Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari F2012: Új első szárny az aerodinamikai egyensúly fokozására | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari F2012: Új első szárny az aerodinamikai egyensúly fokozására

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.07.27. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,188
Első légterelő szárny (Ferrari, Magyar Nagydíj, 2012)

A Ferrari továbbra is teszteli az F2012 módosított első légterelő szárnyát (Fotó: Sutton Images)

A Ferrari alakulat az elmúlt nagydíjhétvégék során több-kevesebb új kialakítású aerodinamikai elemet próbára tett már, amelyek között érdemes említést tenni az F2012-es továbbfejlesztett első légterelő szárnyáról is.

A versenyautó elülső részének megfelelő menetstabilitását biztosító karosszériaelem rendkívül fontos szerepet játszik az olyan versenyhelyszíneken, mint amilyen a Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring. A szűk kialakítású, gyors irányváltoztatásokat követelő, és közepes sebességgel teljesíthető kanyarokban rendkívül fontos, hogy az autó megfelelő beállításaival és aerodinamikai kiegészítőivel elkerülhető legyen az alulkormányozottság kialakulása, amely jelentősen képes lerontani az elérhető tempót és a köridőket egyaránt.

A Ferrari által összeállított új első légterelő szárny további érdekessége, hogy eddig egyetlen egy versenyen sem vetették még be, így egyelőre az sem ismert, hogy a szabadedzéseket követően pályára viszik-e majd Alonsóék azt a 27-dik Magyar Nagydíj vasárnapi futamán.

Az első és talán leginkább szembetűnő módosítás az oldalsó véglezáró elemeken fedezhető fel. A korábban alkalmazott verzióhoz képest ugyanis összesen négy, eltérő méretben kialakított nyílás kapott helyet az említett alkotóelemen. A változtatással a maranellói csapat mérnökei azt igyekeztek biztosítani, hogy növeljék a szárny vízszintes légterelő lapjai alatt áthaladó légáramlatok mennyiségét, és a véglezáró lemezen kialakított nyílások révén pedig egy jóval határozottabb áramlást kívántak kialakítani az első kerekek irányába, amely stabilabbá teszi az autó elülső részét.

A megfelelő konstrukció kialakítása rendkívül fontos, hiszen a legapróbb módosítás képes oly mértékben megváltoztatni a versenyautó aerodinamikai egyensúlyát, ami akár negatívan is érintheti az autó vezethetőségét.

Érdemes továbbá említést tenni az első légterelő szárny alatt és felett elhaladó légáramlatok közötti nyomáskülönbségről is, hiszen a légterelő lapok felett kialakuló, megfelelő mértékű pozitív nyomásviszonyok, és a kellő mértékű közegellenállási tényezőnek köszönhetően lehet biztosítani a szükséges aerodinamikai leszorító erő nagyságát. Mindazonáltal, hogy az elégtelen mértékű leszorító erő rossz tapadási jellemzőket eredményez, egy helytelenül összeállított konfiguráció a légterelő lemezekről leváló légáramlatok által keletkező terhelések hatására képes oly mértékben berezonálni, ami szintén kedvezőtlen irányba befolyásolja a versenyautó menetjellemzői mellett annak vezethetőségét is.

Első légterelő szárny (Ferrari, Magyar Nagydíj, 2012)

A szárny alatti áramláskép javítása és a megfelelő nyomásviszonyok érdekében légbeömlő nyílások találhatóak a véglezáró lemezeken (Fotó: Sutton Images)

Az első légterelő szárnyat érintő módosítások között említhető továbbá a főprofil mögött található légterelő lap, vagy más néven féklap kivitele is, amely a korábbi változattal ellentétben az orrkúp felöli részén egy határozott ívelt vonalvezetésű kilépő élt kapott. További érdekesség a főprofil felett elhelyezett lépcsős szárnyelem és a véglezáró lap találkozásának megoldása is, ami egyértelműen segíti a véglezáró elemekről történő megfelelő áramlásleválások kialakulását. Ez egyrészt a szárnyelemek alatti alacsony nyomással rendelkező aerodinamikai viszonyok biztosítása miatt is fontos, másfelől pedig ennek segítségével elérhető, hogy a légterelő profilok felett elhaladó légáramlatok nagyobb sebessége révén nagyobb mértékű leszorító erő alakuljon ki.

A megfelelő aerodinamikai egyensúly rendkívül kritikus tehát a versenyautó elülső részét tekintve, ezért az első kerekek előtti területen is javítani kell az áramlásképet. Ebben is segítséget nyújt a féklapok és a lépcsős szárnyak megfelelő kialakítása. Az elülső tengelyre ható aerodinamikai leszorító erő fokozásában – és ezzel együtt az alulkormányozottság csökkentésében is – fontos szerep jut a szárnyelemeken kialakított nyílásoknak. Megfigyelhető, hogy a főprofil két végén 2-2db vízszintes kivágást alakítottak ki, míg a főprofil mögött lévő féklapon kialakított tagolások három részre osztják a felületet. Ennek megfelelően tehát a Ferrari F2012 első légterelő szárnya úgy viselkedik aerodinamikai szempontból, mint egy hatelemű első légterelő szárny. Az így kialakított nyílások méretéből adódóan pedig a rajtuk áthaladó légáramlatok sebessége felgyorsul, és a megváltozott aerodinamikai jellemzők miatt megnő a leszorító erő nagysága, amely a kanyarokban további stabilitást képes biztosítani a versenyautó számára.

 

(Technikai fejlesztés – Scuderia Ferrari Marlboro – Magyar Nagydíj, 2012)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Ferrari F2012: Új első szárny az aerodinamikai egyensúly fokozására, 4.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Giorgio Ascanelli (Toro Rosso, Spanyol Nagydíj, 2012)
Két ismert mérnök csapatváltásra készül

Mindamellett, hogy a 2012-es Formula-1-es szezon a közepéhez érkezett, újabb hírek láttak napvilágot két neves mérnök átigazolásával kapcsolatban. A középmezőnybe...

Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
Módosított ECU-beállításokkal folytatja a Red Bull Racing

A Magyar Nagydíj a Red Bull Racing számára talán a szokásosnál kicsit több munkát is hozhat, miután a Nemzetközi Automobil...

Pirelli gumiabroncs (Magyar Nagydíj, 2012)
Mit várhat a Pirelli a Magyar Nagydíjtól?

Az angliai és a németországi versenyhétvégéket követően – ahol az esős időjárás is hozzájárult az izgalmak fokozásához – a 27-dik...

Close