Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  FIA: Szabálytalan az RB8-as padlólemeze | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

FIA: Szabálytalan az RB8-as padlólemeze

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.06.02. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,928
A monacói padlólemez korrekciójának szemléltetése (Red Bull Racing, 2012)

Az RB8 szabálytalannak minősített padlólemezét a Red Bull Racing mérnökeinek át kell alakítani (Fotó: Red Bull Racing, Illusztráció: Formula1Tech Blog)

A legutóbb megrendezésre került Monacói Nagydíj hétvégéjén kirobbant szabályértelmezési vita, miszerint a Red Bull Renault RB8-as padlólemezén a hátsó kerék előtt lévő nyílások vajon teljes mértékben megfelelnek-e a Formula-1 technikai direktíváinak, mára tisztázódott. Az FIA pénteki egyeztetését követően megszületett a döntés, mely szerint az energiaitalosok támogatását élvező csapat által készített padlólemez szabálytalan.

A Mark Webber győzelmével végződött monte carlói futamot követően özönlötték el azon hírek a világsajtót, amelyek arról számoltak be, hogy néhány csapat, köztük a McLaren és a Ferrari is kétségbe vonta a Red Bull Renault RB8-as padlólemezének legalitását. Ahogyan az korábban is említésre került, a kétkedők egészen pontosan az RB8-as hátsó kerekei előtt kialakított nyílásokkal kapcsolatban fejezték ki ellenérzésüket, amelyet jeleztek a Nemzetközi Automobil Szövetség számára is.

A hátsó kerekek előtt lévő, a versenyautó szimmetriatengelyére merőlegesen kialakított nyílások szerepe nem más, mint az oldaldoboz befelé szűkülő keresztmetszete révén a padlólemez felett kialakuló extra légcsatorna által szállított levegő egy része a szóban forgó réseken keresztül beáramoljon a kerék és a diffúzor közé, amelynek sebessége a nyílás keskeny kialakításának köszönhetően felgyorsul. Ezáltal egyrészt a kerék körül kialakuló turbulens légáramlatok negatív hatását lehet csökkenteni, javítva ezzel a versenyautó hátsó egyensúlyát, másrészt pedig növelni lehet a diffúzor alatt elhaladó légáramlatok aerodinamikai hatékonyságát, az autó hátsó részét érintő nagyobb leszorító erő és ezáltal nagyobb aerodinamikai stabilitás reményében.

A monacói történéseket követő egyeztetések során egyértelművé vált az FIA számára, hogy a Red Bull Racing alakulat félreértelmezte a padlólemez kialakítására vonatkozó technikai szabályzat ide vonatkozó cikkelyét. A tárgyaláson Christian Hornerék végül elmondták, hogy az ő olvasatuk alapján nem volt egészen egyértelmű, hogy teljesen körbezárt nyílásokat nem lehet kialakítani a versenyautó azon alkatrészein, amelyek a referencia-, és az úgynevezett lépcsős síkon, valamint az ezek között átvezető részeken találhatóak, valamint a pilótafülke nyílásának hátsó falától mért 450mm-es távolságtól az előzőekben említett felületeken. A csapat tehát ebből a megfontolásból gondolta úgy, hogy az általuk megtervezett nyílások a hátsó kerekek előtt kialakíthatóak.

Az FIA a Red Bull Racing álláspontjának megismerését követően azonban úgy reagált, hogy nem fogadja azt el, vagyis nem engedélyezi az érintett területen a teljesen zárt kialakítású nyílások alkalmazását a jövőben.

A Red Bull Racing alakulat számára tehát adott a feladat, és a soron következő versenyig, a Kanadai Nagydíjig rendelkezésükre álló egyhetes időszakban át kell alakítani az RB8-as padlólemezét immáron az egyértelműsített szabályoknak megfelelően. A Nemzetközi Automobil Szövetség határozatának értelmében a csapatnak vagy egy teljesen új kivitelű padlólemezt kell legyártania, vagy a rivális alakulatok által alkalmazott megoldáshoz hasonló konstrukciót kell kialakítaniuk. De ami talán a legkézenfekvőbb, és egyben a legegyszerűbb megoldás lenne, hogy az RB8-as padlólemezén lévő jelenlegi, zárt éllel rendelkező nyílás és a padlólemez külső éle közötti, nagyjából 50mm-es részt összenyitják (lásd a bejegyzéshez mellékelt fotó jobb oldalán lévő illusztráción), és az így kialakított hasítékkal a Sauber Ferrari C31-es autón lévő megoldást örökítenék át Vettel és Webber négykerekűjére.

A feladat tehát adott a Red Bull Racing mérnökei számára, miközben az FIA döntése értelmében a csapatvezetésnek nem kell aggódnia azért, hogy az alakulat eddigi eredményeit érintően további szankciók következnének.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
FIA: Szabálytalan az RB8-as padlólemeze, 4.7 out of 5 based on 3 ratings


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
ECU motorvezérlő (McLaren Electronic Systems, TAG-310B)
Időutazás, avagy milyen lesz a jövő F1-es motorvezérlése

Mint ahogyan az élet megannyi területével kapcsolatosan elmondható, úgy a Formula-1 tekintetében is már-már örök igazságként említhető, miszerint csak egyetlen...

Kopott gumiabroncs (McLaren, Kínai Nagydíj, 2012)
Elmélet és valóság: Hogyan működnek a Pirelli 2012-es gumijai?

Az idei Formula-1-es szezon első hat nagydíját követően meglehetősen érdekesen alakul az erősorrend. De beszélhetünk-e egyáltalán az elmúlt évekhez hasonlóan...

Padlólemez (Red Bull Racing, Monacói Nagydíj, 2012)
Miért kérdéses az RB8 padlólemezének szabályossága?

Nem sokkal azt követően, hogy az FIA legutolsó vizsgálatával végleg szabályosnak minősítették a Mercedes csapat által kifejlesztett, oly sokat vitatott...

Close