Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari F138: Módosított diffúzor próbája Barcelonában | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari F138: Módosított diffúzor próbája Barcelonában

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,428
Módosított diffúzor (Ferrari, Barcelona teszt, 2013.02.19)

Módosított diffúzort vitt pályára a Ferrari a szezon előtti barcelonai tesztsorozaton (Fotó: Scuderia Ferrari Marlboro)

A dupla diffúzorok betiltását követően a csapatok egyre nagyobb hangsúlyt kezdtek fektetni a versenyautók hátsó részére ható aerodinamikai leszorító erő optimalizálására. Ez a fajta fejlesztési intenzitás azonban a 2012-es szabálymódosítások kapcsán tovább erősödött, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség tiltólistára tette a motorvezérléssel befolyásolt kipufogógázok közvetlen diffúzor alá történő áramoltatását.

 

A versenyautóra ható leszorító erő tekintetében fontos szerepet játszó, a padlólemez végén a hátsó légterelő szárny alatt lévő diffúzor kilépő élének kialakítását változtatta meg ezúttal a Ferrari alakulat.

 

A maranellói gárda már a korábbi konstrukciók diffúzorai esetében is alkalmazott légterelő léceket, amelyet angol nevén „Gurney flap”-nek nevezünk. Ezeket a kiegészítőket leginkább a versenyautó első- és hátsó légterelő szárnyain, azok kilépő élei mentén ragasztás útján szokták elhelyezni. A diffúzor esetében viszont másmilyen megoldást alkalmaznak a csapatok, hiszen ezek a Gurney-lemezek egybefüggő szerkezeti egységet alkotnak magával a diffúzorral.

 

A légterelő léc használatával az általa meghatározott területen, az autó mögött ellenirányú, örvénylő légáramlatok alakulnak ki, ami segít a megfelelő, kis légnyomás kialakításához. A légterelő léc alkalmazásával a csapatok mérnökeinek a legfőbb célja az, hogy a diffúzor feletti nyomásértéket az igényeknek megfelelően maximalizálják. Természetesen nem lehet a végletekig növelni a légterelő léc méretét – és ez nemcsak a technikai szabályok korlátozása miatt mondható el -, hiszen a túlságosan szélesre gyártott légterelő elem hatására teljesen más áramlásképpel rendelkező, úgynevezett kettős spirálvonalú áramlásleválás alakulna ki a légterelő léc mögött, ami pedig növelné az ott kialakuló nyomásviszonyokat. Ez pedig azt jelentené, hogy a diffúzor alatt és felett elhaladó légáramlatok közötti nyomáskülönbség csökkenne – az autó alól kilépő légáramlatok nyomása nagyobbá válna -, ami pedig a diffúzor által keltett leszorító erő gyengüléséhez vezetne.

 

A Ferrari a csapatok többségéhez hasonlóan az előzőleg említett légterelő léc perforált változatát alkalmazza az F138-as konstrukció esetében. A diffúzor kilépő élén függőleges irányban elhelyezett aerodinamikai kiegészítő a diffúzor és a légterelő léc találkozásánál több ponton réseket tartalmaz. Ezeknek a réseknek a jelentősége pedig nem más, mint hogy a légterelő léc mögött ellenirányú örvénylést állítanak elő, amely aerodinamikailag úgy viselkedett, mintha egy nagyobb kimeneti nyílással ellátott diffúzor lenne az autó alatt, amely ezzel nagyobb leszorító erőt képes előállítani. A Ferrari ezt a hatást azzal igyekszik tovább fokozni, hogy egy második szintet képviselő Gurney-lemezt is elhelyezett az F138-as diffúzorán. A perforált, függőleges kialakítású légterelő léc sokkal inkább szárnyprofilhoz hasonlítható keresztmetszettel rendelkezik, és ebből adódóan annak működése is leginkább egy légterelő szárnyhoz hasonlítható. A diffúzor kilépő élén elhelyezett profilnak köszönhetően csökken a légterelő léc mögött tapasztalt örvénylések kialakulása, aminek köszönhetően a diffúzor alatt elhaladó légáramlatok nyomása is csökken a diffúzor felett elhaladó légáramlatok javára, fokozva ezzel az autó alatt kialakuló szívóhatást. A diffúzor felett elhaladó légáramlatok által kifejtett aerodinamikai nyomás fokozásában tehát a módosított Gurney-lemezeknek óriási jelentősége lehet, hiszen a diffúzor és a légterelő lemezek között kialakított réseken áthaladó levegő sebessége és ezzel együtt az általa keltett nyomás értéke megnő, ami pozitív hatást gyakorol az F138-as hátsó részének menetstabilitása szempontjából.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Befújt első kerékanya (Williams, Barcelona teszt, 2013.02.20)
Williams Renault FW35: Speciális légcsatorna az első tengelyben

A Mike Coughlan technikai igazgató által koordinált mérnökgárda igyekezett egy olyan új konstrukcióval előhozakodni a soron következő világbajnoki idényre, amelynek...

Örvénykeltő lemezek az oldaldobozon (2013)
Az örvénykeltés fontossága az F1-es oldaldoboz felületén

A Nemzetközi Automobil Szövetség 2012-es évre eszközölt technikai szabálymódosítása, melynek értelmében a csapatok számára tiltott lett a kipufogóval befújt diffúzorok...

McLaren Mercedes MP4-28 hátsó kerékfelfüggesztés (McLaren, Woking, 2013.01.31)
Az F1-es hajtótengely és a Magnus-effektus összefüggései

A Formula-1 2012-es szezonja több tekintetben is emlékezetessé vált a száguldó cirkuszt figyelemmel kísérők számára. Technikai szempontból a DRS mechanizmus...

Close