Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Formula1Tech Blog: Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Formula1Tech Blog: Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.08.06. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,877
Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)

Az idei évben számos változást vezettek be az F1 technikai szabályrendszerében, amelyek kétségtelenül kihatással vannak a versenyek alakulására. © Formula1Tech Blog

Az elmúlt napokban lezárult a Formula1Tech Blog legutóbbi szavazása (Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re?), amely során arra voltam kíváncsi, hogy az idei évben bevezetett technikai szabálymódosítások közül a megítélésetek szerint melyiknek van nagyobb jelentősége a versenyek izgalmának fokozása tekintetében.

Azt hiszem nem tévedek túlságosan nagyot, ha azt mondom, hogy a 2011-es szezonra bevezetett változtatások kétségtelen, hogy hatással vannak a versenyek lebonyolítására. Azzal kapcsolatban már minden bizonnyal megoszlanak a vélemények, hogy ezek közül melyik milyen hatással van jelen.

A korábbi években használatos Bridgestone gumiabroncsok helyett az idén már a Pirelli által készített papucsok vannak használatban, amelyek specifikációi igencsak eltérnek a japán cég egykori termékeitől. Kétségtelen, hogy már ez önmagában véve is alaposan átformálta a csapatok boxstratégiáit, ami pedig kihat a versenyek történéseire is. Mint ahogyan az a legtöbb szabálymódosítás esetén elmondható, úgy a gumibeszállító-váltás kapcsán előállt helyzetet illetően is voltak, illetve vannak olyanok, akik nem teljesen értékelik pozitívan mindezt. Sok támadás érte a Pirellit az általuk biztosított gumiabroncsok tartósságát, vagy éppen azok teljesítményét illetően, amelyre reakcióként az olasz gyártó szinte minden esetben elmondta – és természetesen ez így is van -, hogy a csapatok kérésének igyekeznek eleget tenni azzal, hogy olyan gumikeverékeket biztosítanak a mezőny számára, amelyek fordulatosabb boxkiállásokat és izgalmasabb futamokat eredményeznek.

A Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS) 2009-es debütálása, majd a tavalyi évben a csapatok együttes megállapodásának köszönhetően annak mellőzését követően az idén újra bekerült a csapatok többségének esetében az új konstrukciókba. A fékezések során eltárolt energia a szabályoknak megfelelő módon történő újrahasznosítása révén nyújtott extra lóerőnek köszönhetően a pilóta nagyobb sebességet képes elérni, amely adott esetben megkönnyíti, hogy közelebb kerüljön, vagy megelőzze az előtte álló vetélytársát. Ehhez adalékként, vagyis a versenyautó nagyobb végsebességének, és ezzel együtt az előzések számának fokozása érdekében bevezetett Légellenállást Csökkentő Rendszer (DRS) újabb ismeretlen faktorként jelent meg a Formula-1 2011-es évében, amelyet azt hiszem mára igencsak sikerrel elsajátítottak és alkalmaznak a pilóták.

Véleményem szerint a fentiekben jelzett változások együttesen, vagy külön-külön, de mindenképpen változást hoztak a száguldó cirkusz számára.

Visszatérve tehát a Formula1Tech Blogon közzétett szavazáshoz, a legutóbb feltett véleménykérdésre beérkezett válaszok eredményét szeretném ezúttal megosztani Veletek.

 

Statisztikák a számok tükrében

Az interneten fellelhető adatok után kutatva néhány statisztikában már többé-kevésbé összefoglalták, illetve számszerűsítették, hogy a 2011-es évben az FIA által eszközölt szabálymódosításoknak milyen hatása volt az eddigi versenyek alakulására vonatkozóan. Ezek szerint a 2009-es év 17 versenyén összesen 244 előzés történt (14.35db/verseny), míg a tavalyi szezon 19 futamán ez a szám már 547-re hízott (28.78db/verseny). Mindez az idei év első 9 versenyén – és ez már önmagáért beszél – 623 előzést láthattunk, ami pedig 69.22db/verseny előzést jelent a Formula-1 számára.

Bármennyire is meglepő, de a kimutatások szerint az előzések számát illető növekedés elsősorban nem a DRS használatának köszönhető, miután a 623 előzésből mindössze 180 esetben aktiválták a pilóták a kisebb leszorító erőt, és ezzel együtt a nagyobb végsebességet biztosító rendszert.

A legtöbb előzésre a Montreálban megrendezett Kanadai Nagydíjon volt példa, ahol összesen 136-szor került minderre sor. A ranglista második helyén a maga 126-os számával a Török Nagydíj, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a 97 előzést elkönyvelő Kínai Nagydíj sorolható.

Az is érdekes, hogy az idei évben jelentős mértékben megszaporodott előzések számában a Pirelli abroncsoknak sincs olyan jelentős szerepe – legalábbis a gumikat önmagukban tekintve -, miután az előzések 55%-ban az egymással küzdő két versenyautón lévő gumiabroncsok futásideje között kevesebb, mint 5 kör volt a különbség, és az előzések 45%-ban volt csak nagyobb ez a differencia. A DRS igénybevételével elvégzett pozíciócserék alkalmával pedig az előzési manőverekben érintett két autó esetében 48%-ban volt 5 körnél több a különbség a gumiabroncsok futásteljesítményét illetően.

A DRS alkalmazása mellett végrehajtott előzések leginkább a valenciai futamon domináltak, ahol a pilóták által végrehajtott helycseréknek 50%-ban aktiválták a menetközben állítható hátsó légterelő szárnyat mozgató mechanizmust. Ezzel szemben viszont a Monacói Nagydíj volt a világbajnokság azon állomása, ahol a normál módon végrehajtott előzések 64%-ban voltak jelen a DRS-sel megszerzett pozícióelőnyökkel szemben, míg a silverstone-i futam kapcsán rögzített adatok további érdekessége, hogy az előzések 21%-ban volt szerepe a DRS-nek, és a hagyományos úton lebonyolított előzési manőverek pedig 55%-ot tettek ki.

 

A szavazásról

Azt hiszem, hogy a fentiekben közzétett számadatok is egyértelműen azt igazolják, hogy a szavazás során feltett válaszlehetőségekben megadott szempontok önmagukban véve nem hoztak lényeges áttörést, viszont ha ezek együttes hatását tekintjük, akkor már sokkal inkább közelebb állunk a valósághoz.

Kissé meglepő számomra, hogy az „Egyik sem” opcióra meglehetősen nagy arányban, egészen pontosan 19%-ban érkeztek válaszok, vagyis a szavazók valamivel kevesebb mint egynegyede gondolta úgy, hogy sem a KERS-nek, sem a DRS-nek, sem pedig a Pirelli gumiabroncsoknak nincs pozitív hatása a jelenlegi F1-re. A legtöbb voksot végül 38%-ban a „A KERS és a DRS együttes használata” kapta, amely már valóban jobban tükrözi a valóságot, legalábbis a statisztikák, és az én személyes véleményemet illetően.

 

Formula1Tech Blog ajánló (Szavazás: 2011-es technikai szabályok)

 

A következő szavazás témájaként az elmúlt hónapban közzétett, a 2014-es évre szánt technikai szabálymódosítások kapcsán teszem fel kérdésemet. Ezúttal arra lennék kíváncsi, hogy számotokra melyik területen elvégzett, illetve tervezett változtatás tűnik a legszimpatikusabbnak. Segítségképpen szeretném a figyelmedbe ajánlani a szóban forgó szabálymódosítás részleteit tartalmazó bejegyzést, hátha segít a döntésben.

Ha van kedved, mondd el a véleményed Te is, és kérlek jelöld be az álláspontodhoz legközelebb álló választ. A szavazás lezárásának napja: 2011.08.20.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Formula1Tech Blog: Melyik 2011-es szabálymódosításnak van igazán pozitív hatása az F1-re?, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Lucas di Grassi (Pirelli, Monza teszt, 2011.08.03)
A Magyar Nagydíj után Monzában tesztelt a Pirelli

Az elmúlt hétvégén megrendezett 26-dik Magyar Nagydíjat követően a csapatok és a pilóták többsége igyekszik kihasználni a világbajnokság soron következő...

Guminyomás-érzékelő rendszer (Szenzor és vevőegység)
Az F1-es guminyomás-érzékelő

A szakemberek számára a Formula-1-es versenyautóknál alkalmazott guminyomás-felügyelő rendszer megtervezése és kivitelezése igazi kihívást jelent. Az energiaellátásban résztvevő elemeknek és...

Pirelli gumiabroncs színkódok (Pirelli, 2011.04.07)
Ismertté váltak a gumitípusok a Szingapúri Nagydíjig

A magyarországi futamot követően a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója nyilvánosságra hozta a Szingapúri Nagydíjig használatos gumikeverékek típusát. Az augusztus végén megrendezésre...

Close