Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Magyar Nagydíj (2012) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Magyar Nagydíj (2012)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.07.30. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,309
Jenson Button (McLaren, Magyar Nagydíj, 2012)

A közepes- és a lágy keverékű gumiabroncsok megfelelő kombinációt jelentettek a csapatok számára a 27-dik Magyar Nagydíjon (Fotó: Sutton Images)

A 27-dik Magyar Nagydíj hétvégéje a McLaren csapat, vagyis egészen pontosan Lewis Hamilton dominanciájával ért véget, miután a wokingi gárda brit reménysége mind a szabadedzéseken és az időmérőn nyújtott remek teljesítményét futamgyőzelemre tudta váltani. A hungaroringi versenypályán megrendezett futam azonban ismét megmutatta a Formula-1 számára, hogy az élmezőnybeli csapatoknak igen is oda kell figyelni a Lotus F1 Team szereplésére is, hiszen Kimi Räikkönen, és francia kollégája, Romain Grosjean a második- és a harmadik pozíciót szerezték meg a mogyoródi ringen.

A Formula-1-et figyelemmel kísérők számára minden bizonnyal nem hangzik ismeretlenül az a fajta kijelentés, miszerint a Hungaroringen meglehetősen nehéz az előzések kivitelezése, amit a szűk, és technikás vezetést igénylő szakaszok, valamint a néhány helyen hosszan elnyúló pályaívek tovább nehezítenek. Éppen ezért rendkívül fontos a megfelelő boxtaktika alkalmazása ezen a pályán, hiszen annak segítségével pozíciókat lehet nyerni az ellenfelekkel szemben.

A Pirelli a fehér színjelöléssel ellátott közepes-, és a sárga színkóddal rendelkező lágy gumiabroncsait szolgáltatta a mezőny résztvevői számára, éppúgy, mint azt a magyarországi versenyhétvégét megelőző Német Nagydíjon is tette. Technikai szempontból a tapadás mértéke és a fékezések minősége két igencsak lényeges faktora volt a hungaroringi futamnak. A magas hőmérsékletnek köszönhetően ugyanis a gumiabroncsok intenzívebb kopása és elhasználódása figyelhető meg, amelyet tovább nehezítenek a szűk kialakítású kanyarok is. Ezen pályaszakaszokon ugyanis a gumik külső peremezése mechanikai és termikus szempontból nézve is nagyobb mértékű igénybevételnek vannak kitéve, amit a felfüggesztési rendszerek megfelelő beállításaival és helyes volánkezeléssel lehet valamelyest enyhíteni.

A 24 versenyzőből álló mezőny résztvevői közül mindössze csak négyen döntöttek úgy, hogy a közepes keménységű abroncsokkal kezdik meg a magyarországi futamot, míg a túlnyomó többség új-, valamint már előzetesen bekoptatott lágy összetételű keverékekkel sorakoztak fel a rajtrácsra. Az első három helyen leintett pilóta egyaránt kétkiállásos boxtaktikát alkalmazott a Hungaroringen, és mindannyian már bekoptatott, sárga színkóddal rendelkező gumikon kezdték meg a versenyt. Közülük elsőként Lewis Hamilton látogatott ki a szerelőkhöz, akik az előzetesen összeállított stratégiának megfelelően a valamelyest gyengébb tapadást biztosító közepes keménységű gumikat tették fel a brit MP4-27-es autójára. További érdekesség, hogy Hamilton utolsó, 40-dik körben elvégzett kerékcseréje során is szintén a közepes keverékek kerültek fel az ezüstnyílra, amely az eredmény ismeretében abszolút helyes választásnak bizonyult.

A McLaren stratégiájával – legalábbis a Hamilton esetében alkalmazott taktikához képest – teljesen ellentétes módon jártak el a Lotus F1 Team-nél. A második pozíciót megszerző Kimi Räikkönen ugyanis – aki szintén használt lágy papucsokkal rugaszkodott el a rajt során – az első boxkiállás alkalmával (20. kör) újra bekoptatott lágy gumikat vételezett, és csakis az utolsó, 45-dik körre ütemezett kerékcseréje során állt át a közepes keverékre.

A finn pilóta csapattára, az előkelő harmadik helyet megkaparintó Romain Grosjean követte Räikkönen taktikáját, és márkatársához képest az első kerékcserét egy körrel korábbra ütemezte, majd pedig az ekkor felszerelt lágy abroncsokat végül a 39-dik körben cseréltette le a már előzetesen bekoptatott közepes keverékekre.

A hétvége során a gumistratégia összeállítása egy cseppet sem volt olyan egyszerű a csapatok számára, amiért leginkább a vegyes körülmények tehetőek felelőssé. A pilótáknak és a csapatoknak ugyanis nem igazán volt előzetes információjuk arról, hogy a teletankolt versenyautók milyen terhelést jelentenek hosszabb távon a Pirelli lágy gumiabroncsai számára. A verseny végét követően azonban már pontosabb képet kaphattunk minderről, és láthatóvá vált, hogy mind a lágy-, mind pedig a közepes keménységű gumiabroncsok megfelelő mértékű és ütemű kopási jellemzőket mutattak, és a gyártó által kiadott információk szerint a kétféle specifikáció szerint készült gumik között körönként mindössze néhány tizedmásodperc időkülönbség volt mérhető.

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Magyar Nagydíj, 2012)(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első légterelő szárny (Ferrari, Magyar Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: Új első szárny az aerodinamikai egyensúly fokozására

A Ferrari alakulat az elmúlt nagydíjhétvégék során több-kevesebb új kialakítású aerodinamikai elemet próbára tett már, amelyek között érdemes említést tenni...

Giorgio Ascanelli (Toro Rosso, Spanyol Nagydíj, 2012)
Két ismert mérnök csapatváltásra készül

Mindamellett, hogy a 2012-es Formula-1-es szezon a közepéhez érkezett, újabb hírek láttak napvilágot két neves mérnök átigazolásával kapcsolatban. A középmezőnybe...

Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
Módosított ECU-beállításokkal folytatja a Red Bull Racing

A Magyar Nagydíj a Red Bull Racing számára talán a szokásosnál kicsit több munkát is hozhat, miután a Nemzetközi Automobil...

Close