Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari 150 Italia: Új DRS mechanizmus | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari 150 Italia: Új DRS mechanizmus

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.12. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,427
Hátsó légterelő szárny (Ferrari, Angol Nagydíj, 2011)

A korábban alkalmazott hidraulikus rendszer helyett kefenélküli elektromos motort építettek be a Ferrari mérnökei a DRS mozgatására. © Scuderia Ferrari Marlboro

A Ferrari alakulat mérnökei által az Angol Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként egy jelentős változtatás próbatételére is sor került a silverstone-i aszfaltcsíkon. A Ferrari 150 Italia névre hallgató konstrukció esetében az idei nagydíjakon a hátsó szárny rendelkezett egy központi tartókonzollal, amely amellett, hogy mechanikai szilárdságot biztosított a szárnynak, magában foglalta a Légellenállást Csökkentő Rendszernek nevezett szerkezet mozgató-mechanizmusát is.

A tartókonzolban a hátsó légterelő szárny felső vízszintes profiljának állítására szolgáló hidraulikus elven működő rendszer volt végigvezetve. A szárnyprofil dőlésszögének állítására tulajdonképpen úgy kerül sor, hogy a pilóta megnyomja, és folyamatosan nyomva tartja a kormánykeréken erre a célra elhelyezett nyomógombot, vagy a lábával lenyomja és nyomva tartja az erre a feladatra kialakított pedált. Ezt követően a versenyautó elektronikai rendszere jelet küld a McLaren Electronics által kifejlesztett ECU-nak (Electronic Control Unit = Elektronikus Vezérlő Egység), melyet a 2008-as évtől kezdődően kötelező használnia minden egyes csapatnak. A vezérlő egység ezt követően működésbe hozza egy MOOG E024-218L típusú speciális miniatűr szervo szelepet.

Ez a kicsi, de annál fontosabb szerepet betöltő szervo szelep voltaképpen az E030-as típus továbbfejlesztett változata, amit a polgári használtara tervezett repülőgépek és a katonai vadászrepülőgépek gyártásában is egyaránt alkalmaznak a hidraulikai rendszerek működtetéséhez. A Formula-1-ben használt változata azonban sokkal kompaktabb méretben készül el, aminek köszönhetően a súlya is kisebb az E30-as változatnál. A miniatürizálás mellett azonban a mérnökök igyekeztek megtartani, sőt fokozni annak teljesítményét, hiszen a MOOG E040-es szervo szelep akár 7.5l/perc kapacitásra is képes. Ez a kétkörös működtető elem mindössze 92g-ot képvisel, amely az ECU-tól érkező 10mA-es jel hatására lép működésbe. Kiváló energiahatékonysága, és nagyszerű teljesítményszintje mellett további igen fontos tényező is mellette szól annak, hogy helye legyen egy Formula-1-es versenyautóban: a működtető impulzus hatására rendkívül gyorsan reagál, aminek köszönhetően rendkívül precíz kapcsolási karakterisztikával rendelkezik.

MOOG E024-218L szervo szelep

A kisméretű, kis súllyal rendelkező szervo szelep segítségével precíz mozgatást lehet megvalósítani. © MOOG Inc.

A teljesség kedvéért azonban azt is szeretném megemlíteni, hogy a fentiekben részletezett szervo szelepet nemcsak a DRS működtetésére használják a Formula-1-ben. A csapatok ugyanis ezt alkalmazzák a gázszabályzó-körben, a differenciálmű, a sebességváltó és a kuplungmechanizmus működtetéséhez is.

Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a 2011-es évben életbe lépett új technikai szabályzat nem köti meg, hogy a DRS milyen módon legyen működtetve. Éppen ezért a mezőnyben vannak olyan csapatok, akik nem hidraulikus úton, hanem kefenélküli elektromos motorokkal hozzák működésbe a fékszárnyat mozgató mechanizmust, mint ahogyan azt a Ferrari is tette az angol futam hétvégéjén.

Az elektromos rendszer előnye, hogy spórolni lehet a hidraulikus elven működő DRS-nél alkalmazott titán csövezés elhagyásával, amely nemcsak a súly, de a jobb helykihasználás szempontjából sem elhanyagolandó. Mondom ezt annak ellenére, hogy a titánra jellemző kedvező tulajdonságok miatt az alumíniummal ellentétben kisebb keresztmetszetben lehet elkészíteni belőle a csöveket. Az előzőekben említett szempontok mellett a titánból készített hidraulikus csövezés további hátrányát is rejt magában. A csövek, illetve a csőszakaszok kialakításánál, meghajlításánál csak egy lehetőség van, és rögtön a megfelelő formára kell azokat hajlítani.

A 2011-es világbajnoki szezon kilencedik fordulójaként megrendezett Angol Nagydíjon tehát a Red Bull Racing, a Lotus Renault GP, a Toro Rosso és a Force India csapatokhoz hasonlóan a maranellói gárda is kefenélküli elektromos motor használatával biztosította a pilóták számára a hátsó szárny dőlésszögének menetközben történő állításának lehetőségét.

 

(Technikai fejlesztés – Scuderia Ferrari Marlboro – Angol Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Ferrari 150 Italia: Új DRS mechanizmus, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hungaroring (Magyar Nagydíj, 2010)
Módosításokat végeztek a Hungaroringen

Kétségtelen, hogy az a versenypálya, amelyik egyszer sikerrel csatlakozott a Formula-1 világához, szeretné megtartani a futamrendezői szerepét a jövőben is....

Hátsó kerékfelfüggesztés (Lotus Renault GP, Angol Nagydíj, 2011)
Lotus Renault GP R31: Módosított hátsó kerékfelfüggesztés

A Ferrari alakulathoz hasonlóan a Lotus Renault GP csapat mérnökei is módosítottak az R31-es konstrukció hátsó kerékfelfüggesztésén. A lassú- és...

Diffúzor (Mercedes GP Petronas F1 Team, Angol Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: Hőálló bevonattal ellátott diffúzor (+Videó)

Ahogyan arról egy korábbi bejegyzésben már olvasni lehetett, a Mercedes GP alakulat egy hosszabb kialakítású kipufogórendszerrel látta el az Angol...

Close