem sokáig élvezhette ismét a verseny izgalmait, hiszen amíg a balesetet követően újra a pályára rendelték a biztonsági autót, egy kör megtételét követően Grosjean újra a boxba hajtott. A Ricciardóval történt ütközés során mint kiderült, a Lotus bal első kerékfelfüggesztése oly mértékben megsérült, hogy az a francia pilótát véglegesen a csapat garázsába száműzte.
Miután a pályabírók sikeresen eltakarították a pályára került törmelékeket is, a 66-dik kört követően újra kezdetét vehette a száguldás. A McLaren újonc mexikói pilótája azonban a futam végére is tartogatott némi izgalmat, nem kis fejtörést okozva ezzel a Lotus egyetlen még pályán maradt versenyzőjének, Kimi Räikkönennek. Az alagút végén lévő féktávon ugyanis a versenyvonalat követni igyekvő lotusos mellé érkezett az igencsak rövid féktávot vett Sergio Perez, aki végül beékelődött a finn autója, és a pályát szegélyező védőkorlát közé.
A középmezőnybe taksálható Force India alakulat színeiben szereplő Adrian Sutil is bemutatott egy-két igencsak szépen kivitelezett előzési manővert, ami a monacói helyszínre jellemző adottságok ismeretében igencsak elismerésre méltó. A rajtrács 17-dik pozíciójából indult német – aki kétkiállásos boxtaktikát alkalmazott végül a futamon – a kiegyensúlyozott vezetésének köszönhetően végül a pontszerzést jelentő 5-dik helyen végzett a 78 körös futamon, amely a Nico Rosberg, Sebastian Vettel és Mark Webber trió első három helyen való leintésével zárult.

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Címkék: Gumiabroncs, Monacói Nagydíj (2013), Pirelli, Stratégia, Taktika

Kapcsolódó, és ajánlott írások:
Ajánld a cikket ismerőseid számára:
Hozzászólások (1)