Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Erősített sisakokkal indul a mezőny Suzukában? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Erősített sisakokkal indul a mezőny Suzukában?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.04. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,628
Zylon erősítésű bukósisak (2011)

A sisakok leggyengébb részének mondható sisakrostélyt egy speciális anyaggal, Zylonnal erősítették meg. © FIA

Az elmúlt napokban egy-két internetes hírportál arról számolt be, hogy a hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjon a Formula-1 mezőnyének minden egyes tagja kötelező jelleggel extra erősítéssel ellátott bukósisakkal állhat majd rajthoz.

A hírnek megpróbáltam utána járni néhány technikai szakírónál, és kérdésemmel felkerestem a neves Schuberth sisakgyártó mellett a Bell-t és az Arai-t is. A kollégák részéről visszakapott válaszok, valamint az előzőekben említett cégek reakcióinak hiányában egyértelmű megerősítésre nem sikerült szert tennem a témával kapcsolatban, ezért úgy tűnik, hogy a kérdés megválaszolására, miszerint valóban az új előírásoknak megfelelően elkészített sisakokban léphetnek majd pályára Japánban a pilóták, úgy tűnik, hogy várnunk kell a hét végéig.

Eme kezdeti bizonytalanság ellenére azonban úgy gondolom, hogy érdemes néhány szót ejteni arról, hogy miről is van szó valójában, illetve mit is takar az a bizonyos „új előírás”. Az igazat megvallva nem újkeletű dologról van szó, hiszen az FIA által kezdeményezett és kikísérletezett Zylon erősítéssel ellátott fejvédőkről már a Formula1Tech Blogon is olvashattak a Kedves Látogatók.

A történet, vagyis a Formula-1-es sisakok gyártására vonatkozó specifikáció átdolgozása egy sajnálatos, de végül egy szerencsés kimenetelű balesettel vette kezdetét. A száguldó cirkusz eseményeit követő rajongók minden bizonnyal még emlékeznek a 2009-es Magyar Nagydíjra, ahol Felipe Massát a Mansell kanyar felé közeledve az előtte méterekkel haladó Brawn GP versenyautóról elszabadult rugó talált el. A lengéscsillapító alkatrész pontosan a sisakrostély és a sisak héjszerkezetének illesztésénél csapódott a brazil pilóta sisakjának, amely rendkívül súlyos sérüléseket okozott a mára teljesen felépült versenyzőnél.

A fentiekben vázolt balesetet követően a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálta az esetet, és az általuk elindított projekt keretén belül olyan bukósisakot igyekeztek kifejleszteni, amely ezen védőeszközök egyik leggyengébb pontját, a polikarbonátból készített sisakrostélyt hivatott megfelelő módon megerősíteni. Erre a célra végül a speciális tulajdonságokkal rendelkező Zylont találták a legmegfelelőbbnek, így a belőle készített 50mm szegély került elhelyezésre a sisakrostély felső élének takarása mentén.

A Zylon tulajdonképpen a Toyobo Corporation által gyártott szintetikus polimer, amelyet egy nonprofit kutatóintézet, az SRI International fejlesztett ki az 1980-as években. Az F1-es sisakok biztonságát növelő anyag viszonylag széles körben elterjedt, hiszen a golyóálló mellények gyártása mellett, a hómobil-lánctalpak megerősítésénél is alkalmazzák, csakúgy, mint a Formula-1-es versenyautók pilótafülkéjének szilárdságának fokozásához is.

További hasznos információk találhatóak Az extra erősítésű F1-es bukósisak részletei című bejegyzésben!

 

Frissítés (2011.10.05, 09:50)

A tegnapi napon közölt hírrel kapcsolatban, miszerint egyes internetes hírforrások beszámolója alapján a hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjon a teljes mezőnynek kötelező jelleggel kell majd használni az FIA kezdeményezésére kifejlesztett, erősített sisakrostéllyal rendelkező fejvédőket, hivatalos információval szolgált a Formula-1-es sisakgyártó, a Schuberth.

A cég közleménye alapján a suzukai hétvégén elképzelhetően egyes pilóták tesztelni fogják majd a Zylon erősítéssel ellátott bukósisakokat, de azok minden versenyzőre kiterjesztett kötelező használatát egyelőre még nem tervezik.

Ezúton is köszönöm a Schuberth válaszát!

 

Képgaléria:

Zylon erősítésű bukósisak (2011)   Zylon erősítésű bukósisak (2011)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Erősített sisakokkal indul a mezőny Suzukában?, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (4)

  1. Szerző: Vas Gyula | 2011.10.05. - 19:48

    Köszi szépen a cikket! :)

    • Szerző: Papp István | 2011.10.06. - 04:29

      Nagyon szívesen! Örülök, ha sikerült hasznos információkat találnod a cikkben.

  2. Szerző: Vas Gyula | 2011.10.06. - 17:25

    nemrég leltem az oldalra, nagyon profi, érthető és áttekinthető

    • Szerző: Papp István | 2011.10.06. - 17:34

      Szia Gyula!

      Nagyon szépen köszönöm a pozitív visszajelzést, és örülök, hogy olvasod a Blog tartalmát. Ha valóban tetszik a Blog, és vannak a barátaid és ismerőseid között olyanok, akiket szintén érdekel a Formula-1 technikai oldala, megköszönöm, ha informálod Őket a Blog elérhetőségéről.

      Bízom benne, hogy elégedett leszel a cikkekkel a jövőben is. Ha szeretnéd a véleményedet elmondani – legyen az pozitív, vagy akár negatív irányú -, szívesen fogadom azt akár így, hozzászólás formájában, vagy küldheted azt privát üzenetként is a “Névjegy” oldalon keresztül.

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Japán Nagydíj, 2011)
A suzukai célegyenesben lesz aktiválható a DRS

A Williams csapat színeiben induló Pastor Maldonado versenymérnöke, Xevi Pujolar által megadott információk szerint a hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjnak...

A bukósisak aerodinamikai szerepe
A bukósisak aerodinamikai szerepe (Videó)

A Formula-1-es pilóták számára a fej- és a nyak sérülései elleni védelem nagyon fontos. Éppen ezért a legújabb fejlesztésű bukósisakok...

Pálya animáció (Japán Nagydíj, 2011)
Pálya animáció: Japán Nagydíj, 2011 (Videó)

Szingapúr után a száguldó cirkusz mezőnye Japán legnagyobb szigetén, Honshun folytatja tovább a 2011-es szezont. A leginkább egy nyolcas számhoz...

Close