Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Gondban a Ferrari: Át kell tervezni az F2012-őt | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Gondban a Ferrari: Át kell tervezni az F2012-őt

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.03.07. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,722
Új kialakítású kipufogórendszer (Ferrari, F2012 bemutató, 2012.02.03)

A Ferrari által tervezett kipufogórendszer nem váltotta be az előzetes reményeket, ezért módosításra kényszerül az olasz gárda. © Scuderia Ferrari Marlboro

A Ferrari alakulat nem igazán elégedett az F2012-es névre hallgató konstrukció szezon előtti tesztsorozatokon nyújtott teljesítményével. A maranellói gárda meglehetősen sok módosítást végzett a tavalyi évben használt változathoz képest, amely már önmagában nézve is megnöveli ezek alkalmazásának kockázatát.

Ahogyan arról már egy korábbi bejegyzésben is lehetett olvasni, az olasz gárda mérnökei az FIA által eszközölt technikai szabálymódosításokhoz történő alkalmazkodás mellett több kisebb-nagyobb újítást is beépítettek az F2012-be. Ezek között szerepel többek között az első- és a hátsó kerékfelfüggesztési rendszer vonórudassá történő átalakítása, vagy az airboxnál lévő megduplázott légbeömlők kialakítása.

A 2011-es szezon egyik legjelentősebb technikai megoldása a kipufogóval fújt diffúzorok alkalmazása volt, amely komoly aerodinamikai előnyt jelentett a versenyautóra ható aerodinamikai leszorító erő fokozásának tekintetében. A kipufogóból kiáramlott forró égésterméket a versenyautó padlólemeze, illetve diffúzora alá vezették, és a meleg levegő kedvező aerodinamikai jellemzőjéből eredően fokozni tudták az autóra ható leszorító erőt. Mivel az FIA a 2012-es évtől kezdődően nem engedi, hogy a motorvezérléssel befolyásolt égéstermék-áramlást a padlólemez aerodinamikai hatékonyságának növelésére felhasználják, a csapatok számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenteni, hogyan oldják meg a fentiekben említett korlátozásból eredő leszorító erő hiány pótlását a versenyautó hátsó- és természetesen az első tengelyére vonatkozóan is.

A Ferrari szakembergárdája egy teljesen új megjelenésű oldalsó kocsiszekrénnyel látta el az F2012-es versenyautót. Ebben nagy szerep jutott az FIA által kötelezően előírt, új oldalirányú törésteszteknek is, melynek keretein belül az olaszok módosították az autó ütközési zónáját. Éppen ezért, valamint a hosszan elnyúló hűtőpanelek alkalmazásával lehetővé vált, hogy a lehető legoptimálisabbnak tűnő légáramlás biztosítása érdekében karcsú vonalvezetést kapjon az új autó oldaldoboza. Ehhez azonban módosítani kellett a sebességváltó házát is, amelynek alsó, befelé szűkült kialakítása, valamint a hátsó kerékfelfüggesztésnél alkalmazott mechanikai elemek újrapozícionálása is szükséges volt.

A Ferrari V8-as erőforrását is a lehető legalacsonyabb pontra kellett pozícionálni, míg a hajtáslánc részét képező Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer sem maradt érintetlenül. A KERS tekintetében is minden bizonnyal súlycsökkentés, és a megbízhatóság fokozása érdekében kisebb-nagyobb fejlesztések elvégzésére került sor, amelynek elhelyezésével szintén az F2012 alacsony súlyponti igényét törekednek kielégíteni a mérnökök azzal, hogy az extra lóerőt biztosító hibrid hajtást az ATL üzemanyagtartály alá helyezték el.

Az alapos átalakításon átesett konstrukció egy érdekes, a hátsó légterelő szárny, illetve a hátsó kerékfelfüggesztés lengőkarjai felé irányuló kipufogórendszert kapott, amely nem szerepelt megfelelően sem a jerezi-, sem pedig a barcelonai tesztek alkalmával. A csapat által kiadott legutóbbi információk szerint nemcsak az F2012-es kipufogórendszerét, hanem annak oldaldobozát is át kell majd alakítani a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat megelőzően. Ez azonban igencsak nagy kihívást jelent a csapat számára, hiszen úgy tűnik, hogy eddig nem sikerült a kipufogóval fújt diffúzor betiltásából adódó aerodinamikai leszorító erő vesztést kellő módon kompenzálni. A kényszerű átalakítás velejárója továbbá, hogy egy ilyen új elem elkészítését követően azt ismételten alá kell vetni az FIA által megkövetelt statikus- és dinamikus törésteszteknek, és ezen vizsgálatok sikeres eredményét követően lehet majd csak azt pályára vinni.

Egy Formula-1-es versenyautó oldalsó karosszériaelemeit érintő töréstesztek során egy 780kg-os tesztkocsit 10m/s-os sebességgel ütköztetnek a versenyautó oldalsó részéhez, és a vizsgálatokat követően mérik a keletkezett deformáció, illetve károsodás mértékét.

A kérdés megválaszolása, miszerint az extrém külső mellé társul-e extrém előrelépés az F2012 esetében, egyelőre még várat magára.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Timo Glock (Marussia F1 Team, Silverstone, 2012.03.05)
A Marussia MR01-es autója indulhat az ausztrál futamon

A Formula-1-es Marussia csapat hivatalos közleményben tudatta, hogy a 2012-es szezonra megépített MR01-es versenyautójuk sikerrel teljesítette az FIA kötelező töréstesztjeit,...

Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)
Formula1Tech Blog: Melyik csapat lesz a 2012-es szezon meglepetése?

Hamarosan kezdetét veszi a Formula-1-es világbajnoki sorozat új, 2012-es szezonja. Minden bizonnyal sokan várják már, hogy a csapatok kigördüljenek majd...

Az autó felkészítése (Sauber F1 Team, Barcelona teszt, 2012.03.01)
Matt Morris: Megbízható a Sauber C31-es konstrukciója

A Sauber alakulat számára kiválóan végződött a 2012-es szezon előtt megrendezett első barcelonai tesztsorozat. A Spanyolországban lebonyolított felkészülés során a...

Close