Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari F138: A hátsó szárny módosított lezáró lapjai | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari F138: A hátsó szárny módosított lezáró lapjai

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.09. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,939
Hátsó légterelő szárny (Ferrari, Jerez teszt, 2013.02.07)

Szokatlan kivágásokkal próbálkozik a Ferrari a véglezáró lapok kilépő élei mentén (Fotó: Scuderia Ferrari Marlboro)

Mindamellett, hogy a Ferrari F138-as konstrukció hivatalos bemutatóján az új versenyautó kozmetikai panellel csinosított orrkúpja és az új fényezés vonta leginkább magára a kíváncsi szempárokat, a maranellói gárda mérnökei a hátsó légterelő szárnyat sem kímélték az autó fejlesztési fázisai során. A lepel alól előbújó vadonat új tűzpiros négykerekű ugyanis egy meglehetősen szokatlan hátsó légterelő idommal lépett a színre, amelyet valós körülmények között először a február első hetében lebonyolított jerezi tesztsorozat alkalmával tettek próbára az olaszok.

 

A Ferrari szakemberei továbbra is alkalmazzák a tavalyi évben már látott azon műszaki megoldást, amelynek köszönhetően a véglezáró lemezek meghosszabbításában, a diffúzor oldalsó légkamrái mögött függőleges kialakítású légterelő lemezek kaptak helyet.

 

A véglezáró lemezek alsó részén kialakított függőleges légterelő lemezekkel tulajdonképpen a diffúzor meghosszabbítása valósul meg. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a diffúzor oldalsó légkamráiból kilépő légáramlatok kavitációja a véglezáró lemez hosszában csökkenthető, amely egy jóval konzisztensebb légáramlást eredményez a diffúzor mögötti területen. A légterelő lemezek kialakításának és elhelyezésének köszönhetően a lemezek közötti keskeny réseken felgyorsul az átáramló levegő sebessége, amely egyúttal növeli a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát, és az általa előállított leszorító erő nagyságát is.

 

Az F138-as versenyautó hátsó légterelő szárnyával kapcsolatos igazi érdekesség azonban a véglezáró lemezek kilépő élei mentén figyelhető meg. A lapok teljes magasságában ugyanis 2-2db függőlegesen húzódó hasított rész jelent meg, amellyel a Ferrari mérnökei talán kettős célt kívánnak elérni. Mindamellett, hogy ilyen megoldást még nem láthattunk korábban F1-es versenyautón, a Williams tavalyi évben használt FW34-es négykerekűjének hátsó szárnyának oldalsó elemein is volt egy meglehetősen szokatlan kivágás. A véglezáró lap belépő éléhez közel kialakított nyílásokkal a Williams mérnökei a szárny alatti területen kialakuló nyomásviszonyokat próbálta csökkenteni, hogy ezzel nagyobb hangsúly jusson az aerodinamikai leszorító elő állításában szerepet játszó, a szárnyprofilok felett elhaladó légáramlatok számára.

 

De vajon mi lehet a cél a Ferrari F138-as hátsó szárnyának véglezáró lemezein kialakított függőleges kivágásokkal? A főprofil feletti, valamint a rendkívül kis húrhosszal rendelkező DRS-lap előtti felületen lévő kivágások segítségével a légterelő lapokról spirálisan leváló légáramlatok által keltett rezonancia csökkentése is az elérendő eredmények közé sorolható, hiszen a hátsó légterelő szárny nem kívánt rezonanciája akár kedvezőtlen módon is befolyásolhatja a szárny által előállítható aerodinamikai leszorító erő mértékét.

 

Ahogyan az a korábbiakban említésre került, a véglezáró lapok alsó részén lévő függőleges légterelő lemezek a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát hivatottak fokozni, a véglezáró lapok kilépő éleinél lévő nyílások révén a felületről leváló légáramlatok örvénylésének módja és hatása fog megváltozni. Az új megoldásnak köszönhetően ugyanis a rúdszárny felett, valamint a főprofil alatt a véglapokhoz közel elhaladó levegő egy része átáramlik ezeken a réseken, ami a levegő megnövelt sebességének köszönhetően tovább javíthatja az autó hátsó részének menetstabilitását.

 

A diffúzor-effektus javítására szolgáló hatás tehát az F138-as újragondolt hátsó légterelő szárnyával minden bizonnyal tovább javítható, de hogy mindez csakis az új légterelő idomot használó versenyautóra van-e hatással, talán további kérdéseket vethet fel. Amikor két autó szorosan egymást követi a pályán, a hátul haladó ellenfél által kontrollált autó vezethetőségét befolyásolja az előtte haladó autóról leváló légáramlatok minősége, mindamellett, hogy egy ilyen helyzetben a hátsó autó közegellenállási jellemzői is mások. Mint ismeretes, a Nemzetközi Automobil Szövetség a 2009-es évben a technikai szabályzatban elvégzett módosításokkal arra kötelezte a csapatokat, hogy a versenyautók hátsó légterelő szárnyának magasságát 950mm-re megnöveljék, míg szélességét a korábban alkalmazott mérethatárral szemben 750mm-re kellett csökkenteni.

Az előzések megkönnyítése érdekében az FIA által eszközölt szabálymódosítások és azok hatásai a mai napig is jelen vannak az F1-ben. Mindamellett, hogy a Ferrari a 2012-es évben elszenvedett aerodinamikai lemaradását igyekszik a soron következő idényben jelentős mértékben lefaragni, és hogy ennek fényében az előzőekben ismertetett fejlesztéssel egy új kivitelű hátsó légterelő szárnnyal próbálkoznak, talán érdemes lenne belegondolni abba is, hogy mindez milyen hatással lehet az autó mögött kialakuló áramlásképre.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. Szerző: Katonka Sándor | 2013.02.09. - 18:43

    Nagyon érdekes gondolatok a hátsó szárny módosításának a követő autóra kifejtett hatásáról.Eddig így még nem vizsgáltam az F1 autók kialakítását.Köszönöm!

    • Kedves Sándor!

      Örülök, ha sikerült egy kis gondolatébresztő jelleget is adni a cikknek.

      Igen, valóban néhány tekintetben érdekes lehet a fejlesztéseknek azon része is, amikor az adott csapat nem kifejezetten csak az autójuk menetjellemzőit vizsgálja egy bizonyos módosítás pályára vitele során. Véleményem szerint a Ferrari ezt tette a jelenlegi hátsó légterelő szárnnyal, ami valljuk be őszintén, nagyon érdekes megjelenésű lett. Személy szerint én kíváncsian várom, hogy mindez majd versenykörülmények között mit fog eredményezni.

      Köszönöm, hogy figyelemmel kíséri a blog bejegyzéseit, és további szép napot kívánok!

      Üdvözlettel,
      István

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Fordítólemez (McLaren, Jerez teszt, 2013.02.07)
McLaren Mercedes MP4-28: Osztott fordítólemezek az orrkúp alatt

A Formula-1-es autók aerodinamikai egyensúlyát illetően az autó első légterelő szárnya, az orrkúp kialakítása, valamint annak magassága, és nem utolsó...

Első légterelő szárny (Mercedes, Jerez teszt, 2013.02.07)
Mercedes W04: Komplex első szárny a jobb stabilitásért

A szezon előtti tesztsorozatnak otthont adó jerezi versenypályán a Mercedes alakulat idei évre tervezett konstrukciójára ezúttal eltérő aerodinamikai csomagok elemei...

Kipufogórendszer (Caterham, Jerez teszt, 2013.02.05)
Caterham Renault CT03: Áramlásjavítóval kiegészített kipufogó

Még szinte el sem kezdődött a 2013-as Formula-1-es szezon, máris elkezdődhet a csapatok szabályértelmezési vitája? A szezon előtti jerezi tesztsorozat...

Close