Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Mit eredményezhet a “fújt” diffúzor használatának korlátozása? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Mit eredményezhet a “fújt” diffúzor használatának korlátozása?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.13. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,688
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

A kipufogógázzal „fújt” diffúzor és azok használatát érintő szigorítás-tervezet igencsak központi témája volt az F1-nek az elmúlt hetekben. © Formula1Tech Blog

A legutóbbi szavazás alkalmával (Hogyan befolyásolja majd az erőviszonyokat a kipufogógázzal “fújt” diffúzor használatának korlátozása az Angol Nagydíjtól kezdődően?) az FIA által a silverstone-i futamtól bevezetni kívánt szigorítással kapcsolatban voltam kíváncsi a véleményetekre.

Az hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy az idei szezonban a „fújt” diffúzorok körüli viták vannak, illetve voltak leginkább a figyelem középpontjában, legalábbis a Formula-1 technikai szabályozását illetően. Számomra kissé megfoghatatlan volt a Nemzetközi Automobil Szövetség ténykedése, amit az angliai versenyhétvégén tett, miszerint a Renault és a Mercedes motorokat használó csapatok felé kivételt alkalmaztak a kipufogógázzal „fújt” diffúzor, illetve a motorvezérlés használati módját illetően, miután azok technikai megbízhatóságra hivatkozva a szigorítás ellen lobbiztak. Az igaz, hogy végül a Renault számára megadott engedményt gyorsan visszavonták, de ez akkor is furcsa egy kicsit számomra. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy az ehhez hasonló esetek sem a szabályalkotókra, sem pedig a Formula-1-re nézve nincs jó hatással. A szurkolók ugyanis gondolnák, – és teszik ezt teljes joggal -, hogy a Formula-1 számára összeállított technikai szabályrendszer minden egyes csapatra egyformán vonatkozik, de a jelenlegi történetben ez mégis egy kissé másképpen alakult.

Visszatérve tehát a Formula1Tech Blogon közzétett szavazáshoz, a legutóbb feltett véleménykérdésre beérkezett válaszok eredményét szeretném ezúttal megosztani Veletek.

 

Előzmény …

Az FIA a technikai szabályzat módosításával azt kívánta elérni, hogy a versenyautó motorja ne biztosítson extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem nyomja a gázpedált, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradjon csak nyitva. Ezzel azt kívánta elérni az FIA, hogy csakis a pálya padlógázas szakaszain lehessen tovább használni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorokat az eddigiekben alkalmazott módon, és a csapatok ne tudjanak olyan motorvezérlést alkalmazni, amelynek hatására az autó fékezése alatt is kipufogógázt áramoltassanak a diffúzor alá, amit a szövetség jogosulatlan aerodinamikai előnynek titulált.

A fentiekben ismertetett szigorítást az Angol Nagydíjtól kezdődően érvényre kívánták juttatni, de a csapatok, illetve a motorgyártók fellépésének köszönhetően kisebb pálfordulat következett be az ügyben.

 

Reakció …

A szabályokkal kapcsolatban mindenki azt gondolná, hogy az adott játék résztvevőire egyformán érvényesek. Nyilvánvalóan az FIA nem akart kivételezni egyik csapattal sem – bár ezzel kapcsolatban minden bizonnyal nem gondolkozik mindenki egyformán -, de mégis szokatlanul alakultak a dolgok a silverstone-i hétvégén. A Nemzetközi Automobil Szövetség által bevezetni kívánt motorelektronikai korlátozásokkal szemben ugyanis a Renault és a Mercedes azzal érvelt, hogy a kipufogógázzal „fújt” diffúzorok használatának korlátozása révén komoly megbízhatósági gondjaik adódhatnak.

A francia motorgyártó azzal igyekezett érvelni, hogy az általuk gyártott motoroknál nemcsak teljesítménybeli problémák jelentkezhetnek, hanem azok technikai megbízhatósága is veszélybe kerülhet abban az esetben, ha a motorvezérlés használatát érintő szigorításnak megfelelően kell a fojtószelepet szabályozni. Állításuk szerint ugyanis, gázelvétel esetén minimum 50%-os mértékben nyitva kellene tartani az említett szabályzószelepet.

Az F1-es motorok gyártásánál alkalmazott anyagok, a speciális szerkezeti kialakítás, kis súlyuk és az általuk elérhető teljesítmény nem lenne elegendő a sikerhez, ha nem lenne megfelelő üzemi körülmény biztosítva azok használatához. A motorok működése során fellépő mechanikai terhelések mellett ugyanis hatalmas hőmérsékleti igénybevételekkel is számolni kell. Ezért a kipufogószelepek optimális hőmérsékleti szintjének biztosításában is szerepet játszik az oly sokat emlegetett szelepnyitás mértéke, ha csak a jelenleg megengedett maximális 18.000 ford/perc közelében történő száguldást követően alkalmazott gázelvételnél jelentkező hatásokat is vesszük figyelembe. Ekkor ugyanis valóban jó szolgálatot tesz a technikai megbízhatóság tekintetében a fojtószelep 10%-nál nagyobb mértékben történő nyitva tartása.

A diffúzor-ügy részleteit ebben a bejegyzésben nem fejteném ki, helyette inkább szeretném a figyelmetekbe ajánlani a Zűrzavar a “fújt” diffúzorok ügyében című bejegyzést, ahol mindez megtalálható.

Annyit azonban itt is megemlítenék, hogy végül a Renault kérelme – amely első körben elfogadásra került, és engedményt is kaptak az FIA-tól -, végül visszautasítást nyert, míg a Mercedes pozitívan jött ki az FIA-val folytatott egyeztetéseket követően.

 

Szavazás …

Az előzőek minden bizonnyal hozzám hasonlóan sok Formula-1 rajongóban keltett vegyes érzelmeket. Éppen ezért döntöttem úgy, hogy megkérdezem a véleményeteket a témával kapcsolatban.

A feltüntetett négy válaszlehetőség igencsak megosztotta a válaszadók véleményét, amelyek közül végül kis különbséggel ugyan, de „A Red Bull Racingnek nehezebb dolga lesz” opcióra érkezett több válasz.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: “Fújt” diffúzor)

 

Szumma szummárum tehát, miután az FIA kudarcot vallott a szigorítást érintő eljárással kapcsolatban, a csapatok döntésére bízta a dolgot, akik egyöntetű véleményükkel elérték, hogy a szezon végéig nem fogják korlátozni a kipufogógázzal „fújt” diffúzorok használatát.

A következő szavazás témájaként az idei évben bevezetett technikai szabálymódosítások kapcsán teszem fel kérdésemet, hogy véleményetek szerint mi az, ami igazán pozitív hatással van az F1-re. Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ. A szavazás lezárásának napja: 2011.07.27.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Ferrari, Angol Nagydíj, 2011)
Ferrari 150 Italia: Új DRS mechanizmus

A Ferrari alakulat mérnökei által az Angol Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként egy jelentős változtatás próbatételére is sor került a...

Hungaroring (Magyar Nagydíj, 2010)
Módosításokat végeztek a Hungaroringen

Kétségtelen, hogy az a versenypálya, amelyik egyszer sikerrel csatlakozott a Formula-1 világához, szeretné megtartani a futamrendezői szerepét a jövőben is....

Hátsó kerékfelfüggesztés (Lotus Renault GP, Angol Nagydíj, 2011)
Lotus Renault GP R31: Módosított hátsó kerékfelfüggesztés

A Ferrari alakulathoz hasonlóan a Lotus Renault GP csapat mérnökei is módosítottak az R31-es konstrukció hátsó kerékfelfüggesztésén. A lassú- és...

Close