Formula1Tech Blog: Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re?
Írta: Papp István | 2011.08.06.
PDF Betűméret növelése
Betűméret csökkentése
Betűméret visszaállítása
Megtekintés: 2 347

Az idei évben számos változást vezettek be az F1 technikai szabályrendszerében, amelyek kétségtelenül kihatással vannak a versenyek alakulására. © Formula1Tech Blog
Az elmúlt napokban lezárult a Formula1Tech Blog legutóbbi szavazása (Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re?), amely során arra voltam kíváncsi, hogy az idei évben bevezetett technikai szabálymódosítások közül a megítélésetek szerint melyiknek van nagyobb jelentősége a versenyek izgalmának fokozása tekintetében.
Azt hiszem nem tévedek túlságosan nagyot, ha azt mondom, hogy a 2011-es szezonra bevezetett változtatások kétségtelen, hogy hatással vannak a versenyek lebonyolítására. Azzal kapcsolatban már minden bizonnyal megoszlanak a vélemények, hogy ezek közül melyik milyen hatással van jelen.
A korábbi években használatos Bridgestone gumiabroncsok helyett az idén már a Pirelli által készített papucsok vannak használatban, amelyek specifikációi igencsak eltérnek a japán cég egykori termékeitől. Kétségtelen, hogy már ez önmagában véve is alaposan átformálta a csapatok boxstratégiáit, ami pedig kihat a versenyek történéseire is. Mint ahogyan az a legtöbb szabálymódosítás esetén elmondható, úgy a gumibeszállító-váltás kapcsán előállt helyzetet illetően is voltak, illetve vannak olyanok, akik nem teljesen értékelik pozitívan mindezt. Sok támadás érte a Pirellit az általuk biztosított gumiabroncsok tartósságát, vagy éppen azok teljesítményét illetően, amelyre reakcióként az olasz gyártó szinte minden esetben elmondta – és természetesen ez így is van -, hogy a csapatok kérésének igyekeznek eleget tenni azzal, hogy olyan gumikeverékeket biztosítanak a mezőny számára, amelyek fordulatosabb boxkiállásokat és izgalmasabb futamokat eredményeznek.
A Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS) 2009-es debütálása, majd a tavalyi évben a csapatok együttes megállapodásának köszönhetően annak mellőzését követően az idén újra bekerült a csapatok többségének esetében az új konstrukciókba. A fékezések során eltárolt energia a szabályoknak megfelelő módon történő újrahasznosítása révén nyújtott extra lóerőnek köszönhetően a pilóta nagyobb sebességet képes elérni, amely adott esetben megkönnyíti, hogy közelebb kerüljön, vagy megelőzze az előtte álló vetélytársát. Ehhez adalékként, vagyis a versenyautó nagyobb végsebességének, és ezzel együtt az előzések számának fokozása érdekében bevezetett Légellenállást Csökkentő Rendszer (DRS) újabb ismeretlen faktorként jelent meg a Formula-1 2011-es évében, amelyet azt hiszem mára igencsak sikerrel elsajátítottak és alkalmaznak a pilóták.
Véleményem szerint a fentiekben jelzett változások együttesen, vagy külön-külön, de mindenképpen változást hoztak a száguldó cirkusz számára.
Visszatérve tehát a Formula1Tech Blogon közzétett szavazáshoz, a legutóbb feltett véleménykérdésre beérkezett válaszok eredményét szeretném ezúttal megosztani Veletek.
Statisztikák a számok tükrében
Az interneten fellelhető adatok után kutatva néhány statisztikában már többé-kevésbé összefoglalták, illetve számszerűsítették, hogy a 2011-es évben az FIA által eszközölt szabálymódosításoknak milyen hatása volt az eddigi versenyek alakulására vonatkozóan. Ezek szerint a 2009-es év 17 versenyén összesen 244 előzés történt (14.35db/verseny), míg a tavalyi szezon 19 futamán ez a szám már 547-re hízott (28.78db/verseny). Mindez az idei év első 9 versenyén – és ez már önmagáért beszél – 623 előzést láthattunk, ami pedig 69.22db/verseny előzést jelent a Formula-1 számára.
Bármennyire is meglepő, de a kimutatások szerint az előzések számát illető növekedés elsősorban nem a DRS használatának köszönhető, miután a 623 előzésből mindössze 180 esetben aktiválták a pilóták a kisebb leszorító erőt, és ezzel együtt a nagyobb végsebességet biztosító rendszert.
A legtöbb előzésre a Montreálban megrendezett Kanadai Nagydíjon volt példa, ahol összesen 136-szor került minderre sor. A ranglista második helyén a maga 126-os számával a Török Nagydíj, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a 97 előzést elkönyvelő Kínai Nagydíj sorolható.
Az is érdekes, hogy az idei évben jelentős mértékben megszaporodott előzések számában a Pirelli abroncsoknak sincs olyan jelentős szerepe – legalábbis a gumikat önmagukban tekintve -, miután az előzések 55%-ban az egymással küzdő két versenyautón lévő gumiabroncsok futásideje között kevesebb, mint 5 kör volt a különbség, és az előzések 45%-ban volt csak nagyobb ez a differencia. A DRS igénybevételével elvégzett pozíciócserék alkalmával pedig az előzési manőverekben érintett két autó esetében 48%-ban volt 5 körnél több a különbség a gumiabroncsok futásteljesítményét illetően.
A DRS alkalmazása mellett végrehajtott előzések leginkább a valenciai futamon domináltak, ahol a pilóták által végrehajtott helycseréknek 50%-ban aktiválták a menetközben állítható hátsó légterelő szárnyat mozgató mechanizmust. Ezzel szemben viszont a Monacói Nagydíj volt a világbajnokság azon állomása, ahol a normál módon végrehajtott előzések 64%-ban voltak jelen a DRS-sel megszerzett pozícióelőnyökkel szemben, míg a silverstone-i futam kapcsán rögzített adatok további érdekessége, hogy az előzések 21%-ban volt szerepe a DRS-nek, és a hagyományos úton lebonyolított előzési manőverek pedig 55%-ot tettek ki.
A szavazásról
Azt hiszem, hogy a fentiekben közzétett számadatok is egyértelműen azt igazolják, hogy a szavazás során feltett válaszlehetőségekben megadott szempontok önmagukban véve nem hoztak lényeges áttörést, viszont ha ezek együttes hatását tekintjük, akkor már sokkal inkább közelebb állunk a valósághoz.
Kissé meglepő számomra, hogy az „Egyik sem” opcióra meglehetősen nagy arányban, egészen pontosan 19%-ban érkeztek válaszok, vagyis a szavazók valamivel kevesebb mint egynegyede gondolta úgy, hogy sem a KERS-nek, sem a DRS-nek, sem pedig a Pirelli gumiabroncsoknak nincs pozitív hatása a jelenlegi F1-re. A legtöbb voksot végül 38%-ban a „A KERS és a DRS együttes használata” kapta, amely már valóban jobban tükrözi a valóságot, legalábbis a statisztikák, és az én személyes véleményemet illetően.

A következő szavazás témájaként az elmúlt hónapban közzétett, a 2014-es évre szánt technikai szabálymódosítások kapcsán teszem fel kérdésemet. Ezúttal arra lennék kíváncsi, hogy számotokra melyik területen elvégzett, illetve tervezett változtatás tűnik a legszimpatikusabbnak. Segítségképpen szeretném a figyelmedbe ajánlani a szóban forgó szabálymódosítás részleteit tartalmazó bejegyzést, hátha segít a döntésben.
Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ. A szavazás lezárásának napja: 2011.08.20.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Formula1Tech Blog: Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Címkék: Blog ajánló, DRS, FIA, Gumiabroncs, KERS, Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer, Légellenállást Csökkentő Rendszer, Nemzetközi Automobil Szövetség, Szavazás, Technikai szabályzat

Kapcsolódó, és ajánlott írások:
Ajánld a cikket ismerőseid számára:
Hozzászólások (0)