Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.08.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 4,932
Gumi- és boxtaktika elemzés (Belga Nagydíj, 2013)

Romain Grosjean volt az egyetlen a mezőnyben, aki mindössze egyszer cserélt kereket a 44 körös Belga Nagydíj során (Fotó: Formula1Tech Blog)

Az elmúlt hétvégén megrendezett Belga Nagydíj a térségre jellemző változatos időjárásnak köszönhetően alaposan rányomta a bélyegét a szombati időmérőre. Az esős időjárási viszonyok közepette leintett kvalifikáció láttán joggal lehetett azt gondolni, hogy a következő napon lebonyolításra kerülő futamot sem ússza meg a mezőny eső nélkül, de mint ezt utólag tudjuk, a sors másként rendelkezett.

 

Mivel a verseny napján teljesen száraz körülmények fogadták a rajtrácsra felsorakozó pilótákat, a gumiabroncsok használatára vonatkozó szabályok értelmében váltani lehetett az időmérőn előzetesen használt átmeneti abroncsokról a sima futófelületű, és ezáltal sokkal jobb tapadási jellemzőket biztosító slick gumiabroncsokra.

 

A 7.004km hosszú Circuit de Spa Francorchamps versenypályán a pilótáknak összesen 44 kört kellett teljesíteni, amihez a Pirelli a 2012-es idényben is használt keverékekhez hasonlóan a közepes- és a kemény keverékű gumiabroncsait biztosította a csapatok számára.

 

A közepes keménységű, fehér színjelölésű gumiabroncs 90…115°C közötti működési tartományt mondhat magáénak, ezért azokra a versenyhelyszínekre igazán optimális választás, ahol viszonylag alacsonyabb a környezeti hőmérséklet. A narancssárga színkóddal ellátott kemény gumiabroncs pedig – amely sokkal inkább a 2012-es közepes keménységű keverékkel elért menetteljesítményt képes biztosítani – 110…135°C közé tehető működési tartománnyal jellemezhető, amely leginkább a melegebb, és a gumiabroncsok szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő versenyhelyszíneken alkalmazható eredményesebben.

 

A 2013-as Formula-1-es világbajnokság 11-dik állomásaként megrendezett Belga Nagydíj a Red Bull Racing világbajnoka, Sebastian Vettel győzelmével ért véget. Az F1-es pályafutása során immáron 31-dik futamelsőségét begyűjtő német pilóta kétkiállásos boxtaktikát választott az idény egyik leghosszabb versenypályájának mondható spái ringen. A 26 esztendős Vettel dicsőségtábláját tovább ékesíti, hogy a versenyen teljesített leggyorsabb köridő – amelyet a narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncsokkal ért el – is az ő nevéhez fűződik.

 

A 44 körös futam leintéséig a Ferrari spanyolja, Fernando Alonso a kilencedik rajthelyről indulva a remek teljesítményének és nem utolsó sorban a jól kidolgozott és kivitelezett kétkiállásos versenystratégiájának köszönhetően egészen a dobogó második fokáig küzdötte fel magát. Alonso Vettelhez hasonlóan szintén közepes keverékekkel kezdte meg a versenyt, amelyet először a 13-dik körben cseréltetett le, mindössze egy körrel Vettel előtt.

Miután Vettel és Alonso egyaránt közepes keverékeket tetetett fel az első kerékcsere során, az előbbi egészen a 30-dik, míg a Ferrari reménysége a 28-dik körig hajtotta azokat, amikor mindketten vadonat új kemény gumiabroncsokra váltottak.

 

A pole pozícióból indult, és végül a harmadik helyen végzett Lewis Hamilton is a többség által preferált kétszeri kerékcsere mellett tette le a voksát. A Mercedes pilótája azonban mindkét alkalommal hamarabb vételezett új abroncsokat, mint azt Vettel és Alonso tette. A brit pilóta először a 11-dik körben cseréltette le a tipusazonos közepes keverékeit, majd azt követően a verseny 26-dik körében váltott a Pirelli narancssárga színkóddal rendelkező kemény gumiabroncsaira.

 

A 44 körös futam 19°C-os környezeti, és 25°C-os aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét. Annak ellenére, hogy az időjárási előrejelzések 60%-os esélyt jósoltak arra, hogy eső fogja nehezíteni a pilóták dolgát, a piros lámpák kialvásától egészen a futam leintését jelző kockás zászló lengetéséig száraz aszfalt állt a mezőny rendelkezésére. A 22 pilótából álló mezőnyből mindössze csak négyen, Ricciardo, Gutierrez, Bianchi és Chilton voltak azok, akik a narancssárga színjelölésű kemény keverékekkel sorakoztak fel a rajtrácsra, míg a többiek a lágyabb összetételű, közepes keménységű gumiabroncsokat választották.

 

Az első versenyző, aki az előzetesen eltervezett stratégia szerint ment ki kerékcserére, Nico Hülkenberg volt. A Sauber német pilótája a 9-dik körben látogatta meg a szerelőit, amikor a közepes keverékekről keményekre váltott. A mezőny élén autózó Sebastian Vettel öt körrel később tette ugyanezt, azzal a kivétellel, hogy a Red Bull Racing háromszoros világbajnoka maradt a közepes keménységű gumiabroncsoknál. Mindazonáltal, hogy Vettel az első kerékcseréjét követően a mezőny második helyére tudott visszasorolni, a második és egyben utolsó kerékcseréjére – amikor már a narancsságra papucsokra váltott – a futam 30-dik körében került sor.

 

A Red Bull Racing pilótái szemmel láthatóan eltérő stratégiát követtek. A másik RB9-es konstrukcióval köröző Mark Webber ugyanis már az első kerékcseréje során feltetette a kemény keverékeket, majd végül az 5-dik pozícióban végzett ausztrál a 29-dik körben hajtotta végre a második és egyben utolsó kerékcseréjét, közepes keménységű Pirelli keverékekre váltva.

 

Érdekesség, hogy a 44 körös versenytávot teljesítő pilóták közül mindössze egy, Romain Grosjean volt az, aki egyszeri kerékcserét bevállalva jutott el a célig. A Lotus franciája már előzetesen bekoptatott közepes keverékekkel rajtolt el, amelyet a féltávnál, vagyis a 22-dik körben cserélt le vadonat új kemény összetételű gumiabroncsokra.

 

Négy pilóta esetében az előzetesen összeállított stratégiákat a versenybírák némileg módosították. Sergio Perez, Max Chilton és Esteban Gutierrez boxutcai áthajtásos büntetésben részesültek. A Sauber mexikói pilótája Romain Grosjean pályáról történő leszorítása, illetve akadályozása miatt, Chilton a kék zászló figyelmen kívül hagyása, míg Gutierrez pályaelhagyás és az abból adódó szabálytalan előnyszerzés miatt került a versenyigazgatóság figyelmének középpontjába.

A futam 28-dik körében a spái pálya utolsó kanyarjában Pastor Maldonado egy hirtelen kormánymozdulattal ki akart hajtani a boxba, miközben a mellé érkező Paul di Resta autójának ütközött. A venezuelai pilóta megmozdulásának eredményeképpen a Force India VJM06-tal autózó De Resta a futam feladására kényszerült. A történteket követően a Williams szerelőgárdája az FW35-ös orrkúpjának cseréjét követően ismét az útjára tudták bocsátani Maldonadót, de ekkor még nem szembesültek a versenybíróság által kiszabott 10 másodperces kényszerpihenővel, amelyet a venezuelai pilóta a 38-dik körben tett meg a csapat garázsa előtt.

 

 

Legjobb köridők:

 

Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs (Fehér)

1. Daniel Ricciardo (Scuderia Toro Rosso): 1.50.967

2. Mark Webber (Red Bull Racing): 1.51.397

3. Esteban Gutierrez (Sauber F1 Team): 1.51.849

 

Pirelli P Zero kemény gumiabroncs (Narancssárga)

1. Sebastian Vettel (Red Bull Racing): 1.50.756

2. Jenson Button (Vodafone McLaren Mercedes): 1.50.823

3. Fernando Alonso (Scuderia Ferrari): 1.51.383

 

 

Leghosszabb etapok:

 

Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs (Fehér)

22 kör: Romain Grosjean (Lotus F1 Team)

 

Pirelli P Zero kemény gumiabroncs (Narancssárga)

26 kör: Sergio Perez (Vodafone McLaren Mercedes)

 

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Belga Nagydíj, 2013)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Jenson Button (McLaren, Belga Nagydíj, 2013)
A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára

A Belga Nagydíjat követően a McLaren alakulat 65 ponttal a világbajnoki tabella ötödik helyén áll. A szezon következő állomása a...

Hátsó légterelő szárny (Williams, Belga Nagydíj, 2013)
Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny

Az olyan kis aerodinamikai leszorító erőt igénylő versenypályák esetében - mint amilyen a Belga Nagydíj helyszínéül szolgáló Circuit de Spa...

Oldalsó kocsiszekrény (Lotus, Belga Nagydíj, 2013)
Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013)

A Magyar Nagydíjat követő négyhetes szünet után a Formula-1 mezőnye az Ardennekben található Circuit de Spa-Francorchamps versenypályán folytatja a világbajnoki...

Close