Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Melyik területen várható igazán innovatív fejlesztés 2012-ben? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Melyik területen várható igazán innovatív fejlesztés 2012-ben?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.11.04. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 4,765
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

A folyamatos technikai fejlődés és az innovatív megoldások alkalmazásának színtere a Formula-1. © Formula1Tech Blog

A legutolsó szavazás során egy olyan véleménykérdést (Mit gondolsz melyik területen várható igazán innovatív fejlesztés 2012-ben?) tettem fel, amellyel a 2012-es évre vonatkozóan előirányzott technikai fejlesztésekkel kapcsolatos előrejelzés volt napirenden.

A Formula-1 is azon sportok közé sorolható, ahol egyetlen egy dolog mondható állandónak, ami nem más, mint az örökös változás. Ezt a fajta megállapítást is természetesen többféle vonatkozásban lehetne magyarázni, hiszen a csapatok pilótái, a versenynaptár összetétele és a technikai szabályzatban évről-évre bevezetett módosítások mellett az alakulatok mérnökeinek szüntelen fejlesztéseket kell végezni annak reményében, hogy minél több értékes világbajnoki pontot szerezzen az ő autójuk és versenyzőjük, amely a legjobb esetben az egyéni és/vagy a konstruktőri világbajnoki címet is meghozhatja a szerencsés számára.

Az idei szezonban sem szűkölködtünk jobbnál-jobb technikai újításokban. A McLaren Mercedes istálló például egy igencsak érdekes, „U” alakra hasonlító oldaldobozzal látta el az MP4-26-os konstrukcióját, amelynek eredményeképpen a hátsó légterelő szárny, azon belül is a rúdszárny aerodinamikai hatékonyságát fokozták ezzel, és egyúttal nagyobb stabilitást adtak az autó hátsó traktusának. Meg lehetne említeni a Williams Cosworth FW33-as alacsony építésű sebességváltóját is, amely a korábbi években alkalmazott megoldásokkal ellentétben teljesen más geometria szerint összeállított felfüggesztést eredményezett a jobb menetstabilitás érdekében.

A felsorolásból semmiképpen sem lenne ildomos kihagyni a Lotus Renault GP R31-es autókon a mezőnyből egyedülálló módon kialakított, előrevezetett kipufogórendszert sem. Annak ellenére, hogy az évad felére az enstone-i gárda nyilvánosan is kimondta, hogy a szezon előtti tesztek során szerzett kecsegtető tapasztalatok ellenére nem igazán vált be az elképzelésük, mindenképpen érdekes és egyedi megoldást hoztak az F1-be. Az oldaldoboz előtt kialakított kipufogó-végződésnek köszönhetően ugyanis a forró égésterméket az autó padlólemeze alá áramoltatják, amely végighaladva a pálya és az autó közötti légrésen, és kilépve az alacsony nyomást létrehozó diffúzornál, a szívóhatás fokozása, és ezzel együtt az autóra ható leszorító erő növelése volt a legfőbb cél.

A Renault által feszegetett terület, vagyis a kipufogó-diffúzor párosítás aztán egyre inkább kezdte hatalmába keríteni a többi csapatot is, és azt hiszen túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a 2010-es évben oly nagy sikernek örvendett F-csatorna után a kipufogórendszerrel fújt diffúzorok váltak az idei szezon slágertermékeivé. A kipufogórendszerből kiáramoltatott meleg levegő aerodinamikai hatékonyságát kihasználva a csapatok többsége olyan rendszert állított össze, amelyben a kipufogó végződését az oldaldoboz hátsó területén, a padlólemez felső síkjánál alakítottak ki. Ennek eredményeképpen a hátsó kerék belső fala mellett elvezetett forró égéstermék a diffúzor oldalsó légkamráiba áramlik, amely pozitív hatást vált ki az autóra ható leszorító erő tekintetében.

A szezon kellős közepén aztán az FIA megpróbált megálljt parancsolni ennek a fejlődési iránynak, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a motorokból abban az esetben is biztosított volt meghatározott mennyiségű égéstermék áramlása, amikor a pilóta éppen nem is használta autójának gázpedálját, miután az ECU ide vonatkozó üzemmódjának megfelelően avatkoztak be a fojtószelep szabályzási ciklusaiba. A helyzet végül is másképpen alakult, és a Nemzetközi Automobil Szövetség elállt az eredeti elképzelésétől.

A szezon vége felé közeledve a csapatok rendre kezdték abbahagyni az idei konstrukció jelentősebb mértékű fejlesztéseit, és a mérnökök leginkább már a 2012-es évre szánt versenyautó megépítésén fáradoznak. Ezen újítások közül azonban néhányat már az elmúlt nagydíjhétvégék folyamán pályára is vittek, hiszen a szigorú tesztkorlátozások miatt a számítógépes szimulációk mellett a szabadedzéseken van csak mód arra, hogy valós körülmények között próbára tegyék azt, amit a tervezőasztal mögött ülve megálmodtak. Láthattuk már többek között a Mercedes csapat által összeállított, passzív F-csatornát rejtő új első légterelő szárnyat, a Ferrari részéről még nem éppen tökéletes, új főprofillal ellátott első szárnyat, vagy a McLaren gárdája által a legutóbbi Indiai Nagydíj hétvégéjén pályára vitt első légterelő szárnyat is.

Ezen próbálkozások is azt mutatják tehát, hogy a Formula-1-es csapatok már javában dolgoznak a jövő évi konstrukciókon. Az pedig, hogy a csapatok részéről adott nyilatkozatok, amelyekben a 2012-es fejlesztési koncepciójuk nagyszerűségét igyekeznek hangsúlyozni, valóban beváltják-e majd az előzetes reményeiket, egyelőre még nyitott kérdés marad.

 

A szavazásról

A szavazás során összesen ötféle válaszlehetőség került felkínálásra. Ezek közül a 2012-es évre vonatkozóan remélt innovatív újítások tekintetében a beérkezett válaszok 37%-a szerint a diffúzor lesz az a terület, amelyre a legnagyobb hangsúlyt fektetik majd a csapatok, míg második helyen alig lemaradva a maga 34%-os szintjével az első légterelő szárny végzett.

Talán azért is a fenti két elem került a szavazatadók figyelmének a középpontjába, mert az idei esztendőben ez volt az a két legjelentősebb terület, amelynek a módosításai, és az ezekkel kapcsolatos történések szinten mindvégig a szemünk előtt zajlottak, és nemcsak a csapatok, hanem az FIA is különös figyelmet szentelt rájuk.

A válaszlehetőségek közé azonban bekerült az oldalsó kocsiszekrény is, amelyet szintén nem szabad elhanyagolni az autó aerodinamikai teljesítményét tekintve. Az előirányzott technikai szabálymódosítások ugyanis az idei évben alkalmazott regulákkal ellentétben teljesen más kivitelű kipufogórendszer alkalmazását teszi majd kötelezővé a csapatok számára a 2012-es szezonban. A magasabb építésű kipufogók révén pedig minden bizonnyal az oldaldobozok kivitele is módosulni fog, amely talán még az autók hátsó kerékfelfüggesztésének a geometriáját sem hagyja majd érintetlenül.

Visszatérve azonban a beérkezett szavazatokra elmondható, hogy válaszadóknak mindössze csak a 8%-a gondolja úgy, hogy jelentősebb módosítás lesz majd megfigyelhető a versenyautók oldalsó kocsiszekrényén, míg a kerékfelfüggesztésre még ennél is kevesebb, mindössze 3%-os jelölés datálódott.

Végül, de nem utolsó sorban az egyéb kategóriára összesen 18%-ban érkeztek be válaszok, amely szerint nem az előzőekben említett négy terület lesznek azok, amelyek a leginkább dominálnak majd a jövő évi fejlesztések között.

Nos, egyelőre marad a találgatás és a várakozás, valamint a 2011-es szezonból még ránk váró két nagydíj, ahol hátha láthatunk majd olyan további technikai megoldásokat, amelyek szintén a 2012-es év fejlesztési irányvonalainak tükrében kerülnek majd fel az autókra.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: Várható fejlesztések 2012-re)

 

Ezúton is köszönöm mindazoknak, akik részt vettek a szavazásban! Hamarosan indul a következő forduló, de addig is böngésszétek és olvassátok a Blogon található bejegyzéseket.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Ayrton Senna emlékmű
Emlékek és emlékezés: A Formula-1 klasszikusai (Videó)

A blog fő témájától kissé eltér ugyan, de miután a Twitteren egy bejegyzésben rátaláltam erre az összeállításra, úgy gondoltam, hogy...

Első kerékfelfüggesztés (Ferrari, Japán Nagydíj, 2011)
Mi okozhatta a Ferrari felfüggesztésének törését Indiában? (+Videó)

Felipe Massa aligha jó szájízzel emlékszik majd vissza a Formula-1 történelmének első Indiai Nagydíjára. A Ferrari brazil pilótája számára már...

Első légterelő szárny (Vodafone McLaren Mercedes, Indiai Nagydíj, 2011)
McLaren Mercedes MP4-26: Az első szárny új főprofilja

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki szezon első Indiai Nagydíját megelőzően a McLaren csapat technikai igazgatója már előzetesen említette, hogy a hétvégén...

Close