Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Kínai Nagydíj (2013) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Kínai Nagydíj (2013)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.04.15. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 5,174
Gumi- és boxtaktika elemzés (Kínai Nagydíj, 2013)

A háromkiállásos boxtaktika volt túlsúlyban a Kínai Nagydíjon (Fotó: Formula1Tech Blog)

A 2013-as Formula-1-es világbajnokság harmadik állomásán, a sanghaji versenypályán megrendezett Kínai Nagydíjon a Pirelli a lágy- és a közepes keménységű gumiabroncsokat biztosította a csapatok számára.

 

A Pirelli P Zero lágy gumiabroncs a magas, 105…125°C közötti működési tartománynak köszönhetően nagyobb igénybevételeknek is ellenáll, amelynek köszönhetően ez lesz az a keverék, amely frekventáltabb módon szerepelni fog az idei futamokon, éppúgy, mint az a kínai futam hétvégéjén is történt. A Pirelli gumiabroncsai közül ez az a keverék, amelynek a működési tartománya a legnagyobb mértékben változott a 2012-es évben alkalmazott specifikációhoz képest.

 

A Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs a sárga színjelölésű társával ellentétben valamelyest alacsonyabb, 90…115°C közötti működési tartománnyal rendelkezik, éppen ezért azokra a versenyhelyszínekre optimális választás, ahol viszonylag alacsonyabb a környezeti hőmérséklet.

 

A kínai versenypályán nemcsak az autó első kerekeire kellett összpontosítani a csapatoknak, amelyek az 1-es, a 2-es és a 7-es kanyarokban kapják a legnagyobb terheléseket, hanem a lassabb kanyarokból történő kigyorsítások jelentette igénybevételek miatt a hátsó gumik állapota sem kerülhette el a figyelmet. Szinte minden egyes kanyar tekintetében elmondható, hogy a bejárati pontoknál a versenyzőknek keményen kell fékezni, és mindezt úgy kell megtenniük, hogy az autó ne csússzon le az ideális ívről, ami miatt akár jelentősen veszítenének lendületükből, és az elérhető köridőből.

 

A gumik terhelése szempontjából a 13-as számmal jelölt jobbos pályaív is rendkívül érdekes, ahol egy 270°-os kanyar során a versenyautó bal első kereke mellett a kigyorsítási szakaszban a hátsó kerekeket mind oldalirányú, mind pedig hosszirányú igénybevételek is terhelik.

 

A Pirelli gumiabroncsok és a versenystratégia közötti összefüggés kapcsán elmondható, hogy a három héttel ezelőtt megrendezett Maláj Nagydíjjal ellentétben a Sanghajban mérhető alacsonyabb hőmérsékleti viszonyok kissé másként befolyásolták a gumiabroncsok tapadási jellemzőit. A csapatok természetesen igyekeztek felhasználni az előző évben ezen a helyszínen szerzett tapasztalataikat is, de az idei szezonban változtak a keverékek összetétele az optimálisabb működési tartományok reményében.

 

A szombati időmérőn alkalmazott gumistratégiákat követően a mezőny tagjai közül a legtöbben lágy keverékeken sorakoztak fel a vasárnapi rajtrácsra. A Pirelli sárga színkóddal rendelkező gumiabroncsairól elmondható, hogy a meglehetősen sok irányváltoztatást követelő kínai aszfalton átlagosan 5…6 körön keresztül voltak képesek optimális tapadást biztosítani, míg a közepes keménységű papucsokkal Fernando Alonso 17 kört is meg tudott tenni az első kerékcserét követően.

 

A Kínai Nagydíjon döntően a háromkiállásos boxtaktika bizonyult elfogadhatónak, hiszen Jenson Button és Sergio Perez kivételével minden célba ért pilóta háromszori kerékcserével teljesítette az 56 körös versenytávot. Miután a mezőny legtöbbje lágy abroncsokon kezdte meg a futamot, a verseny első részében sok előzést láthattunk. Azok viszont, akik a közepes gumikat választották első abroncsként, a teletankolt versenyautók által okozott extra súlyterhelés miatt valamelyest jobban tudtak profitálni, vagyis a közepes keverékek jobban teljesítettek ezen körülmények között. A közepes összetételű gumiabroncsok hatékonyságát az is bizonyította, hogy 12…15 kör megtételét követően is nagyjából egyenletes teljesítményt voltak képesek nyújtani, köszönhetően annak, hogy felületük nem kopott jelentős mértékben a keletkező termikus degradáció ellenére sem.

 

Az első három helyen leintett pilóták mindegyike lágy gumiabroncsokon vágott neki a versenynek, és közülük Fernando Alonso és Kimi Räikkönen egyszerre, a hatodik kör elteltével váltottak közepes keverékekre. A Mercedes csapatot erősítő Lewis Hamilton is hasonló taktikán volt a futam elején, hiszen a brit pilóta az 5-dik kör elteltével látogatott ki a szerelőihez a közepes keverékeiért.

 

A második kerékcsere során a Lotus finn pilótája már Hamiltonnal együtt, a futam 21-dik körét követően ment ki újabb kerékcserére, míg a Ferrari világbajnoka két körrel később tette ugyanezt. A harmadik és egyben utolsó boxkiállást a top 3 versenyző közül Räikkönen kezdte meg a 34-dik kör elteltével. Az első helyen leintett Fernando Alonso Ferrarija meglehetősen jól bánt a Pirelli közepes keverékeivel, hiszen a 41-dik kört követően elvégzett harmadik, és egyben utolsó boxkiállása előtt nem kevesebb, mint 18 kört tett meg szintén közepes gumikon.

 

A futam izgalmait tovább fokozta a verseny 14-dik körét követően vezető helyről kerékcserét végző Nico Hülkenberg és a másodikként haladó Sebastian Vettel megmozdulása, amikor mindketten egyszerre mentek ki a boxba új kerekekért. Kettejük közül végül Vettel végzett gyorsabban, köszönhetően a Red Bull Racing szerelők igencsak gyors és precíz munkájának.

 

A 15-dik körben azonban a Red Bull Racing ausztrál pilótája számára gyakorlatilag véget ért a futam. Webber a 8-dik pozícióért volt harcban Jean Eric Vergne Toro Rossójával, miközben a jobb helyezés reményében megkísérelt előzési manőver során letört az RB9 első légterelő szárnyának bal oldali véglezáró eleme. A balesetet követően Webber kiment a boxba orrkúpot, illetve első szárnyat cserélni, miközben a szerelők új közepes gumigarnitúrával is ellátták, mint utólag kiderült, vesztére.

Miután Webber végzett a boxban, és visszatért a pályára, nem sokkal azt követően hirtelen lelassult az autójának lelazult jobb hátsó kereke miatt. Az ausztrál pilóta azonban már nem tudott visszatérni a szerelőihez, hogy rögzítsék a kerékanyát, miután a tengelyről elszabadult kerék miatt kénytelen volt kiállni a pálya szélére.

 

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Kínai Nagydíj, 2013)(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. nagyszerű elemzés!!

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Mark Webber (Red Bull Racing, Kínai Nagydíj, 2013)
Technikai részletek: Az üzemanyag-ellátó rendszer újabb hibája a Red Bullnál

A Red Bull Racing alakulat számára nem éppen az előzetes elvárások szerint alakultak a dolgok a Kínai Nagydíj szombati időmérőjén....

Első kerékfelfüggesztés (Lotus, Maláj Nagydíj, 2013)
Szabályos a rugalmas illesztő elem az E21-es felfüggesztésén

A legutóbb megrendezésre került Maláj Nagydíjat követően nyilvánosságra került információk szerint a Lotus Renault E21-es versenyautó első kerékfelfüggesztési rendszere egy...

Az F1-es vezetői ülés
Az F1-es vezetői ülés (Videó)

A Formula-1-es vezetői ülés tökéletesen igazodik a pilóta testéhez. Az egyedi gyártásnak köszönhetően a versenyző minden egyes pillanatban tökéletes egységet...

Close