Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Koreai Nagydíj (2012) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Koreai Nagydíj (2012)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.10.17. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,079
Sebastian Vettel (Red Bull Racing, Koreai Nagydíj, 2012)

Sebastian Vettel a Koreai Nagydíjon tovább növelte idei győzelmeinek számát, szorosabbá téve ezzel a VB-címért folytatott küzdelmet (Fotó: Sutton Images)

A Koreai Nagydíjnak otthont adó versenypálya igencsak kihasználja a versenyautókban rejlő erőforrásokat, miután az általuk elérhető sebesség tekintetében a lassú tempót igénylő pályaszakaszoktól egészen a padlógázas szakaszokig megannyi variáció figyelhető meg. A yeongami aszfaltcsík jellegzetes karakterisztikájához a Pirelli a lágy összetételű gumiabroncsokat, valamint a 2012-es szezonra tervezett gumik közül a leglágyabb keveréket tartalmazó, piros színkóddal ellátott szuperlágy gumikat biztosította. Miután a koreai versenypálya vonalvezetése a suzukaihoz hasonló, a gyors irányváltoztatásokat követelő szakaszok mellett a városi helyszíneken uralkodó szűk, lassabb sebességgel teljesíthető kanyarokat is ötvözi. Éppen ezért a Korean International Circuit névre keresztelt ring tökéletes teszthelyszíne is egyben a Pirelli termékeinek.

 

Az aszfalt szemcsézettségéből adódóan a koreai versenypálya viszonylag megterheli, és jelentősebb mértékben koptatja a gumiabroncsok futófelületét, amely a pálya alacsonyabb szintű év közbeni kihasználása mellett további extra nehézségeket támaszt a csapatok számára. Az egyes pályaszakaszok eltérő jellegéből adódóan azok tapadási jellemzői is különbözőek, ami egyértelműen további kihívásokat jelent a versenyautó vezetése, és nem utolsó sorban azok optimális beállításai terén. Az előzőleg említett alacsony kihasználtságnak köszönhetően tehát a háromnapos hétvége elején a pálya aszfaltjának tapadási jellemzője meglehetősen szegényes, amely a pilóták által megtett körök gyarapodásával, illetve az aszfalt felgumizásával folyamatosan javult a vasárnapi versenyig.

 

A kanyarok és a nagy sebesség elérését lehetővé tevő egyenes szakaszok kombinációiból eredően néhány ponton intenzívebb fékhasználatra van szükség, amely a koreai pálya 3-as számmal jelzett kanyarívében hozzávetőlegesen 5.2g-nek megfelelő nehézségi erőt jelent a versenyautó lassítása során. Egy ilyen jelenség hatására a súlypont átterhelődik az autó első gumiabroncsaira, amelynek eredményeképpen a kerekeken akár 900kg-nál nagyobb terhelés is mérhető.

 

A gumiabroncsok szempontjából a koreai versenypályának sokkal inkább a 10-es és a 17-es számmal jelzett kanyarok közötti szekciója mondható a legkritikusabbnak, ahol az autók a pálya vonalvezetéséből adódóan több alkalommal gyors irányváltoztatásokat hajtanak végre. Leginkább a jobb első gumikon kellett számítani az igénybevételek nagyobb részére, ami a nagyobb tapadási jellemzőkkel rendelkező szuperlágy keverékek esetében is komoly mechanikai igénybevételeket jelentett.

 

Az előzetes elvárások szerint, ismerve a szuperlágy gumiabroncsok 10…15 körre, és a lágy gumik 20, illetve annál valamivel több körre elegendő konzisztens teljesítményét, a Pirelli szakemberei a kétkiállásos boxtaktikát tartották elképzelhetőnek a Koreai Nagydíjjal kapcsolatban. Mindazonáltal, hogy a 2011-es évben alkalmazott specifikációkban elvégzett fejlesztések hatására változott a gumik viselkedése, az idei szezonban bevezetett aerodinamikai szabályváltoztatások hatására valamelyest csökkentek a korábban tapasztalt köridők, ami szintén hatással van a Pirelli gumiabroncsainak hatékonyságára.

 

Technikai szempontból további érdekesség, hogy a koreai helyszínre megközelítőleg azonos aerodinamikai beállítások szükségesek, mint amikkel a legutóbbi Japán Nagydíjon pályára léptek a csapatok, hiszen a pálya kialakításából adódóan a közepes- és nagy leszorító erőt biztosító konfiguráció a legoptimálisabb a yeongami ringen. Az aszfalt felületi minőségéből adódóan viszont a tapadási jellemzők már eltérőek, éppen ezért a Suzukában alkalmazott motorbeállításoktól némileg el kellett térni annak érdekében, hogy a kisebb sebességgel teljesíthető kanyarokban alacsonyabb fordulatszámon is megfelelő mértékű nyomatékleadás valósuljon meg.

 

A gumiabroncsok mechanikai- és termikus igénybevételének hatására a futófelületen észlelhető szemcsésedésre is számítani kellett, ami leginkább akkor jelentkezett, amikor az autó túlságosan sokat csúszkált a pálya felületén, egyenetlen hőterhelést előidézve ezzel.

 

Szingapúrt és Japánt követően Korea újabb győzelmet hozott a Red Bull Racing pilótája, Sebastian Vettel számára, és ezzel még szorosabbá vált a szezon végi VB-címért folytatott küzdelem. Vettel a rajtrács második helyéről vágott neki az 55 körös futamnak, és a pilóták többségéhez hasonlóan a piros színjelöléssel ellátott szuperlágy gumiabroncsokat tetette fel az RB8-as autóra.

 

A 24 pilótából álló mezőnyből mindössze csak hatan, Vergne, Perez, Di Resta, De la Rosa, Kobayashi és Button voltak azok, akik vadonat új lágy összetételű papucsokon sorakoztak fel a yeongami ring rajtrácsára.

 

A McLaren színeiben szereplő Lewis Hamilton volt az első az élcsapatok versenyzői közül, aki a 13-dik körben kilátogatott a szerelőihez a tervezett kerékcsere elvégzése érdekében, amikor is a szuperlágyról a lágy keverékre váltott a brit pilóta. Mindössze csak két kör telt el Hamilton kerékcseréjét követően, amikor Vettel és Alonso egyszerre tettek eleget az előzetesen kidolgozott csapatstratégiának. Mind a Red Bull Racing, mind pedig a Ferrari részéről a Pirelli sárga színkóddal ellátott termékei kerültek elő a garázsokból. A másik RB8-as versenygéppel köröző Mark Webber számára is hasonló stratégia került kidolgozásra. Az ausztrál versenyző csapattársához képest mindössze egy körrel korábban, a verseny 14-dik körében látogatta meg szerelőit, amikor ő is szintén a lágy összetételű gumiabroncsokat vételezte fel.

 

A kerékcserék számát illetően leginkább a kétszeri boxkiállás volt a jellemző a Koreai Nagydíjra, de kontrasztként említhető Pastor Maldonado, aki a szuperlágy keverékeket a 21-dik körben cseréltette le lágyakra, amelyek aztán egészen a futam leintéséig, illetve a 14-dik pozícióig kísérték el őt.

 

Az első három pozícióban végzett versenyző közül Mark Webber volt az, aki hamarabb tett eleget a második, és egyben utolsó boxkiállásának, a verseny 32-dik körében. Két kör elteltével azt követően a Ferrari alakulatát erősítő Fernando Alonso, majd pedig a 35-dik körben az élen haladó, és végül a dobogó legfelső fokára felálló Sebastian Vettel volt az, aki ismételten a lágy gumikeverékekkel folytatta a futamot egészen annak leintéséig.

 

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Koreai Nagydíj, 2012)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Coanda-kipufogó (Lotus, Koreai Nagydíj, 2012)
Lotus Renault E20: Megérkezett a Coanda-kipufogó

A Lotus alakulat kissé megkésve ugyan, de a Koreai Nagydíjra úgy döntött, hogy megpróbálkozik a Red Bull Racing, vagy akár...

Padlólemez (Williams, Indiai Nagydíj, 2011)
HRT F112: Variációk a padlólemez kialakítására (+Videó)

Ahhoz, hogy egy Formula-1-es versenyautó igazán jó teljesítményre legyen képes a lehető legtöbb versenypályán, nem elegendő egy megfelelő nyomatékviszonyokkal és...

Cosworth CA2010 motor (2012.10.13)
A Cosworth már javában fejleszti a 2014-es motorját (+Videó)

Mint ismeretes, a 2014-es év újabb jelentős fordulatot tartogat a Formula-1 számára, miután a jelenlegi V8-as erőforrások helyett V6-os, turbófeltöltős...

Close