Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Ferrari 150 Italia: Módosított hűtésű fékrendszer | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Ferrari 150 Italia: Módosított hűtésű fékrendszer

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.06.13. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,983
Első fékhűtés és féktárcsa (Ferrari, Kanadai Nagydíj, 2011)

A Kanadai Nagydíjnak otthont adó versenypálya igencsak igénybe veszi a versenyautók fékrendszerét. © Scuderia Ferrari Marlboro

A Kanadai Nagydíjnak otthont adó Gilles Villeneuve versenypálya köztudottan igénybe veszi a Formula-1-es autók fékrendszerét. A nagy sebességgel teljesíthető egyenes szakaszok végén lévő szűk kanyarok megfelelő teljesítésének érdekében ugyanis intenzíven kell használni a fékpedált.

Az igénybevételek szemléltetéséhez érdekes adat, hogy a montreali pálya utolsó kanyarja előtti fékezéskor például az autók sebessége hozzávetőlegesen 185km/h-val csökken. Ekkor nem kevesebb, mint 2.522kW energia és a pilóta testére nehezedő 5.65G nehézségi erő keletkezik.

Egy verseny során nagyjából 800 alkalommal hevülnek fel a fékek 1.000°C körüli értékre, ezért a pilótáknak óvatosan kell kezelni a fékpedálokat, hogy megakadályozzák a kerekek blokkolását, amely leginkább a verseny első részében a legkritikusabb, amikor még sok üzemanyaggal róják a köröket.

A Formula-1-es versenyautók köztudottan kimagasló gyorsulási jellemzőkkel rendelkeznek. Az autó 100km/h-ról 300-as tempóra mindössze 9mp alatt gyorsul fel, míg ugyanerről a sebességről mindössze 2.5mp alatt lassul vissza. A pilóták testi épségének és a versenyzés biztonságának megóvásához azonban a megfelelő szilárdságot biztosító karosszériaelemekkel ellátott versenyautót megfelelő kialakítású fékekkel kell felszerelni.

Az F1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek tökéletesen. A fékezések alkalmával másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, melynek intenzitása a fékek üzemideje mellett a fékezés hatékonyságát is jelentősen befolyásolja. Ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, ha pedig nem melegednek fel 400ºC-ra, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. A Formula-1-es versenyautók fékei 650ºC-os hőmérsékleten képesek biztosítani az optimális fékteljesítményt.

Éppen ezért a csapatoknak gondoskodni kell arról, hogy a fékeket minden körülmények között a megfelelő hőmérsékleten tudják tartani. Az adott versenypálya karakterisztikája, valamint a gyors- és lassabb pályaszakaszok figyelembe vételével határozzák meg a fékek hűtésének mértékét. A hosszú, gyors egyenesekkel tarkított pálya esetében a kanyarokban felhevült fékeknek van idejük visszahűlni, míg az olyan pályák esetében, mint a kanadai, ahol sok szűk kanyar is található, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fékek minél hatékonyabb hűtését elősegítő aerodinamikai elemek kialakítására.

A Formula-1-es versenyautók fékeinek optimális hőmérsékleten történő tartásához az első és a hátsó kerekekre vonatkozóan hűtőnyílásokat alakítanak ki a kerékfelfüggesztések felől a kerékagy belső felületén. A menetiránynak megfelelően kialakított nyílásokon keresztül jut be a féktárcsákhoz és a fékbetéthez a menetszél, amelynek egy része a féktárcsa kerületén kialakított ovális furatokon keresztül sugárirányban áthaladva hűti a tárcsát, más része pedig keresztülhaladva a kerékagyon, hűti a fékbetéteket. A légbeömlők méretét azonban nem szabad eltúlozni, hiszen a Formula-1-es autó légellenállási tényezőjét igencsak lerontja egy nem megfelelő módon kialakított, vagy éppen a kelleténél nagyobbra készített kürtő.

Ez utóbbi probléma elkerülése érdekében alkalmazta a Ferrari a féktárcsán kialakított furatok mennyiségének növelését, hogy minél jobban elősegítse a Ferrari 150 Italia névre hallgató konstrukciók fékeinek megfelelő hőmérsékleti szinten való tartását. A konstrukció kialakításánál természetesen több tényezőt is figyelembe kell venni, hiszen a hűtőfuratok módosításának mértékétől függően előfordulhat, hogy módosítani kell a féktárcsa vastagságán, természetesen a technikai szabályzatban maximalizált 28mm-es limit figyelembe vétele mellett. Másfelől pedig ügyelni kell arra is, hogy a hűtéshez szükséges módosítás ne rontsa le a tárcsa mechanikai szilárdságát sem.

 

(Technikai fejlesztés – Scuderia Ferrari Marlboro – Kanadai Nagydíj, 2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Párnázott vezetői ülés (Mercedes GP Petronas F1 Team, Kanadai Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: Párnázott vezetői ülés

A Mercedes Grand Prix alakulat részéről elvégzett fejlesztések egyikeként Michael Schumacher vezetői ülését érdemes megemlíteni, hiszen nem teljesen szokványos kiegészítést...

Formula1Tech Blog ajánló (A bejegyzések értékelése)
Értékelheted a bejegyzéseket

Talán már néhányan észrevettétek, hogy a blogon egy újabb aprócska változtatást végeztem. A bejegyzések végén fellelhető piktogramok segítségével is jelezni...

Formula1Tech Blog ajánló (Mondd el a véleményed)
Formula1Tech Blog: Mi a véleményed a 2013-ra tervezett aerodinamikai szabálymódosításokról?

A blog életének első szavazásaként a „fújt” diffúzorok FIA általi betiltásának terve szolgált. Mivel a blog még igencsak újszülött korban...

Close