Gumi- és boxtaktika elemzés: Maláj Nagydíj (2013)
Írta: Papp István | 2013.03.25.
PDF Betűméret növelése
Betűméret csökkentése
Betűméret visszaállítása
Megtekintés: 3 214

A 2013-as szezon második állomásaként megrendezett Maláj Nagydíjon bemutatkozott a Pirelli narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncsa (Fotó: Formula1Tech Blog)
A szezonnyitó melbourne-i futamot követően megrendezésre került Maláj Nagydíjra a Pirelli az új színkóddal ellátott, narancssárga jelöléssel rendelkező kemény összetételű gumiabroncsot, valamint a közepes keménységű keveréket biztosította a csapatok számára.
A Pirelli P Zero kemény gumiabroncs a malajziai versenyhétvégén debütált a 2013-as szezonban, amely az új színjelölésének köszönhetően eltér a 2012-es évben alkalmazott ezüst színkódtól. Ez a típus is lágyabb keverékkel rendelkezik a tavalyi specifikációhoz képest, amelynek köszönhetően sokkal inkább a 2012-es közepes keménységű keverékkel elért menetteljesítményt képes biztosítani. A kemény gumiabroncs működési tartománya szintén változott az egy évvel ezelőtti állapothoz képest, amely a jelenlegi gyártási technológiának és az alkalmazott összetevőknek köszönhetően 110…135°C közé tehető. Ez az abroncs leginkább a melegebb, és a gumiabroncsok szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő versenyhelyszíneken alkalmazható eredményesebben, amely figyelembe véve a sepangi pálya meglehetősen abrazív felületét, megfelelő választásnak bizonyult.
A narancssárga kemény keverék mellett a 90…115°C közötti működési tartománnyal rendelkező közepes keménységű gumiabroncs is szerephez jutott a Maláj Nagydíjon, amely az idei évre megváltoztatott specifikációnak köszönhetően hozzávetőlegesen 0.8 másodperccel gyorsabb köridő elérését biztosítja a tavalyi évben alkalmazott kemény gumiabronccsal szemben
A malajziai időjárási viszonyokhoz hűen a futam napján eső is nehezítette a pilóták és a csapatok dolgát, ezért a vizes aszfalt nyújtotta körülményekhez igazodva előkerültek a Cinturato zöld színjelölésű, átmeneti időjárási körülményekre tervezett gumiabroncsok is. Ennek jellemzője, hogy a hátsó kerékre szánt gumiabroncs összetétele némiképp változott a 2012-es változathoz képest, viszont a futófelület mintázata meglehetősen hasonló maradt. A hátsó gumikkal kapcsolatban elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően azonban a gumi erősebb szerkezeti kialakítást kapott, amely javítja a gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit.
A sepangi versenynek otthont adó versenypálya durva szemcsézetű aszfaltjával, és a gyors szakaszok végén szükséges intenzívebb fékezések miatt a gumiabroncsok igénybevétele is fokozottabban jelentkezik. A malajziai versenypálya közepes mértékben, nagyságrendileg 60%-os szinten veszi igénybe a gumiabroncsokat, de természetesen azt előre nem lehetett pontosan megjósolni, hogy a maláj hétvégén uralkodó időjárási körülmények miként befolyásolják majd a Pirelli keverékeinek állapotát és teljesítményét.
A futam előtti órákban bekövetkezett esőzés miatt a pilótáknak vizes aszfalton kellett megkezdeni az 56 körös futamot, éppen ezért kivétel nélkül mindenki a zöld színjelölésű átmeneti abroncsokon sorakozott fel a rajtrácsra. A 2013-as évre érvényes gumiszabályok értelmében a verseny ideje alatt a futamra nominált gumiabroncsok közül minden egyes pilótának legalább egy garnitúrát használni kell, amely szabály esős időjárás esetén az esős időjárásra alkalmas gumiabroncsok használata miatt viszont nem kötelező érvényű.
A csapatok egy versenyhétvége során összesen 4 készlet átmeneti időjárásra alkalmas és további 3 készlet vizes aszfaltra szánt gumiabroncsot kapnak. Abban az esetben, ha a pénteki szabadedzés során eső nehezíti a csapatok és a pilóták dolgát, a szabályok értelmében minden egyes versenyautóhoz további egy garnitúra átmeneti gumiabroncs használható fel. Ezt az extra készletet azonban a harmadik szabadedzés kezdetét megelőzően vissza kell adni a Pirelli szakembereinek.
A kerékcserék sorát elsőként a Red Bull Racing pilótája, az élen haladó Sebastian Vettel kezdte meg, aki az 5-dik kört követően cseréltette le az átmeneti gumiabroncsokat vadonat új közepes keménységű keverékekre. A német világbajnokot ugyan abban a körben Felipe Massa követte a boxutcába, aki Vettelhez hasonlóan szintén a Pirelli közepes keménységű abroncsaira váltotta a zöld színjelölésű átmeneti gumikat.
Nem sokkal ezt követően a verseny hatodik- és hetedik köre után szinte a teljes mezőny végleg leadta a barázdált futófelületű abroncsokat. A Force India színeiben pályára lépő Adrian Sutil számára nem éppen az előzetes tervek szerint zajlott le az első kerékcsere. A szerelők ugyanis a kelleténél jóval több időt töltöttek el a német pilóta autójának bal hátsó kerekével, amiért a kerékabroncsba integrált kerékanya-rendszerrel kapcsolatban jelentkezett probléma volt a felelős. A csapat számára azonban további gondot jelentett mindez, hiszen míg a szerelők igyekeztek volna minél rövidebb idő alatt végezni Sutil autójával, a gárda másik pilótája, Paul di Resta már ott állt a szerelők kezei között veszteglő VJM06-ös mögött, várva arra, hogy sorra kerüljön.
A 7-dik kört követően Lewis Hamilton minden bizonnyal sokak arcára mosolyt csalt – bár a történtekre vélhetően a Mercedes vezetése másként reagált -, amikor a brit pilóta egykori csapatának, a McLaren szerelői közé sorolt be kerékcserére.
Jean Eric Vergne és a Caterham F1 Team színeiben versenyző Charles Pic minden bizonnyal szívesen elfeledné a malajziai ringen elvégzett első kerékcseréjét. Történt ugyanis, hogy a 7-dik kört követően gyakorlatilag egyszerre látogatták meg a szerelőiket, de miközben a Toro Rosso vezető szerelője szabad utat adott pilótájuknak, az elindulást követően a Caterham istállóhoz siető Pic autójának ütközött. Ezt követően mindketten extra időt voltak kénytelenek eltölteni a boxban, hogy az incidens következtében megsérült első légterelő szárnyak helyett újat vételezzenek.
Az egy csapaton belül alkalmazott versenystratégiák közötti eltérések szempontjából a Red bull Racing mindenképpen említést érdemel. Az energiaitalosok támogatását élvező gárda az első kerékcseréjük szempontjából meglehetősen nagy kontrasztot mutatott. Míg Vettel az 5-dik kört követően a közepes keverékekre váltott, ausztrál kollégája, Mark Webber a 7-dik kör után a narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncsokat tetette fel az RB9-es autójára.
A Williams sem tudta teljes egészében az előzetes taktikát követni, miután Pastor Maldonado a 13-dik körben kicsúszott a kavicságyba, melynek következtében a venezuelai által vezetett FW35-ös első vezetőszárnyának bal fele letört, és emiatt kissé korábban ment a boxba.
A második kerékcserét illetően a Force India kálváriája tovább folytatódott, amikor Paul di Resta autójának bal első kereke okozott nem várt problémát a szerelőknek. A két körrel később boxba érkező Adrian Sutillal is megismétlődött mindez, melynek eredményeképpen az integrált kerékanya-rendszer meghibásodása miatt a csapat nem látta biztonságosnak, hogy pilótái tovább folytassák a futamot, így Di Resta a 22-dik, míg Sutil a 27-dik kört követően kiállni kényszerült.
A McLaren Mercedes MP4-28-as konstrukcióval versenyző Jenson Button számára sem éppen ideális módon zajlott az utolsó, harmadik kerékcsere. Amikor a brit pilóta a 35-dik kört követően kiment a boxba a kemény keverékekért, a vezető szerelő még azt megelőzően útjára engedte Buttont, hogy a jobb első keréknél dolgozó szerelő rögzíteni tudta volna a kerékanyát, ezért Button néhány méter megtételét követően kénytelen volt megállni a boxutcában. A szerelők ezután visszatolták az MP4-28-as autót a McLaren garázsa elé, és extra idő alatt elvégezték a jobb első kerék megfelelő fixálását.
A dobogón végzett pilóták közül Webber és Hamilton egyszerre, a 7-dik kört követően teljesítette az első kerékcserét, de míg az ausztrál a kemény-, brit ellenfele a közepes keverékeket tette fel. A top 3 pilóta közül
Mark Webber látogatott ki elsőként a boxba a második kerékcserére, amikor a mindössze 11 kört használt narancssárga színjelölésű gumijait közepes keverékre cseréltette. Két körrel később Lewis Hamilton, majd a 22-dik kör után Vettel is eleget tett a csapat által kidolgozott stratégiának, amikor Webberrel ellentétben kemény gumiabroncsokra váltott.
A maláj futamon a csapatok által alkalmazott taktikákat szemügyre véve elmondható, hogy a Pirelli közepes keménységű- és kemény gumikeverékei átlagosan 10…12 kör teljesítéséig voltak képesek megfelelő menetteljesítményt biztosítani, ami annál inkább is érdekesnek mondható, hogy az olasz gyártónak ez a két legkeményebb összetételű gumiabroncsa a 2013-as szezonra.
Az első három helyen leintett pilóta a harmadik kerékcsere során egybehangzóan a narancssárga színkóddal rendelkező kemény abroncsokat tetette fel a 30-dik, a 31-dik és a 32-dik kört követően. Vettel mindössze 9 kör megtételéig használta a kemény keverékeket, míg Webber 12, Hamilton pedig 11 körön keresztül nyüstölte azokat.
Az 56 körös maláj futamot végül a közepes keménységű gumiabroncsokon leintett Sebastian Vettel nyerte meg a kemény keverékeken autózó csapattársa, Mark Webber, és Vettelhez hasonlóan a negyedik boxkiállásnál szintén közepes keverékekre váltó Lewis Hamilton előtt.

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Címkék: Gumiabroncs, Maláj Nagydíj (2013), Pirelli, Stratégia, Taktika

Kapcsolódó, és ajánlott írások:
Ajánld a cikket ismerőseid számára:
Hozzászólások (0)