Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Maláj Nagydíj (2013) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Maláj Nagydíj (2013)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.03.25. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,710
Gumi- és boxtaktika elemzés (Maláj Nagydíj, 2013)

A 2013-as szezon második állomásaként megrendezett Maláj Nagydíjon bemutatkozott a Pirelli narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncsa (Fotó: Formula1Tech Blog)

A szezonnyitó melbourne-i futamot követően megrendezésre került Maláj Nagydíjra a Pirelli az új színkóddal ellátott, narancssárga jelöléssel rendelkező kemény összetételű gumiabroncsot, valamint a közepes keménységű keveréket biztosította a csapatok számára.

 

A Pirelli P Zero kemény gumiabroncs a malajziai versenyhétvégén debütált a 2013-as szezonban, amely az új színjelölésének köszönhetően eltér a 2012-es évben alkalmazott ezüst színkódtól. Ez a típus is lágyabb keverékkel rendelkezik a tavalyi specifikációhoz képest, amelynek köszönhetően sokkal inkább a 2012-es közepes keménységű keverékkel elért menetteljesítményt képes biztosítani. A kemény gumiabroncs működési tartománya szintén változott az egy évvel ezelőtti állapothoz képest, amely a jelenlegi gyártási technológiának és az alkalmazott összetevőknek köszönhetően 110…135°C közé tehető. Ez az abroncs leginkább a melegebb, és a gumiabroncsok szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő versenyhelyszíneken alkalmazható eredményesebben, amely figyelembe véve a sepangi pálya meglehetősen abrazív felületét, megfelelő választásnak bizonyult.

 

A narancssárga kemény keverék mellett a 90…115°C közötti működési tartománnyal rendelkező közepes keménységű gumiabroncs is szerephez jutott a Maláj Nagydíjon, amely az idei évre megváltoztatott specifikációnak köszönhetően hozzávetőlegesen 0.8 másodperccel gyorsabb köridő elérését biztosítja a tavalyi évben alkalmazott kemény gumiabronccsal szemben

 

A malajziai időjárási viszonyokhoz hűen a futam napján eső is nehezítette a pilóták és a csapatok dolgát, ezért a vizes aszfalt nyújtotta körülményekhez igazodva előkerültek a Cinturato zöld színjelölésű, átmeneti időjárási körülményekre tervezett gumiabroncsok is. Ennek jellemzője, hogy a hátsó kerékre szánt gumiabroncs összetétele némiképp változott a 2012-es változathoz képest, viszont a futófelület mintázata meglehetősen hasonló maradt. A hátsó gumikkal kapcsolatban elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően azonban a gumi erősebb szerkezeti kialakítást kapott, amely javítja a gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit.

 

A sepangi versenynek otthont adó versenypálya durva szemcsézetű aszfaltjával, és a gyors szakaszok végén szükséges intenzívebb fékezések miatt a gumiabroncsok igénybevétele is fokozottabban jelentkezik. A malajziai versenypálya közepes mértékben, nagyságrendileg 60%-os szinten veszi igénybe a gumiabroncsokat, de természetesen azt előre nem lehetett pontosan megjósolni, hogy a maláj hétvégén uralkodó időjárási körülmények miként befolyásolják majd a Pirelli keverékeinek állapotát és teljesítményét.

 

A futam előtti órákban bekövetkezett esőzés miatt a pilótáknak vizes aszfalton kellett megkezdeni az 56 körös futamot, éppen ezért kivétel nélkül mindenki a zöld színjelölésű átmeneti abroncsokon sorakozott fel a rajtrácsra. A 2013-as évre érvényes gumiszabályok értelmében a verseny ideje alatt a futamra nominált gumiabroncsok közül minden egyes pilótának legalább egy garnitúrát használni kell, amely szabály esős időjárás esetén az esős időjárásra alkalmas gumiabroncsok használata miatt viszont nem kötelező érvényű.

 

A csapatok egy versenyhétvége során összesen 4 készlet átmeneti időjárásra alkalmas és további 3 készlet vizes aszfaltra szánt gumiabroncsot kapnak. Abban az esetben, ha a pénteki szabadedzés során eső nehezíti a csapatok és a pilóták dolgát, a szabályok értelmében minden egyes versenyautóhoz további egy garnitúra átmeneti gumiabroncs használható fel. Ezt az extra készletet azonban a harmadik szabadedzés kezdetét megelőzően vissza kell adni a Pirelli szakembereinek.

 

A kerékcserék sorát elsőként a Red Bull Racing pilótája, az élen haladó Sebastian Vettel kezdte meg, aki az 5-dik kört követően cseréltette le az átmeneti gumiabroncsokat vadonat új közepes keménységű keverékekre. A német világbajnokot ugyan abban a körben Felipe Massa követte a boxutcába, aki Vettelhez hasonlóan szintén a Pirelli közepes keménységű abroncsaira váltotta a zöld színjelölésű átmeneti gumikat.

 

Nem sokkal ezt követően a verseny hatodik- és hetedik köre után szinte a teljes mezőny végleg leadta a barázdált futófelületű abroncsokat. A Force India színeiben pályára lépő Adrian Sutil számára nem éppen az előzetes tervek szerint zajlott le az első kerékcsere. A szerelők ugyanis a kelleténél jóval több időt töltöttek el a német pilóta autójának bal hátsó kerekével, amiért a kerékabroncsba integrált kerékanya-rendszerrel kapcsolatban jelentkezett probléma volt a felelős. A csapat számára azonban további gondot jelentett mindez, hiszen míg a szerelők igyekeztek volna minél rövidebb idő alatt végezni Sutil autójával, a gárda másik pilótája, Paul di Resta már ott állt a szerelők kezei között veszteglő VJM06-ös mögött, várva arra, hogy sorra kerüljön.

 

A 7-dik kört követően Lewis Hamilton minden bizonnyal sokak arcára mosolyt csalt – bár a történtekre vélhetően a Mercedes vezetése másként reagált -, amikor a brit pilóta egykori csapatának, a McLaren szerelői közé sorolt be kerékcserére.

 

Jean Eric Vergne és a Caterham F1 Team színeiben versenyző Charles Pic minden bizonnyal szívesen elfeledné a malajziai ringen elvégzett első kerékcseréjét. Történt ugyanis, hogy a 7-dik kört követően gyakorlatilag egyszerre látogatták meg a szerelőiket, de miközben a Toro Rosso vezető szerelője szabad utat adott pilótájuknak, az elindulást követően a Caterham istállóhoz siető Pic autójának ütközött. Ezt követően mindketten extra időt voltak kénytelenek eltölteni a boxban, hogy az incidens következtében megsérült első légterelő szárnyak helyett újat vételezzenek.

 

Az egy csapaton belül alkalmazott versenystratégiák közötti eltérések szempontjából a Red bull Racing mindenképpen említést érdemel. Az energiaitalosok támogatását élvező gárda az első kerékcseréjük szempontjából meglehetősen nagy kontrasztot mutatott. Míg Vettel az 5-dik kört követően a közepes keverékekre váltott, ausztrál kollégája, Mark Webber a 7-dik kör után a narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncsokat tetette fel az RB9-es autójára.

 

A Williams sem tudta teljes egészében az előzetes taktikát követni, miután Pastor Maldonado a 13-dik körben kicsúszott a kavicságyba, melynek következtében a venezuelai által vezetett FW35-ös első vezetőszárnyának bal fele letört, és emiatt kissé korábban ment a boxba.

 

A második kerékcserét illetően a Force India kálváriája tovább folytatódott, amikor Paul di Resta autójának bal első kereke okozott nem várt problémát a szerelőknek. A két körrel később boxba érkező Adrian Sutillal is megismétlődött mindez, melynek eredményeképpen az integrált kerékanya-rendszer meghibásodása miatt a csapat nem látta biztonságosnak, hogy pilótái tovább folytassák a futamot, így Di Resta a 22-dik, míg Sutil a 27-dik kört követően kiállni kényszerült.

 

A McLaren Mercedes MP4-28-as konstrukcióval versenyző Jenson Button számára sem éppen ideális módon zajlott az utolsó, harmadik kerékcsere. Amikor a brit pilóta a 35-dik kört követően kiment a boxba a kemény keverékekért, a vezető szerelő még azt megelőzően útjára engedte Buttont, hogy a jobb első keréknél dolgozó szerelő rögzíteni tudta volna a kerékanyát, ezért Button néhány méter megtételét követően kénytelen volt megállni a boxutcában. A szerelők ezután visszatolták az MP4-28-as autót a McLaren garázsa elé, és extra idő alatt elvégezték a jobb első kerék megfelelő fixálását.

 

A dobogón végzett pilóták közül Webber és Hamilton egyszerre, a 7-dik kört követően teljesítette az első kerékcserét, de míg az ausztrál a kemény-, brit ellenfele a közepes keverékeket tette fel. A top 3 pilóta közül

Mark Webber látogatott ki elsőként a boxba a második kerékcserére, amikor a mindössze 11 kört használt narancssárga színjelölésű gumijait közepes keverékre cseréltette. Két körrel később Lewis Hamilton, majd a 22-dik kör után Vettel is eleget tett a csapat által kidolgozott stratégiának, amikor Webberrel ellentétben kemény gumiabroncsokra váltott.

 

A maláj futamon a csapatok által alkalmazott taktikákat szemügyre véve elmondható, hogy a Pirelli közepes keménységű- és kemény gumikeverékei átlagosan 10…12 kör teljesítéséig voltak képesek megfelelő menetteljesítményt biztosítani, ami annál inkább is érdekesnek mondható, hogy az olasz gyártónak ez a két legkeményebb összetételű gumiabroncsa a 2013-as szezonra.

 

Az első három helyen leintett pilóta a harmadik kerékcsere során egybehangzóan a narancssárga színkóddal rendelkező kemény abroncsokat tetette fel a 30-dik, a 31-dik és a 32-dik kört követően. Vettel mindössze 9 kör megtételéig használta a kemény keverékeket, míg Webber 12, Hamilton pedig 11 körön keresztül nyüstölte azokat.

 

Az 56 körös maláj futamot végül a közepes keménységű gumiabroncsokon leintett Sebastian Vettel nyerte meg a kemény keverékeken autózó csapattársa, Mark Webber, és Vettelhez hasonlóan a negyedik boxkiállásnál szintén közepes keverékekre váltó Lewis Hamilton előtt.

 

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Maláj Nagydíj, 2013)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A DRD kialakítása (Lotus, Belga Nagydíj, 2012)
Bepillantás a Lotus F1 Team gyárába (Videó)

Enstone a Formula-1-es rajongók számára félreérthetetlen módon egyet jelent. A település neve hallatán ugyanis mindenki a Lotus F1 Team-re asszociál....

Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
Gyárlátogatás a Renault Sport F1-nél (Videó)

A francia motorgyártó, a Renault a Formula-1 2013-as világbajnoki szezonban összesen négy, a Red Bull Racing, a Williams, a Lotus...

Előzési zóna (Maláj Nagydíj, 2013)
Két helyen lesz aktiválható a DRS Sepangban

A szezonnyitó ausztrál futamot követően mindössze csak egy hét áll a csapatok rendelkezésére ahhoz, hogy felkészüljenek a világbajnoki sorozat következő...

Close