Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari F2012: Másodlagos légcsatornával kiegészített diffúzor | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari F2012: Másodlagos légcsatornával kiegészített diffúzor

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.11.05. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,591
Diffúzor (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)

A középső részen másodlagos légcsatornával, és a felső perem mentén különleges kialakítású Gurney flappel ellátott diffúzort kapott az Abu Dhabi Nagydíjon a Ferrari F2012-es konstrukciója (Fotó: Sutton Images)

A Ferrari alakulat az Abu Dhabi Nagydíj hétvégéjén is pályára vitte azt a legújabb fejlesztésű diffúzorát, amelyet az indiai futam helyszínén már előzetesen teszteltek. Az új műszaki megoldás következtében kiegészítő légterelő perem került a kerekek felöl a diffúzor mindkét végére, és a mobil indítókészülék számára kialakított nyílás körül egy úgynevezett másodlagos légcsatorna is helyet kapott. Mindezek mellett pedig a diffúzor felső peremének újszerű kialakítása további aerodinamikai előnyöket hordoz magában.

 

Mint ismeretes, a 2012-es évben bevezetett új technikai szabályozásnak köszönhetően a csapatoknak végérvényesen mellőzniük kellett a tavalyi szezonban oly nagy népszerűségnek örvendett kipufogóval fújt diffúzorok további alkalmazását. A szigorításból adódóan a versenyautók hátsó területét érintő leszorító erő csökkenését a csapatoknak minél hatékonyabb módon kompenzálni kell, hiszen az nemcsak az autók aerodinamikai karakterisztikájára, hanem a teljes konstrukció vezethetőségére is jelentős kihatással van. Az igen értékes leszorító erőért folytatott szüntelen küzdelem eredményeképpen jelentek meg az idei évben a különleges kialakítású DDRS-rendszerek, vagy az aerodinamikában jól ismert Coanda-effektust hasznosító kipufogórendszerek is. Ezen kiváló műszaki megoldások azonban nem merítették ki a mérnökök találékonyságát, hiszen egyre inkább kezd elterjedni a diffúzorok azon generációja, amely ezúttal a Ferrari F2012-es versenyautókon is megfigyelhető.

 

A Formula 1-ben egyáltalán nem ismeretlen az úgynevezett légterelő lécek, vagy ahogyan azt angol szaknyelven is nevezik, a Gurney flap-nek keresztelt aerodinamikai kiegészítők alkalmazása, amelyeket leginkább a versenyautó első- és hátsó légterelő szárnyain szoktak elhelyezni. Ezeket a kiegészítőket az érintett felületekre általában ragasztás segítségével szokták rögzíteni, legalábbis a szárnyak kilépő élei tekintetében. A diffúzor esetében ez viszont kissé másképpen valósul meg, hiszen a szóban forgó légterelő lécek egybefüggő szerkezeti egységet alkotnak a diffúzorral.

 

Diffúzor (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2012)

A Ferrari idei évben alkalmazott korábbi diffúzora, amely a középső részen a motorindítónál lévő hagyományos légkamrát tartalmazza (Fotó: Sutton Images)

Az elmúlt években a légterelő léc a diffúzorok esetében annak hátsó élén függőlegesen kialakított peremezés formájában volt jelen, amelynek segítségével a diffúzor felett és mögötte kisebb nyomású teret hoztak létre. A diffúzorok esetében ez a függőleges elhelyezésű légterelő léc alkalmazása volt a legelterjedtebb, miután az FIA az autók ezen területét érintően is igencsak szigorú szabályozást ír elő.

 

A diffúzor voltaképpen a versenyautó padlólemezének meghosszabbításaként is felfogható, amelynek feladata nem más, mint hogy az autó alatt átáramló levegő sebességét felgyorsítsa, miközben a padlólemez és a pálya aszfaltja között kisebb légnyomás alakuljon ki, ami pedig az autóra nézve további aerodinamikai leszorító erőt eredményez. A szigorú szabályozások miatt tehát a csapatok nem növelhetik meg a padlólemez és a diffúzor geometriai méreteit, hogy ezáltal jobb aerodinamikai teljesítményt tudjanak generálni, ezért olyan más műszaki megoldást kell eszközölni, amely a kívánt hatásokat eredményezi.

 

A korábbi függőleges elhelyezésű légterelő léccel a Ferrari már maximálisan kihasználta a diffúzor megengedett függőleges irányú kiterjedésének mértékét, amelyet az autó alatt lévő referencia síktól számítanak. Éppen ezért a légterelő léc adta magasságon belül kell, hogy maradjanak a mérnökök, bármilyen más megoldást is akarnak alkalmazni. A légterelő léc használatával az általa meghatározott területen, az autó mögött ellenirányú, örvénylő légáramlatok alakulnak ki, ami segít a megfelelő, kis légnyomás kialakításához.

 

A légterelő léc csakis a diffúzor feletti részen képes kifejteni aerodinamikai előnyét, míg a maranellói gárda szakembereinek a legfőbb célja az, hogy a diffúzor feletti nyomásértéket az igényeknek megfelelően maximalizálják. Természetesen nem lehet a végletekig növelni a légterelő léc méretét, hiszen a túlságosan szélesre gyártott légterelő elem hatására teljesen más áramlásképpel rendelkező, úgynevezett kettős spirálvonalú áramlásleválás alakulna ki a légterelő léc mögött, ami pedig nem kívánt mértékben megnövelné az ott kialakuló nyomásviszonyokat. Ez pedig azt is jelentené, hogy a diffúzor alatt és felett elhaladó légáramlatok közötti nyomáskülönbség csökkenne – az autó alól kilépő légáramlatok nyomása nagyobbá válna -, ami pedig a diffúzor által keltett leszorító erő gyengüléséhez vezetne.

 

Diffúzor (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)

A 2012-es Abu Dhabi Nagydíjon alkalmazott diffúzor oldalsó peremezése, és a dupla Gurney flap tovább fokozta az F2012-es hátsó részén keltett aerodinamikai leszorító erőt (Fotó: Sutton Images)

A fenti jelenségek ismeretében kezdtek a csapatok, és ezzel együtt a Ferrari is áttérni egy olyan diffúzor dizájnra, amelyen az előzőleg ismertetett légterelő léc perforált változatát helyezték el. Ez a kivitel az előzőekben említett változathoz hasonlóan szintén a diffúzor kilépő élén, függőlegeshez közeli irányban került elhelyezésre, de a diffúzor és a légterelő léc találkozásánál több ponton rések találhatóak. Ezeknek a réseknek a jelentősége pedig nem más, mint hogy a légterelő léc mögött ellenirányú örvényléseket állítanak elő, amely aerodinamikailag úgy viselkedik, mintha egy nagyobb kimeneti nyílással ellátott diffúzor lenne az autó alatt, amely ezzel nagyobb leszorító erőt képes előállítani. A légterelő léc által elérhető aerodinamikai hatásfok fokozása érdekében azonban a Ferrari mérnökei a dupla elhelyezésű Gurney flappet sokkal inkább szárnyprofilhoz hasonlítható keresztmetszettel látták el, és ebből adódóan annak működése is sokkal inkább egy légterelő szárnyhoz hasonlítható.

Az új megoldásnak köszönhetően a diffúzor kilépő élén elhelyezett profil révén megszűnik a légterelő léc mögött az előző változatok használatával tapasztalt kavitációk kialakulása, aminek következtében a diffúzor alatt elhaladó légáramlatok nyomása csökken a diffúzor felett elhaladó légáramlatok javára, fokozva ezzel az autó alatt kialakuló szívóhatást.

 

A Ferrari technikai gárdája azonban mindezen előnyöket még tovább kívánta fokozni. Ennek látható példájaként a diffúzor oldalsó falán is hasonló kialakítású légterelő léc került elhelyezésre, valamint a hátsó ütközési zóna alatti területen, a diffúzor alsó részén egy másodlagos légcsatorna is helyet kapott, amely a padlólemez alatt elhaladó légáramlatok direktebb, és örvénylésektől mentes áramlását hivatott elősegíteni az érintett szakaszon.

 

 

(Technikai fejlesztés – Scuderia Ferrari Marlboro – Abu Dhabi Nagydíj, 2012)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Ferrari F2012: Másodlagos légcsatornával kiegészített diffúzor, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Sebastian Vettel (Red Bull Racing, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Az RB8 üzemanyagellátási hibájának technikai háttere

Az Abu Dhabi Nagydíj szombati időmérője, de sokkal inkább annak záró momentuma a Red Bull Racing, valamint a kétszeres világbajnoki...

Első fékhűtés (Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj, 2012)
Termikus segédeszközzel befolyásolt fékhűtés az F1-ben?

Az Abu Dhabi Nagydíj pénteki szabadedzéseit követően a Red Bull Racing alakulat közleményben hívta fel a Nemzetközi Autosport Szövetség figyelmét...

Kiegészítő légterelő a rúdszárnyon (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: A rúdszárny módosított légterelője

A Formula 1 technikai szabályzata lehetővé teszi a csapatok számára, hogy az autók hosszanti szimmetriatengelyétől számított 75-75mm-es távolságban a hátsó...

Close