Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Japán Nagydíj (2012) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Japán Nagydíj (2012)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.10.10. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,642
Sebastian Vettel (Red Bull Racing, Japán Nagydíj, 2012)

A gumiabroncsok fejlesztéseinek köszönhetően a tavalyi futammal ellentétben ezúttal a kétszeri kerékcsere dominált Suzukában (Fotó: Sutton Images)

A 2012-es Formula-1-es világbajnoki sorozat Japán Nagydíján a Pirelli az ezüst színjelöléssel rendelkező kemény-, és a sárga színkóddal ellátott lágy gumikeverékeket biztosította a mezőny számára, eltérően a tavalyi futamtól, amikor ugyanis a lágy összetételű papucsok mellett a közepes keménységű abroncsok álltak a csapatok rendelkezésére. A 2011-es évben alkalmazott specifikációkkal ellentétben az olasz gyártó által az idei szezonra készített termékek lágyabb összetételt kaptak, amelyek az előzetes elvárásoknak megfelelően igazodtak a suzukai pálya karakterisztikájához.

 

A japán versenypálya a barcelonai ring mellett azon helyszínek közé sorolható, ahol igazi teszt alá helyezhetőek a Pirelli gumikeverékei, köszönhetően annak, hogy a pálya vonalvezetéséből adódóan igencsak nagy mechanikai- és ebből adódóan termikus igénybevételnek vannak kitéve. Mindezt a suzukai helyszín hosszan elnyúló, és nem utolsó sorban nagy sebesség elérését lehetővé tevő kanyarjai, mint például a híres 130R elnevezésű pályaszakasz is igazolja.

 

Az előzőleg említett 130R kanyarívet joggal lehet a 2012-es versenynaptárban lévő helyszínek leggyorsabb kanyarjának is nevezni, miután a pilóták közel 310km/h-ás sebességet képesek ezen a ponton abszolválni, miközben az F1-es autók gumiabroncsaira a leszorító erő, a kanyarodás során keletkező erőhatások és nem utolsó sorban a kigyorsítás következtében ébredő igénybevételek hármas kombinációja hat. A gumikra hozzávetőlegesen 3.1g-nek megfelelő oldalirányú erők terhelődnek, de a suzukai helyszín 7-es számú kanyarívében, a Dunlop kanyarban még ennél is nagyobb, megközelítőleg 3.4g-s erőhatások is mérhetőek. Ezen körülmények hatására pedig oly mértékű mechanikai- és termikus igénybevételek érik a versenyautók gumijait, hogy azok felületi hőmérséklete eléri, sőt meg is haladja akár a 110°C-os értéket.

Az előzőleg említett 130R kanyarban például a jobb első kerékre nagyjából 800kg-ot kifejtő leszorító erő is nehezedhet, miközben a pilóta maximális sebesség mellett teljesíti a pályaívet.

 

A mezőny tagjai közül a legtöbben két alkalommal cserélték le a gumiabroncsokat, míg a Williams alakulat brazilja, Bruno Senna háromszor tette ezt. Az 53 körös suzukai futamot a vadonat új kemény keverékeken induló Michael Schumacher, Jean-Eric Vergne és Charles Pic kivételével mindenki lágy papucsokon kezdte meg.

 

A futamot az első helyen végzett Sebastian Vettel – aki ezzel a győzelmével még közelebb került a 2012-es világbajnoki cím megnyeréséhez – szinte teljesen azonos taktikán volt a Ferrarit erősítő Felipe Massával. Mindkét pilóta egyaránt a sárga színjelölésű lágy abroncsokkal vágott neki a versenynek, amelyet mindketten a 17-dik körben cseréltettek le használatlan, kemény összetételű gumikra. A második, és egyben utolsó kerékcseréjük is szinte egy és ugyanazon pillanatban történt meg, mindössze csak egyetlen egy körös eltéréssel. Ezúttal ugyanis Vettel egy körrel több időt töltött el a pályán, igyekezve minél nagyobb előnyt kiautózni a mögötte haladó ellenfeléhez képest, és míg Massa a 36-dik, a Red Bull Racing német kiválósága a 37-dik körben látogatta meg a szerelőit.

 

A hazai közönség előtt kiválóan teljesített, és a dobogó harmadik fokára felálló sauberes Kamui Kobayashi teljes mértékben kivívta a japán szurkolók elégedettségét, akik a díjátadó ceremónia során mindvégig az ő „hősük” nevét kántálták.

Kobayashi Vettelhez hasonlóan szintén már előzetesen bekoptatott lágy keverékeken sorakozott fel a suzukai rajtrácsra, és első kiállását kissé korábbi időpontra, a 14-dik körre időzítette. A szintén kemény összetételű gumiabroncsokra váltó japán fiú összesen 17 kört tett meg, majd ezt követően a futam 31-dik körében tett eleget az előzetesen kidolgozott versenystratégiának, és újból vadonat új kemény gumikat tetetett fel a C30-as konstrukcióra.

 

A tavalyi évben megrendezett futamon a háromkiállásos kerékcsere bizonyult a legkifizetődőbbnek, míg az idei Japán Nagydíj során döntően a kétszeri kerékcsere dominált. Ez egyértelműen azt igazolja, hogy a Pirelli mérnökei által elvégzett fejlesztések pozitív eredményt produkáltak a P Zero gumiabroncsok teljesítménye és tartóssága tekintetében, amely egy olyan pályán, ahol a helyszín karakterisztikájából adódóan keletkező intenzív termikus- és mechanikai igénybevételek egyaránt számottevőek, abszolút előrelépésnek minősíthető a Pirelli szempontjából.

 

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Japán Nagydíj, 2012)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Koreai Nagydíj, 2012)
Hosszabb előzési zóna vár a mezőnyre Koreában

Az elmúlt hétvégén megrendezett suzukai futamot követően lebonyolításra kerülő Koreai Nagydíjra vonatkozóan az FIA meghatározta a pálya azon szakaszát, ahol...

Sebességváltó (McLaren Mercedes, Japán Nagydíj, 2012)
A hátsó fékrendszer és a sebességváltó összefüggései

A 2012-es Formula-1-es világbajnoki sorozat 15-dik állomásaként megrendezésre került Japán Nagydíjon a McLaren Mercedes színeiben pályára lépő Jenson Button a...

Első szárny flexibilitás teszt (Ferrari, Török Nagydíj, 2011)
Régen és most: Szigorodott az első szárnyak rugalmassági tesztje

A Japán Nagydíj újabb kihívások elé állította az FIA technikai delegátusát. Miután néhány csapat - közöttük a Ferrari is -...

Close