Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a 2013-ra tervezett aerodinamikai szabálymódosításokról? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a 2013-ra tervezett aerodinamikai szabálymódosításokról?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.06.12. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,652
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

A Formula1Tech Blogon ezúttal az FIA által 2013-ra tervezett aerodinamikai szabálymódosítások adták a szavazás témáját. © Formula1Tech Blog

A blog életének első szavazásaként a „fújt” diffúzorok FIA általi betiltásának terve szolgált. Mivel a blog még igencsak újszülött korban van (lassan betölti a 3 hónapos életkort), ezért természetesen még nem várhattam, hogy százas nagyságrendben érkeznek majd szavazatok, de bízom benne, hogy az oldal témája iránti érdeklődésetek révén ahogyan az a bejegyzéshez mellékelt fotón látható piktogram is mutatja, a tendencia továbbra is növekvő lesz.

Visszatérve azonban az aktualitásokhoz, a blog második szavazásában (Mi a véleményed a 2013-ra tervezett aerodinamikai szabálymódosításokról?) az FIA és a FOTA által képviselt, igencsak jelentősnek ígérkező változtatásokkal kapcsolatban voltam kíváncsi a véleményetekre, és az így beérkezett válaszok eredményét szeretném ezúttal megosztani Veletek.

 

 

 

Előzmény …

A Formula-1-es csapatok érdekvédelmi szervezete, a FOTA május közepén megtartott ülésén a 2013-as évre előirányzott aerodinamikai szabályok voltak napirenden. A tárgyalás eredményeképpen a tagok összeállították a számukra elfogadhatónak tartott szabálytervezetet, amely nem kimondottan egyezik meg a Nemzetközi Automobil Szövetség által preferált módosításoknak.

A csapatok túlzottan radikális mértékű változtatásnak tartják ugyanis az FIA által szorgalmazott ún. szoknyás padlólemezek kialakítását, amire az átállás rendkívül nagy költségekkel járna. Legutóbb 2010 decemberében voltak napirenden az FIA részéről a 2013-as évre tervezett szabálymódosítások, miszerint közel harminc éves szünetet követően újra visszatérhetne a Formula-1-be a szívóhatást elősegítő fenéklemezek alkalmazása.

A költséghatékonyság fokozása és a látványosabb futamok reményében az FIA Motorsport Világtanács már jóváhagyott jó néhány olyan szabálymódosítást a 2013-as évtől kezdődően, mint például a turbófeltöltős motorok visszatérését. Ma még azonban nincsenek egyértelműen tisztázva az új motorszabályok bevezetése körüli részletek, de az előzőleg is említett jóváhagyás értelmében a jelenleg használt 2.4 literes erőforrások helyett 1.6 literes, turbófeltöltős motorokat használnának majd a csapatok, amelyek maximálisan megengedett fordulatszámhatára a percenkénti 12.000 lesz majd.

A fentiek mellett azonban további javaslatok összeállítására is sor került, és az FIA el is küldte azokat véleményezésre a csapatok számára. A javaslatok között szerepelt többek között, hogy a versenyautóra ható teljes leszorító erő nagy részét ne a légterelő szárnyak, hanem a speciálisan kialakított fenéklemez révén állítsák elő, és ebből adódóan jóval kisebb méretben készülnének el az autók szárnyai. A kívánt hatást az előrejelzések szerint úgy biztosítanák, hogy a fenéklemez hosszirányban formázható lenne, és mindezek mellett továbbra is meg kívánják tartani a nagy futófelülettel rendelkező gumiabroncsokat, hogy biztosított legyen a nagy kanyarsebesség.

 

A 2013-as szezontól tervezett aerodinamikai szabálymódosítások:

  • Keskenyebb első légterelő szárny, amelynek jelenlegi, a versenyautóval megegyező 1.800mm-es hossza 1650mm-re csökkenne
  • Kisebb hátsó légterelő szárny, amelyet az alacsonyabb leszorító erőt igénylő versenypályák esetében használnának
  • Alacsonyabb építésű orrkúp bevezetése, amellyel az ún. ráfutásos balesetek előfordulását szeretnék csökkenteni, amikor a hátul haladó versenyautó ráhajt az előtte lévő hátsó kerekére, és annak hatására felemelkedik a levegőbe
  • Az idei évben bevezetett Légellenállást Csökkentő Rendszert (DRS) szeretnék megtartani 2013-ban is
  • Korlátozni szeretnék az oldalsó kocsiszekrények mellett alkalmazható kiegészítő légterelők megjelenését (homloklemezek, a padlólemez belépő élének kialakítása, stb)
  • Korlátozni szeretnék az első légterelő szárny véglezáró lemezeinek kialakításának módját, amelyek nem ritkán túlságosan is bonyolult formában szoktak megjelenni
  • A kerekek mérete a 2014-es évet megelőzően nem fog változni a jelenlegi 13”-os méretéről 18”-ra

 

Reakció …

A leszorító erő növelését célzó, az eddigiekben alkalmazott megoldással ellentétben jóval nagyobb szívóhatást generáló fenéklemez használatától azt remélnék az FIA szakemberei, hogy az autók kisebb távolságban haladhatnának egymás mögött. Ezzel viszont a csapatok többsége nem igazán értett már korábban sem egyet, továbbá az ezirányú tapasztalatok hiánya miatt nem tartották szerencsésnek a módosítás ilyen gyors ütemű bevezetését.

A Williams csapat technikai igazgatója, Sam Michael elmondása szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség által a leszorító erőt és az autók légellenállását érintő célkitűzések teljesítése nagyon nehézkes lenne a szívóhatású konstrukciókkal. A Formula-1-ben jelenleg használatos padlólemezek aerodinamikai hatását már minden egyes alakulat pontosan ismeri, de egy ilyen mértékű radikális módosítás miatt az autók tervezését teljesen más alapokra kellene helyezni.

A csapatvezetők az általuk összeállított tervezettől azt várják, hogy hatásait tekintve ugyanott lennének, mint amit az FIA is el szeretne érni, de mindezt úgy lehetne megtenni, hogy alig kellene nagyobb módosításokat végezni a jelenleg használatos konstrukciókon.

A FOTA által összeállított szabálytervezet további sorsát illetően a Technikai Munkacsoport és a Motorsport Világtanács fog újabb vizsgálatokat végezni, így leghamarabb csak azt követően várható döntés, hogy az FIA, vagy a csapatok által előterjesztett regulák érvényesülhetnek majd a jövőben.

 

Szavazás …

Az előzőek minden bizonnyal hozzám hasonlóan sok Formula-1 rajongóban keltett vegyes érzelmeket. Éppen ezért döntöttem úgy, hogy megkérdezem a véleményeteket a témával kapcsolatban.

A feltüntetett négy válaszlehetőség közül minden válaszadó egyértelműen a „Van benne ami tetszik” opció mellett adta le a voksát, ami azt jelenti, hogy a szabálymódosítás-tervezetnek vannak olyan elemei, amelyek elfogadhatónak tűnnek Számotokra.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: Aerodinamikai szabályok)

 

Legutóbb a 2009-es év jelentett nagy fordulópontot a Formula-1 történelmében, legalábbis a Technikai Szabályzat egyes cikkelyeiben bevezetett módosításokat illetően. Ekkor került ugyanis bevezetésre a versenyautó szélességével megegyező, 1.800mm-es hosszban elkészített első légterelő szárny, amelynek a végein lévő vízszintes légterelő elemek dőlésszögét a pilóta menetközben állíthatta, de ugyancsak újításként jelent meg a 750mm-re csökkentett fesztávval és 950mm-es magassággal rendelkező hátsó légterelő szárnyak megjelenése is. Természetesen folytathatnám a felsorolást a diffúzort érintő szigorításokkal, a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS) bevezetésével, vagy akár a versenyautó karosszériájának „lecsupaszításával”.

A fentiekben szerepeltetett módosítások révén az autók megjelenése és azok viselkedése megváltozott. A költséghatékonyság növelése, a környezetbarát technológiák bevezetése és nem utolsó sorban a versenyek izgalmának fokozása továbbra is célja maradt a szabályalkotóknak. De annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy a 2013-ra tervezett aerodinamikai szabálymódosításokkal pontosan milyen eredményt érnek majd el, egyelőre várnunk kell.

A következő szavazás témájaként a turbófeltöltős motorok bevezetését érintő új motorszabály-tervezetet választottam ki. Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ. A szavazás lezárásának napja: 2011.06.26.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az F1-es autó fékezésének tudománya
Az F1-es autó fékezésének tudománya (Videó)

A fékezések mindig is a legfontosabb részét képezik egy Formula-1-es versenynek. A tökéletes kanyarvételhez a pilótának a kellő pillanatban és...

Pirelli animáció (Kanadai Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Kanadai Nagydíj, 2011 (Videó)

Az utcai szakaszokat tartalmazó, Gilles Villeneuve nevét viselő kanadai versenypálya nagyjából 55%-os szinten veszi igénybe a Formula-1-es autók gumiabroncsait. A...

Pálya animáció (Kanadai Nagydíj, 2011)
Pálya animáció: Kanadai Nagydíj, 2011 (Videó)

A Formula-1-es vándorcirkusz átutazva Atlanti-óceánt, az amerikai kontinensen teljesíti a 2011-es szezon hetedik futamát. A Szent Lőrinc folyó közepén található...

Close