Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a 2014-es évre összeállított technikai szabályzatról? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a 2014-es évre összeállított technikai szabályzatról?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.21. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,255
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

Az idei évben jó néhány érdekes technikai újítást láthattunk már a csapatok részéről. De vajon mivel rukkolnak majd elő 2012-ben? © Formula1Tech Blog

Az elmúlt időszakban lezárult szavazás (A 2014-re összeállított új technikai szabályzat melyik része a legszimpatikusabb Számodra?) végeredményének publikálásával még adós maradtam, amit ezúttal szeretnék pótolni. A Nemzetközi Automobil Szövetség által összeállított és elfogadott szabálymódosítások meglehetősen nagy változás elé állítják a Formula-1-et, ami a csapatok és a pilóták mellett természetesen a rajongók szempontjából sem mellékes. A véleménykérdésre megadott válaszlehetőségek megjelölésével arra voltam kíváncsi, hogy ezen újítások milyen megítélést váltottak ki az F1 rajongói körében. A végeredmény pedig igencsak érdekesen alakult.

Nézzük meg, milyen tekintetben jelent majd újdonságot a három év múlva életbe lépő szabálykönyv? A versenyautó karosszériájára vonatkozóan az egyik legfontosabb változás az lesz, hogy az első kerék tengelyvonala előtt lévő karosszériaelem szélessége nem haladhatja meg az 1.650mm-es értéket. Ennek megfelelően tehát az első légterelő szárny jelenlegi 1.800mm-es hossza 1.650mm-re fog csökkenni.

Az első kerék tengelyvonala előtt, valamint a versenyautó tengelyvonalától mérten 750…825mm között a tervezett terület oldalról nézve nem lehet 95.000mm2-nél kisebb, valamint a karosszéria minden egyes metszéspontját tekintve az oldalsó függőleges vagy vízszintes elhelyezésű aerodinamikai elemeknek egy összefüggő vonalban kell elhelyezkedni.

A hátsó kerék tengelyvonala mögött 150mm-nél távolabb, a versenyautó tengelyvonalától 75…355mm között és a referenciasík felett 150…750mm között nem lehet majd elhelyezni semmiféle karosszériaelemet.

Az autó minden egyes rugalmas eleme, amelyek a referenciasík felett 200mm-nél kisebb távolságban, az első kerék tengelyvonala előtt 450mm és a tengelyvonal mögött 325mm között helyezkedik el, szimmetrikusnak kell lennie a versenyautó tengelyvonalára.

Az első kerék tengelyvonala mögött 330mm-re lévő képzeletbeli vonal és a pilótafülke belépő nyílása előtt lévő 450mm-es határérték között a karosszéria széleinek az autó tengelyvonalához képest 600mm-nél közelebb kell lennie, ha az autót alulról nézzük, és a karosszéria éle mentén kialakított rádiusz maximálisan 50mm-ben lett meghatározva.

A jelenleg használatos 2.4 literes V8-as szívómotorok helyett 1.6 literes, hathengeres, 500 bar maximális nyomású, közvetlen üzemanyag befecskendezéses, Energia Visszanyerő Rendszerrel kiegészített turbómotorok biztosítják majd a szükséges lőerőket. Az eredeti szabálytervezettel ellentétben a 2014-es évre érvényes specifikáció szerint elkészített erőforrások megengedett maximális fordulatszáma 12.000 ford/perc helyett 15.000 ford/percben lett megállapítva.

A hengerek furatának átmérője 80mm kell, hogy legyen, melynek mérettűrése mindössze +/- 0.1mm.

A főtengely és a versenyautó szimmetriatengelyének egybe kell majd esnie, és 90mm-rel (+/- 0.5mm) a referencia sík felett kell elhelyezkednie. A motor csakis kizárólag nyomatékátvitelt valósíthat meg a hajtási lánc irányába, és a kihajtó tengely forgásirányának meg kell egyeznie az óramutató járásával (ha az autó elől nézzük).

Az üzemanyag-áramlás értéke nem haladhatja meg a 100kg/h-át.

A motorfordulat 10.500 ford/perc-es szintje alatt az üzemanyag-áramlás értéke nem lehet nagyobb, mint Q (kg/h) = 0.009 N(ford/perc)+5.

A szelepek szárának átmérője nem lehet kevesebb 5mm-nél.

A hajtóművet összesen 6-6db ponton kell M12-es csavarral rögzíteni a biztonsági cellánál és a sebességváltónál.

Az ES-t teljes egészében a biztonsági cellán belül kell elhelyezni.

A motor tömegközéppontjának a referencia sík felett legalább 200mm-rel kell lennie.

Abban az esetben, ha a pilóta megfelelően elhelyezkedett a vezetői ülésben, külső segítség nélkül el-, illetve adott esetben újra tudnia indítani a motort, és az autót elektromos módba kell kapcsolni akkor, amikor a pilóta behajt a boxutcába. Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy a motor ekkor nem égethet el üzemanyagot és nem kerülhet hajtóanyag az erőforrásba.

A szavazás harmadik, és egyben utolsó témakörének az új alternatív energia-rendszerek bevezetése került megjelölésre. A Formula-1 számára 2009-ben megismertetett Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer jelenleg 60kW teljesítménytöbbletet képes produkálni, körönként 400kJ extra energia felhasználása mellett. Az elfogadott szabálymódosításnak megfelelően az új motorok esetében mindez úgy módosult, hogy az immáron ERS-nek nevezett hibrid hajtás teljesítményét megduplázták 120kW-ra (ami 160LE többletet jelent), de ami még ennél is drasztikusabb változás, hogy körönként 4MJ energia felhasználására lesz majd lehetősége a versenyzőknek.

Egy kör teljesítése során az MGUK által biztosított energia mennyisége nem haladhatja meg a 2MJ-os limitet, míg az ES maximum 4MJ-t adhat az MGUK számára körönként. Az ES által leadott legkisebb és legnagyobb extra energia értéke közötti különbség sem haladhatja meg a 4MJ-os szintet.

Az ERS által visszanyerhető energiát külső forrásból nem lehet biztosítani, csakis az autóban elhelyezett MGUK és/vagy az MGUH által. Az MGUK által visszatáplált energia leadására mechanikai összeköttetések révén valósul meg a versenyautó hajtásláncán keresztül, megfelelő áttételi arányok alkalmazása révén.

A kipufogórendszer nyomásszabályzó rendszerével és az ERS-sel megfelelő áttételi aránnyal mechanikai kapcsolatban álló MGUH működtetéséhez sem lehet külső forrást alkalmazni.

Az ERS-nek a tengelykapcsoló előtt a hátsó kerék hajtásláncához kell csatlakoznia.

Minden egyes versenyautóban lennie kell egy jelzőfénynek, amely az ERS üzemállapotát mutatja a pilóta számára:

  • A teljes versenyhétvége alatt üzemelnie kell, még abban az esetben is, ha a hidraulikai rendszer, a pneumatikus rendszer, vagy akár az elektromos rendszer valamilyen okból kifolyólag meghibásodik
  • Csakis abban az esetben világíthat zöld színnel, ha a rendszer ki van kapcsolva és a villamos berendezések megfelelően működnek
  • A motor leállítását követően legalább 15 percig biztosítani kell az energiaellátást
  • A nagyfeszültségre utaló szimbólum elhelyezése kötelező

Az energiatárolásra szolgáló ES rendszer súlya (a rögzítő elemekkel, az akkumulátorcellákkal, az elektromos csatlakozókkal, stb együtt) nem lehet kevesebb 20kg-nál, de nem haladhatja meg a 25kg-os felső határértéket.

 

A fentiekben ismertetett részletek mellett további változás lesz, hogy a jelenlegi hétfokozatú sebességváltók helyett a versenyautókba nyolc sebességi fokozattal rendelkező váltóműveket kell majd a mérnököknek applikálni.

 

A szavazásról

A fentiekben részletezett szempontok egyértelműen azt mutatják, hogy a mérnököknek igencsak komoly munkába kell fogniuk az elkövetkező években. Az előzetes információk szerint már a jövő évi szezonban megtörténnek az első V6-os turbómotorok tesztelései is, aminek eredményeit minden bizonnyal már sokan várják.

A szavazás során a motorokra vonatkozó előírásokat és az új alternatív energia-rendszerek bevezetését célzó kérdésekre azonos számmal érkeztek be a válaszok, így a 14-14%-os aránnyal ez a két témakör kevésbé tűnik szimpatikusnak az F1 rajongók körében. A versenyautók karosszériájára vonatkozó szabályváltozások esetében már kissé más a helyzet, hiszen a szavazataikat leadó olvasók 29%-a ért egyet az FIA törekvéseivel. A válaszadók 43%-a számára pedig egyik terület sem nyerte el a tetszését, vagyis ők nyilvánvalóan nem értenek egyet teljes egészében a 2014-re összeállított regulákkal.

Ha esetleg lenne kedvetek megvitatni az új szabályrendszerrel kapcsolatos véleményeiteket, és megosztani azt másokkal is, akkor szeretnélek Benneteket arra buzdítani, hogy tegyétek ezt meg a bejegyzés végén lévő „Hozzászólások” részben.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: 2014-es technikai szabályok)

 

Az idei évben a kipufogórendszerrel fújt diffúzorok igazán nagy népszerűségnek örvendenek a csapatok körében, de a versenyekre elvégzett fejlesztések között azért fellelhetőek más, érdekes aerodinamikai újítások is. A következő szavazás témájaként is a csapatok általi fejlesztéseket céloztam meg, és egészen pontosan arra lennék kíváncsi, hogy Te milyen területen vársz igazán innovatív jellegű újításokat.

Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ. A szavazás lezárásának napja: 2011.11.02.

Köszönöm, hogy részt veszel a Formula1Tech Blog aktuális szavazásában, és válaszolsz a feltett véleménykérdésre!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)


Címkék: , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első légterelő szárny passzív F-csatornával (Mercedes GP Petronas F1 Team, Koreai Nagydíj, 2011)
Passzív befúvású első szárnnyal próbálkozik a Mercedes

Az elmúlt napokban az online hírportálokon megjelent legfrissebb információk szerint a Mercedes GP alakulat egy igazán érdekes technikai újítást tett...

Padlólemez kivágás (Red Bull Racing, Koreai Nagydíj, 2011)
Red Bull-Renault RB7: Passzív befúvású diffúzor használata

A tavalyi szezonhoz hasonlóan a 2011-es idényre érvényesített technikai szabályzat értelmében a csapatoknak leginkább az autók aerodinamikai tekintetében van nagyobb...

Hátsó fék (Lotus Renault GP, Koreai Nagydíj, 2011)
Lotus Renault GP R31: Légcsatorna a hátsó fékdobon belül

A Formula-1-es versenyautóknak nemcsak a gyorsulási jellemzői, hanem a fékezések során tapasztalható erőhatások is számottevőek. Ahhoz pedig, hogy egy 300km/h...

Close