Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari F138: Továbbfejlesztett Coanda-kipufogó | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari F138: Továbbfejlesztett Coanda-kipufogó

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.03.02. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,939
Kipufogórendszer (Ferrari, Barcelona teszt, 2013.03.01)

A 2013-as szezonnyitó futam előtti utolsó barcelonai teszten módosított Coanda-kipufogóval próbálkozott a Ferrari (Fotó: Sutton Images)

A szezon előtti második és egyben utolsó barcelonai tesztsorozatra a Ferrari alaposan átdolgozott aerodinamikai csomaggal szerelte fel az F138-as konstrukciót. A módosított diffúzor és az új kivitelű első légterelő szárny mellett egy továbbfejlesztett Coanda-kipufogót is pályára vittek az olaszok.

 

A kipufogórendszer végződésével kapcsolatban elvégzett módosítással azonban az autó oldalsó kocsiszekrénye is jelentős mértékben megváltozott, mindez annak a reményében, hogy a kipufogórendszerből távozó forró levegő minél hatékonyabb módon, a korábbi konfigurációval ellentétben valamelyest nagyobb sebességgel történő, a padlólemez irányába biztosított leáramlását legyen képes lehetővé tenni.

 

Ennek érdekében a Coanda-effektust hasznosító oldaldobozban a kipufogó-végződésnek létrehozott légcsatorna a padlólemez irányába meredekebb szögben került kialakításra, és ezzel együtt az örvénykeltő lemezekkel segített, az oldaldoboz felületén létrejövő leáramlás hatékonyságának érdekében a kipufogó-végződés körüli terület is nagyobb szögben ível a hátsó kerékfelfüggesztés lengőkarjainak, valamint a padlólemez irányába, mint az a korábbi változat esetében volt látható. Az új kivitelnél az oldaldoboz felületén látható kidudorodások is azt mutatják, hogy mennyire drasztikus mértékben megváltozott az előző kipufogó-konfigurációhoz készített oldaldoboz vonalvezetése.

 

A kipufogórendszer végződését követő Coanda-csatorna belső falát képező burkolatot úgynevezett Inconel ötvözetből készítette a Ferrari, amelynek felületén az előző kivitelhez képest kialakított törésvonal közelebb került a kipufogórendszer kör keresztmetszetű végződéséhez. A maranellói gárda által kialakított Coanda-csatorna oldalán lévő töréspont teljes mértékben igazodik a technikai szabályzat ide vonatkozó soraihoz. A 3.8.4-es, valamint a 3.8.5-ös cikkelyek értelmében ugyanis nem lehet semmiféle karosszériaelemet elhelyezni a kipufogócső utolsó 100mm-es szakaszának tengelyvonalával megegyező pozícióban, a kipufogó végződésének közelében, és nem utolsó sorban úgy, hogy az általa létrejövő félkúp nyílásszöge a 3°-ot meghaladja, melynek hatására a kipufogó végződésénél lévő rész a hátsó tengely vonalának irányába nagyobb átmérővel rendelkezzen. Miután az F138-as oldaldobozán kialakított Coanda-csatorna függőleges irányú oldalfalakkal rendelkezik és az előzőleg említett töréspont nem befolyásolja a 3°-os határértéket sem, a Ferrarin lévő műszaki megoldás az FIA által is elfogadott.

 

A Ferrari mérnökei által elvégzett módosítással vélhetően javulni fog az F138-as autó hátsó területének aerodinamikai hatékonysága, miután a meredek szögben kialakított Coanda-csatornának köszönhetően precízebb módon valósulhat meg a kipufogógáznak a padlólemez, illetve a diffúzor alá történő áramoltatása. Mindezek mellett pedig az új kivitel vélhetően a hátsó gumiabroncsok kipufogógáz általi nem kívánt túlmelegedése ellen is hatásos lesz majd.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kipufogórendszer (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.28)
A Williams átalakította a szabálytalan kipufogóját

A Williams 2013-as évre tervezett versenyautójának hivatalos bemutatóját követően az FIA úgy határozott, hogy az FW35-ös áramlásjavítóval kiegészített kipufogó-végződésének további...

Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
Szabályértelmezés a Renault vitás motorvezérlése kapcsán

A 2013-as előszezoni tesztsorozatok során a Caterham, valamint a Williams autókon alkalmazott, és az FIA által is bírált kipufogórendszert követően...

Hátsó fékhűtés (Sauber, Barcelona teszt, 2013.02.28)
Sauber Ferrari C32: Légcsatorna és áramlásjavítók a hátsó fékdob mentén

A Sauber alakulat mérnökei által a 2013-as évre tervezett C32-es versenyautó hátsó fékdobján kialakított légcsatorna – amelyhez hasonló megoldást már...

Close