Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a „fújt” diffúzor betiltásáról? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a „fújt” diffúzor betiltásáról?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.28. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,779
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

A blog első szavazásának témájaként a „fújt” diffúzorok betiltása került kiválasztásra. © Formula1Tech Blog

Bizonyára többen észrevettétek, hogy az elmúlt héten elindítottam a blogon egy „Szavazás” blokkot. Ezzel voltaképpen két célt szeretnék elérni: megismerjem az adott témával kapcsolatos véleményeiteket, és nem utolsó sorban egy újabb eszközt tegyek közzé az oldalon, amellyel arra szeretnélek buzdítani Benneteket, hogy a blogot használjuk egy fajta kommunikációs platformnak is.

 

A „Szavazás” blokkban a Formula-1 technikai oldalát érintő aktualitások közül egy általam kiragadott témakört érintően teszem fel kérdésemet, amelyre a megadott válaszlehetőségek közül tudjátok kiválasztani a véleményetekhez leginkább közelebb álló sort. A szavazások során megszületett eredményeket természetesen nem kívánom kizárólagosan magamnak megtartani, hanem egy-egy bejegyzés keretein belül, az adott szavazás lezárását követően közzéteszem azt.

A Formula1Tech Blog legújabb blokkjában elsőként feltett kérdésre (Mi a véleményed a „fújt” diffúzor betiltásáról?) megadott válaszok eredményét szeretném ezúttal megosztani Veletek.

 

Előzmény …

A Formula-1-et figyelemmel kísérők számára ismert, hogy a 2011-es szezon számos újdonságot hozott a csapatok számára, és a technikai szabályzatban bevezetett szigorításoknak köszönhetően jó néhány lemondással is járt mindez a csapatok részéről. A megszorítások révén a csapatoknak le kellett mondaniuk az elmúlt évben használt F-csatorna mellett az emeletes diffúzorok további alkalmazásáról is, amely extra leszorító erő előállítására volt képes az autó hátsó traktusánál.

Az F1-es csapatok azonban csak egyet tehettek az FIA szigorításai révén, mégpedig olyan fejlesztésekkel kell, illetve kellett előrukkolniuk, amelyekkel képesek kompenzálni mindezt. A szezon elején a Lotus Renault csapat által kifejlesztett előrevezetett kipufogórendszer hívta fel magára a figyelmet, amely szokatlan kialakítása mellett igencsak előnyös aerodinamikai tulajdonságokat képes kölcsönözni viselőjének.

A kipufogórendszeren keresztül távozó forró égésterméket a versenyautó padlólemeze alá juttatva, és végül az autó hátsó részében helyet foglaló diffúzoron kialakított légkamrákon keresztül kiáramoltatva a meleg levegő aerodinamikai hatásának köszönhetően nagyobb szívóhatást lehet elérni, amely megnöveli az autóra ható leszorító erő nagyságát, növelve ezzel annak menetstabilitását.

Ezt a fajta elvet a Renault mellett a Red Bull Racing, a Sauber, a Williams, de még a Ferrari is elkezdte évközben használni, ami a kipufogórendszer átdolgozása mellett a padlólemez, a diffúzor, de még az oldalsó kocsiszekrény alatti terület kisebb-nagyobb átalakításával is járt. Mindamellett, hogy a csapatok egyre inkább kezdték felismerni a diffúzor-kipufogó párosításból eredő előnyöket, az FIA a Spanyol Nagydíjat megelőző napokban egy megdöbbentő bejelentést tett, amelyben a „fújt” diffúzorok további használatának betiltását szorgalmazták.

A Nemzetközi Automobil Szövetség azzal indokolta nyilatkozatát, hogy a versenyautó motorja nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhat nyitva. Feltételezések szerint ugyanis vannak olyan csapatok, akik megfelelő beállítások révén a forró kipufogógáz által elérhető aerodinamikai előnyök kihasználásának érdekében az autó fékezése alatt teljes mértékben nyitott pozíciót biztosítanak az előzőleg említett szelep számára.

Ennek további kiküszöbölése érdekében az FIA egyértelműen megfogalmazta, hogy a gázpedált, illetve a használatából eredő kipufogógázok áramlását szabályzó szelepet kizárólagosan a motor nyomatékszabályzására lehet alkalmazni, nem pedig a versenyautó aerodinamikai hatékonyságának növelésére. Elmondásuk szerint, pedig, ha valamelyik csapat nem tesz eleget ennek a szigorításnak, azzal véteni fog Technikai Szabályzat 3.15-ös cikkelye ellen, amely egyértelműen tiltja a rugalmas aerodinamikai elemek használatát.

 

Reakció …

Az FIA által szinte egyik napról a másikra bevezetni kívánt szigorítás a mezőny csapatainak közel 90%-át érintette volna, éppen ezért az alakulatok azonnal reagáltak a szövetség indítványára. A csapatvezetők, és a technikai szakemberek visszajelzéseinek nyomására az FIA-nál végül úgy döntöttek, hogy az eredetileg már a barcelonai futamtól ütemezett szankciót egyelőre elhalasztják.

A csapatok reakciói ugyanis egyértelműsítették, illetve meggyőzték a szabályalkotókat arról, hogy az elképzelésük teljesítéséhez az autók módosítására a barcelonai futamig már nem lett volna elegendő idő. Éppen ezért úgy határoztak, hogy a spanyolországi versenyen minden maradt a régiben, de a Nemzetközi Automobil Szövetségnél hozzátették, hogy további tárgyalásokat kívánnak folytatni a témát illetően.

 

Szavazás …

Az előzőek minden bizonnyal hozzám hasonlóan sok Formula-1 rajongóban keltett vegyes érzelmeket. Éppen ezért döntöttem úgy, hogy ez lesz az első olyan téma a blogon, amely helyet kap a „Szavazás” blokkban.

A feltüntetett három válaszlehetőség egyenlően osztotta meg az Olvasók véleményét, vagyis az alábbiak szerint egyharmad-egyharmad arányban érkeztek válaszok a szavazás során.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: “Fújt” diffúzor)

 

Az én véleményem az, hogy az FIA-nak nem kellene egyik versenyről a másikra betiltani a kipufogógázzal „fújt” diffúzorok használatát. A megoldást egyébként rendkívül ötletesnek és hasznosnak tartom.

Ahogyan azt a tavalyi évben is megfigyelhettük, a McLaren csapat által a Formula-1-ben meghonosított F-csatorna is nagy port kavart, és egyre több alakulat kezdte azt alkalmazni. Az ugyan igaz, hogy a 2011-es évre összeállított technikai szabályok értelmében már nem használhatják a csapatok, de mégis hagyták azt alkalmazni a szezon végéig. Miért ne lehetne ehhez hasonlóan eljárni a jelenlegi diffúzorok esetében is, ha már valóban tiltólistára szeretné tenni azt a Nemzetközi Automobil Szövetség?

Egyelőre tehát a csapatok tovább használhatják a „fújt” diffúzorokat, de abban biztosak lehetünk, hogy az FIA napirendre fogja még tűzni azok jövőbeli használatát. Tiltások ide, tiltások oda, a csapatoknál dolgozó mérnökök találékonyságának semmi sem szabhat határt, és vélhetően láthatunk még újabb és újabb innovatív technikai megoldásokat a Formula-1-ben.

A következő szavazás témájaként a 2013-as szezonra bevezetni kívánt aerodinamikai változtatásokat választottam ki. Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. Szerző: kommentár | 2011.07.03. - 09:42

    Két észrevtel:

    “Mi a véleményed a „fújt” diffúzor betiltásáról?”
    A fújt diffúzor nem lesz betiltva csak korlátozva. Egyenesben és padlógázas kanyarokban továbbra is lehet használni. 2012-ben lesz majd száműzve…

    “Ezt a fajta elvet a Renault mellett a Red Bull Racing, a Sauber, a Williams, de még a Ferrari is elkezdte évközben használni”

    Nem igaz! A Cosworth motort használó csapatok soha nem alkalmazták a késleltetett gyújtást. A Williams pont ezen oknál fogva reklamált az FIA-nál.

    • Szerző: Papp István | 2011.07.03. - 18:10

      Szia!

      Teljesen igazad van! A betiltást csakis arra lehet érteni, hogy a „fújt” diffúzorok jelenlegi alkalmazási módját érinti. Talán nem volt egyértelmű a fogalmazásom – és ha ez így van, akkor elnézésedet kérem -, hiszen valóban nem emeltem úgy ki az ide vonatkozó részletet, ahogyan azt Te megfogalmaztad.

      Helyette a bejegyzésben a következő mondat szerepel:
      A Nemzetközi Automobil Szövetség azzal indokolta nyilatkozatát, hogy a versenyautó motorja nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhat nyitva.”

      Megítélésem szerint a fenti mondat vastagon kiemelt része arról szól, amit Te is említettél, vagyis gázadás – jelen esetben pedig a teljes gázadás – esetén továbbra is marad a „fújt” diffúzor jelenlegi szerepe.

      A Williams csapattal kapcsolatban tett megjegyzésem nem a késleltetett gyújtás alkalmazásáról szól, hanem arról, hogy az angol csapat is bevezeti a kipufogógázt a diffúzor alá. Természetesen az ő esetükben ennek a működéi módja más, mint a bejegyzésben is említett többi csapatnál, amit Te nagyon helyesen említettél!

      Nagyon szépen köszönöm az észrevételeidet és a véleményedet! Bízom benne, hogy továbbra is figyelemmel kíséred a blog tartalmát.

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Technikai követelmények (Monacói Nagydíj, 2011)
Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2011)

A 2011-es Formula-1-es világbajnokság hatodik fordulójaként megrendezésre kerülő Monacói Nagydíj az autóversenyzés nagy presztízzsel bíró eseménye, amelyet egy napon említenek...

Pirelli szuperlágy gumi (McLaren Mercedes, Monacói Nagydíj, 2011.05.27)
Kétkiállásos boxtaktikát jósol a Pirelli Monacóra

A 2011-es szezonban a Formula-1-be visszatért Pirelli számára a Monacói Nagydíj újabb mérföldkőnek számít majd. A száguldó cirkusz újdonsült gumibeszállító...

FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)
Újabb verzió a 2013-as motorszabállyal kapcsolatban

A Formula-1 2013-as szezonjára tervezett új motorszabályok körüli egyeztetések tovább folytatódnak. A legújabb hírek szerint az sem elképzelhetetlen, hogy az...

Close