Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2012) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2012)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.09.04. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,194
Jenson Button (McLaren, Belga Nagydíj, 2012)

A Belga Nagydíjat első helyen záró Jenson Button egykiállásos boxtaktikával teljesítette a 44 körös futamot (Fotó: Sutton Images)

A közel egyhónapos szünetet követően a száguldó cirkusz mezőnye az Ardennekben húzódó Circuit de Spa-Francorchamps versenypályán találkozott az elmúlt hétvégén. A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli ezúttal az ezüst színjelöléssel rendelkező kemény-, valamint a fehér színkóddal ellátott közepes keménységű gumikeverékekkel látta el a csapatokat. Az olasz gyártó által biztosított kombináció legutóbb a szezon második nagydíján, a malajziai versenyhétvégén volt terítéken.

A spái aszfaltcsík a maga 7.004 km-es hosszával a 2012-es idény versenynaptárában található helyszínek közül a leghosszabb Formula-1-es pályának mondható, amely a hosszából és a különleges vonalvezetéséből adódóan az esőre hajlamos időjárás mellett további extra kihívást jelent a pilóták és az általuk kezelt technika számára egyaránt. Az Ardennek által övezett terület mikroklímájának további érdekessége, hogy a térségben kialakuló különleges időjárási viszonyok nem egyszer eredményeztek már olyan szituációt, amelynek eredményeképpen a felhőkből aláhulló csapadék csak a pálya egyes szakaszait tette nedvessé, megnehezítve ezzel a megfelelő és konzisztens menetteljesítmény biztosítását.

Az idei évre a versenypálya nagy sebességgel teljesíthető kanyarjaiban kisebb-nagyobb felújításokat végeztek a ring üzemeltetői. A kanyarok csúcspontjaiban a gumiabroncsokra ható hosszanti- és keresztirányú terhelések egyaránt extra igénybevételeket jelentenek, amelynek ékes példájaként a spa-francorchampsi helyszín híres, Eau Rouge névre keresztelt kanyarívét is lehetne említeni. Pontosan ebből a megfontolásból döntött úgy a Pirelli, hogy a Formula-1 számára gyártott gumiabroncs-palettából a két legkeményebb keverékkel jelenik meg a 44 körös Belga Nagydíjon.

A gumiabroncsok tekintetében technikai szempontból érdemes továbbá említést tenni azon részletről is, hogy a spái versenypályán a pilóták egy teljes körnek hozzávetőlegesen a 75%-át teszik meg teljes gázadással, hasonlóan, mint az a szezon másik igencsak gyorsnak mondható helyszíne, Monza esetében is elmondható. Az autókkal elérhető nagy sebesség extra hőmérsékleti igénybevételt jelent a gumiabroncsok szempontjából, ezért a szükséges mechanikai tapadás és az előzőleg említett mechanikai- és termikus igénybevételek közötti egészséges egyensúly biztosításához rendkívül fontos a megfelelő kerékdőlés mértékének a meghatározása.

A kellő aerodinamikai tapadás mellett a kerékfelfüggesztések beállítása és a megfelelő hasmagasság, valamint a futómű-geometria meghatározása sem elhanyagolandó szempontok a Pirelli abroncsaiban rejlő teljesítmény kiaknázásához. A gyors, illetve intenzív irányváltoztatásokat megkövetelő pályaívekben a gumiabroncsokon észlelhető alakváltozásokkal együtt járó terhelések mértéke a felfüggesztés megfelelő beállításával valamelyest kompenzálható. A gumikra ható igénybevételek mértékét mi sem példázza jobban, mint az Eau Rouge kanyarban függőleges irányban mérhető 1000kg-nak megfelelő nehézségi erő.

A Belga Nagyíj alkalmával leginkább az egy-, illetve a kétkiállásos boxtaktikák domináltak a mezőny résztvevőinek körében. A 24 versenyző közül mindössze csak ketten, Nico Hülkenberg és a Mercedes alakulat német pilótája, Nico Rosberg döntött úgy, hogy teljesen új kemény keverékekkel vág neki a 44 körös futamnak, míg a többiek a Pirelli közepes keménységű gumiabroncsait tetették fel.

Mindazonáltal, hogy a csapatok a pálya jellegzetességeinek ismeretében már előzetesen kidolgozták az elsődlegesen alkalmazandó versenystratégiát, a rajtot követő első kanyarban történt tömegbaleset alapjaiban véve újabb kalkulációkra kényszerítette a csapatok stratégáit.

Az első három helyen leintett versenyző közül mindössze a Lotus F1 Team finn pilótája, Kimi Räikkönen volt az, aki két alkalommal látogatott ki a szerelőkhöz, míg Jenson Button és Sebastian Vettel egyetlen egy kerékcserével teljesítette a belgiumi futamot.

A szombati időmérőn kiválóan teljesített Jenson Button a pole pozícióból kezdhette meg a spái viadalt, aki az előzetesen bekoptatott közepes keménységű gumijait a 20-dik körben cseréltette le vadonat új kemény keverékekre.

Az idei szezonban elért győzelmeinek számát kettőre gyarapító McLarenes versenyzőhöz képest kísértetiesen hasonló stratégiát választott a dobogó második fokáig száguldó Sebastian Vettel is. A Red Bull Racing kétszeres világbajnoka Buttonhoz hasonlóan szintén jelesre vizsgázott a Pirelli gumiabroncsok állagmegóvása terén. A német pilóta teljesen új közepes keverékekkel sorakozott fel a spái rajtrácsra, és Buttonhoz képest mindössze csak egy körrel később, szám szerint a 21-dik körben látogatott ki a csapatához, hogy az ezüst színkóddal rendelkező keményebb összetételű abroncsokra váltson.

A kétszeri kerékcserét tartalmazó versenystratégiát alkalmazó pilóták közül Räikkönen bizonyult a legeredményesebbnek, akinek a Lotus által tervezett DDRS rendszer mellőzése mellett is sikerült megkaparintania a harmadik pozíciót. A finn versenyző először a 11-dik, majd végül a 28-dik körben ment ki a boxba, ahol mindkét alkalommal a Pirelli kemény keverékkel rendelkező papucsait tetette fel az általa vezetett E20-as konstrukcióra.

 

Gumi- és boxtaktika elemzés (Belga Nagydíj, 2012)

(A teljes méretű táblázat megtekintéséhez kattints ide!)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Belga Nagydíj, 2012)
Az Eau Rouge szakaszon tilos lesz a DRS használata

A közel egy hónapig tartó nyári szünetet követően a száguldó cirkusz mezőnye az Ardennekben húzódó Spa-Francorchamps versenypályán folytatja majd tovább...

A DDRS rendszer tesztelése (Lotus, Magyar Nagydíj, 2012)
Vajon bővül-e a DDRS-használók sora 2012-ben?

Minden bizonnyal sokan vallják magukénak azt a fajta véleményt, hogy a Formula-1 varázsát pontosan az adja, hogy a csapatok szűnni...

Formula1Tech Blog mobil nézet (2012.08.25)
Mobilizálódott a Formula1Tech Blog

Nagy örömömre szolgál, hogy a blog szűk másfél éves fennállását követően újabb változást jelenthetek be a Kedves Olvasók számára. Minden...

Close