Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Mi a véleményed az új motorszabály-tervezetről? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Mi a véleményed az új motorszabály-tervezetről?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.06.26. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,595
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

A Formula1Tech Blogon ezúttal az FIA által eredetileg 2013-ra tervezett új motorszabályzat adta a szavazás témáját. © Formula1Tech Blog

A legutóbbi szavazás alkalmával (Mi a véleményed az új motorszabály-tervezetről?) az FIA által bevezetni kívánt új motorszabályzattal kapcsolatban voltam kíváncsi a véleményetekre.

Mindamellett, hogy a Formula1Tech Blog életében ez még csak a harmadik szavazás volt, örömmel mondhatom el, hogy egyre többen adtátok le a válaszaitokat. Bízom benne, hogy a jövőben is velem tartotok majd, és amennyiben a felvetett témával kapcsolatban szeretnétek a véleményeteket jelezni, akkor azt a megadott válaszlehetőségek felhasználásával megteszitek majd.

A legutóbbi szavazás során beérkezett válaszok eredményét szeretném ezúttal megosztani Veletek.

 

 

 

Előzmény …

A Nemzetközi Automobil Szövetség elsődleges javaslata szerint a 2013-as évre tervezte bevezetni a Formula-1-et érintő új motorszabályt, azonban az ezzel kapcsolatos egyeztetések még a mai napig nem zárultak le. A Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén meghatározták, hogy az F1-ben jelenleg használatos 2.4 literes V8-as szívómotorok helyett az előzetes terveknek megfelelően 1.6 literes, négyhengeres, 500 bar maximális nyomású, közvetlen üzemanyag befecskendezéses turbófeltöltős motorok kerülnek majd bevezetésre. Az új erőforrásokkal kapcsolatos további változásként közölték, hogy a V8-as erőforrások maximális 18.000-es percenkénti fordulatszáma helyett az új motorok esetében ez a 12.000-es értéken lesz majd limitálva, miközben a versenyautó fékezése során keletkező energia tárolására és újrahasznosítására képes hibrid technológia, a KERS továbbra is a hajtáslánc részét fogja képezni.

A hatékonyabb költséggazdálkodás reményében a szabálymódosítások között szeretnék tudni továbbá az erőátviteli rendszerek működési módjának limitálását is, amely a sebességfokozatok számát, és az egy teljes szezonban felhasználható sebességváltók mennyiségét is érintené. Ezen változtatások mellett az autók minimális súlya sem maradna érintetlen, amely a jelenlegi 640kg helyett 660kg-ra emelkedne majd.

 

Reakció …

Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy a motorokat érintő szabálymódosítás igencsak komoly hatással lesz majd az F1-re. Érthető tehát, hogy egy ilyen jelentős módosítás-tervezet igencsak megosztja az ezzel kapcsolatos véleményeket a sport iránti rajongók mellett, a csapatok, és nem utolsó sorban a motorgyártók szakembereinek körében is. A Ferrari alakulat például a V6-os erőforrások bevezetése mellett lobbizott, a Cosworth pedig a jelenlegi V8-as motorokat szerette volna látni a jövőben is az F1-ben. Az aggályok azonban nemcsak a szabálymódosítás műszaki tartalmát érintették, hanem annak 2013-as, a csapatok megítélése szerint kissé közel lévő határidejét is.

Az új regulák körüli huzavona mielőbbi, mindenki számára elfogadható módon történő lezárásának érdekében az elmúlt napokban megtartották a Formula-1 Bizottság újabb ülését. Az egyeztetés végül sikerrel zárult, legalábbis ami a megegyezést illeti, bár annak végeredménye szöges ellentéte lett a szabályalkotók eredeti elképzelésének. A Formula-1-es csapatokat és a motorgyártókat tömörítő bizottság ugyanis elvetette a V4-es soros motorok bevezetésének tervezetés, és helyette egységesen a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszerrel kiegészített, 1.6 literes, de immáron V6-os turbófeltöltős motorokat tartanának elfogadhatónak a kategória számára. A szabálymódosítást érintő technikai javaslatuk mellett azt is meghatározták, hogy a hathengeres erőforrásra történő átállás leghamarabbi időpontja a 2014-es szezon lehetne.

A bizottság által összeállított javaslat azonban nemcsak a motorok hengereinek számát illetően tér el az eredeti tervezettől, hanem azok maximálisan megengedett percenkénti fordulatszámában is. Az FIA által szorgalmazott 12.000 ford/perc-es határérték helyett, a csapatok azt szeretnék, ha ez az érték valahol a 15.000-es szám körül lenne.

Ahogyan arról egy korábbi bejegyzésemben is említést tettem, az új motorregulák körüli helyzet ezzel még korántsem zárult le. A WMSC a legutóbbi egyeztető tárgyalásán ugyanis jelezte, hogy abban az esetben, ha az F1-es csapatok és a motorgyártók egy egységesen elfogadott javaslattal állnak elő, hajlandóak azt átgondolni, és változtatni az eredeti szabálytervezeten.

Az előző szervezetek közötti egyetértés tehát már megszületett a V6-os motorok tárgyában. Miután a Formula-1 Bizottság már jóváhagyta a fentiekben ismertetett szabálymódosítási javaslatot, már csak a WMSC jóváhagyása szükséges az új regulák végleges engedélyezéséhez, ami már-már csak szimpla formalitásnak tűnik.

 

Szavazás …

Az előzőek minden bizonnyal hozzám hasonlóan sok Formula-1 rajongóban keltett vegyes érzelmeket. Éppen ezért döntöttem úgy, hogy megkérdezem a véleményeteket a témával kapcsolatban.

A feltüntetett három válaszlehetőség igencsak megosztotta a válaszadók véleményét, amelyek közül végül kis különbséggel ugyan, de a „Maradjanak a jelenlegi V8-as motorok” opcióra érkezett több válasz.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: Motorszabály)

 

A dolgok jelenlegi állása szerint a V6-os, turbófeltöltős motorok bevezetésére van tehát a legnagyobb esély. Bár legyen szó négyhengeres, vagy hathengeres erőforrások használatáról, a motorgyártók mellett a csapatoknak is fel lesz alaposan adva a lecke. Az új motor bevezetése miatt ugyanis alapjaiban át kell majd tervezni a versenyautókat, és azok erőátviteli rendszerét, főleg, ha a motorszabály életbe lépésének évében kerülnek majd bevezetésre az új aerodinamikai regulák is. A témát érintő személyes véleményem az, hogy a legszerencsésebb az lenne, ha mindkét területet érintő szabályváltozások egyszerre kerülnének beélesítésre, hiszen ez esetben a csapatok az új karosszériát és az új motort már ténylegesen össze tudják hangolni a tervezési fázis első lépéseitől kezdődően.

A következő szavazás témájaként az Angol Nagydíjtól bevezetésre kerülő, a kipufogógázzal „fújt” diffúzorok további használatának betiltását választottam ki. Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ. A szavazás lezárásának napja: 2011.07.10.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: -1 (from 1 vote)


Címkék: , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Motor és olajtartály (Ferrari, Ausztrál Nagydíj, 2011)
Jönnek a V6-os motorok 2014-ben

A Nemzetközi Automobil Szövetség által a 2013-as évre bevezetni kívánt új motorszabály körüli egyeztetések tovább folytatódtak. A Motorsport Világtanács legutóbbi...

Első légterelő szárny (McLaren Mercedes, Európa Nagydíj, 2011)
McLaren Mercedes MP4-26: Módosított első légterelő szárny

A McLaren csapat már a szezon előtti utolsó tesztsorozatok során többféle, szám szerint kilenc különböző kialakítású első légterelő szárnyat is...

Orrkúp (Red Bull Racing, Európa Nagydíj, 2011)
Red Bull-Renault RB7: Átalakított fordítólemezek az orrkúp alatt

A Formula-1-es versenyautó elülső részének kialakítása fontos szerepet játszik az autó teljes egészében vett aerodinamikai hatékonyságra vonatkozóan, így a legkisebbnek...

Close