Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013)
Írta: Papp István | 2013.08.27.
PDF Betűméret növelése
Betűméret csökkentése
Betűméret visszaállítása
Megtekintés: 6 195

Romain Grosjean volt az egyetlen a mezőnyben, aki mindössze egyszer cserélt kereket a 44 körös Belga Nagydíj során (Fotó: Formula1Tech Blog)
Az elmúlt hétvégén megrendezett Belga Nagydíj a térségre jellemző változatos időjárásnak köszönhetően alaposan rányomta a bélyegét a szombati időmérőre. Az esős időjárási viszonyok közepette leintett kvalifikáció láttán joggal lehetett azt gondolni, hogy a következő napon lebonyolításra kerülő futamot sem ússza meg a mezőny eső nélkül, de mint ezt utólag tudjuk, a sors másként rendelkezett.
Mivel a verseny napján teljesen száraz körülmények fogadták a rajtrácsra felsorakozó pilótákat, a gumiabroncsok használatára vonatkozó szabályok értelmében váltani lehetett az időmérőn előzetesen használt átmeneti abroncsokról a sima futófelületű, és ezáltal sokkal jobb tapadási jellemzőket biztosító slick gumiabroncsokra.
A 7.004km hosszú Circuit de Spa Francorchamps versenypályán a pilótáknak összesen 44 kört kellett teljesíteni, amihez a Pirelli a 2012-es idényben is használt keverékekhez hasonlóan a közepes- és a kemény keverékű gumiabroncsait biztosította a csapatok számára.
A közepes keménységű, fehér színjelölésű gumiabroncs 90…115°C közötti működési tartományt mondhat magáénak, ezért azokra a versenyhelyszínekre igazán optimális választás, ahol viszonylag alacsonyabb a környezeti hőmérséklet. A narancssárga színkóddal ellátott kemény gumiabroncs pedig – amely sokkal inkább a 2012-es közepes keménységű keverékkel elért menetteljesítményt képes biztosítani – 110…135°C közé tehető működési tartománnyal jellemezhető, amely leginkább a melegebb, és a gumiabroncsok szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő versenyhelyszíneken alkalmazható eredményesebben.
A 2013-as Formula-1-es világbajnokság 11-dik állomásaként megrendezett Belga Nagydíj a Red Bull Racing világbajnoka, Sebastian Vettel győzelmével ért véget. Az F1-es pályafutása során immáron 31-dik futamelsőségét begyűjtő német pilóta kétkiállásos boxtaktikát választott az idény egyik leghosszabb versenypályájának mondható spái ringen. A 26 esztendős Vettel dicsőségtábláját tovább ékesíti, hogy a versenyen teljesített leggyorsabb köridő – amelyet a narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncsokkal ért el – is az ő nevéhez fűződik.
A 44 körös futam leintéséig a Ferrari spanyolja, Fernando Alonso a kilencedik rajthelyről indulva a remek teljesítményének és nem utolsó sorban a jól kidolgozott és kivitelezett kétkiállásos versenystratégiájának köszönhetően egészen a dobogó második fokáig küzdötte fel magát. Alonso Vettelhez hasonlóan szintén közepes keverékekkel kezdte meg a versenyt, amelyet először a 13-dik körben cseréltetett le, mindössze egy körrel Vettel előtt.
Miután Vettel és Alonso egyaránt közepes keverékeket tetetett fel az első kerékcsere során, az előbbi egészen a 30-dik, míg a Ferrari reménysége a 28-dik körig hajtotta azokat, amikor mindketten vadonat új kemény gumiabroncsokra váltottak.
A pole pozícióból indult, és végül a harmadik helyen végzett Lewis Hamilton is a többség által preferált kétszeri kerékcsere mellett tette le a voksát. A Mercedes pilótája azonban mindkét alkalommal hamarabb vételezett új abroncsokat, mint azt Vettel és Alonso tette. A brit pilóta először a 11-dik körben cseréltette le a tipusazonos közepes keverékeit, majd azt követően a verseny 26-dik körében váltott a Pirelli narancssárga színkóddal rendelkező kemény gumiabroncsaira.
A 44 körös futam 19°C-os környezeti, és 25°C-os aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét. Annak ellenére, hogy az időjárási előrejelzések 60%-os esélyt jósoltak arra, hogy eső fogja nehezíteni a pilóták dolgát, a piros lámpák kialvásától egészen a futam leintését jelző kockás zászló lengetéséig száraz aszfalt állt a mezőny rendelkezésére. A 22 pilótából álló mezőnyből mindössze csak négyen, Ricciardo, Gutierrez, Bianchi és Chilton voltak azok, akik a narancssárga színjelölésű kemény keverékekkel sorakoztak fel a rajtrácsra, míg a többiek a lágyabb összetételű, közepes keménységű gumiabroncsokat választották.
Az első versenyző, aki az előzetesen eltervezett stratégia szerint ment ki kerékcserére, Nico Hülkenberg volt. A Sauber német pilótája a 9-dik körben látogatta meg a szerelőit, amikor a közepes keverékekről keményekre váltott. A mezőny élén autózó Sebastian Vettel öt körrel később tette ugyanezt, azzal a kivétellel, hogy a Red Bull Racing háromszoros világbajnoka maradt a közepes keménységű gumiabroncsoknál. Mindazonáltal, hogy Vettel az első kerékcseréjét követően a mezőny második helyére tudott visszasorolni, a második és egyben utolsó kerékcseréjére – amikor már a narancsságra papucsokra váltott – a futam 30-dik körében került sor.
A Red Bull Racing pilótái szemmel láthatóan eltérő stratégiát követtek. A másik RB9-es konstrukcióval köröző Mark Webber ugyanis már az első kerékcseréje során feltetette a kemény keverékeket, majd végül az 5-dik pozícióban végzett ausztrál a 29-dik körben hajtotta végre a második és egyben utolsó kerékcseréjét, közepes keménységű Pirelli keverékekre váltva.
Érdekesség, hogy a 44 körös versenytávot teljesítő pilóták közül mindössze egy, Romain Grosjean volt az, aki egyszeri kerékcserét bevállalva jutott el a célig. A Lotus franciája már előzetesen bekoptatott közepes keverékekkel rajtolt el, amelyet a féltávnál, vagyis a 22-dik körben cserélt le vadonat új kemény összetételű gumiabroncsokra.
Négy pilóta esetében az előzetesen összeállított stratégiákat a versenybírák némileg módosították. Sergio Perez, Max Chilton és Esteban Gutierrez boxutcai áthajtásos büntetésben részesültek. A Sauber mexikói pilótája Romain Grosjean pályáról történő leszorítása, illetve akadályozása miatt, Chilton a kék zászló figyelmen kívül hagyása, míg Gutierrez pályaelhagyás és az abból adódó szabálytalan előnyszerzés miatt került a versenyigazgatóság figyelmének középpontjába.
A futam 28-dik körében a spái pálya utolsó kanyarjában Pastor Maldonado egy hirtelen kormánymozdulattal ki akart hajtani a boxba, miközben a mellé érkező Paul di Resta autójának ütközött. A venezuelai pilóta megmozdulásának eredményeképpen a Force India VJM06-tal autózó De Resta a futam feladására kényszerült. A történteket követően a Williams szerelőgárdája az FW35-ös orrkúpjának cseréjét követően ismét az útjára tudták bocsátani Maldonadót, de ekkor még nem szembesültek a versenybíróság által kiszabott 10 másodperces kényszerpihenővel, amelyet a venezuelai pilóta a 38-dik körben tett meg a csapat garázsa előtt.
Legjobb köridők:
Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs (Fehér)
1. Daniel Ricciardo (Scuderia Toro Rosso): 1.50.967
2. Mark Webber (Red Bull Racing): 1.51.397
3. Esteban Gutierrez (Sauber F1 Team): 1.51.849
Pirelli P Zero kemény gumiabroncs (Narancssárga)
1. Sebastian Vettel (Red Bull Racing): 1.50.756
2. Jenson Button (Vodafone McLaren Mercedes): 1.50.823
3. Fernando Alonso (Scuderia Ferrari): 1.51.383
Leghosszabb etapok:
Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs (Fehér)
22 kör: Romain Grosjean (Lotus F1 Team)
Pirelli P Zero kemény gumiabroncs (Narancssárga)
26 kör: Sergio Perez (Vodafone McLaren Mercedes)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Címkék: Belga Nagydíj (2013), Gumiabroncs, Pirelli, Stratégia, Taktika

Kapcsolódó, és ajánlott írások:
Ajánld a cikket ismerőseid számára:
Hozzászólások (0)