Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Eltűnnek a lépcsős orrkúpok 2013-ban? | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Eltűnnek a lépcsős orrkúpok 2013-ban?

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.12.21. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,550
Lépcsős kialakítású orrkúp (Ferrari, F2012 bemutató, 2012.02.03)

A Ferrari F2012-es autók is lépcsős orrkúppal teljesítették az elmúlt szezont (Fotó: Scuderia Ferrari Marlboro)

Mint ismeretes, a Nemzetközi Automobil Szövetség 2012-es szezonra bevezetett technikai szabálymódosításai érintették a versenyautók orrkúpjának kialakítását is. A csapatok az elmúlt években leginkább arra törekedett a versenyautók tervezése és megépítése során, hogy a lehető legjobb mértékben megemeljék az autó elülső részét, aminek hatására jobb áramlási viszonyokat lehet kialakítani az orrkúp alatt található fordítólemezek, a padlólemez és nem utolsó sorban az oldaldoboz előtt elhelyezett homloklemezek irányába. A padlólemez tekintetében annak orrkúp alatti nyúlványát (splitter) pedig olyan peremezéssel igyekeznek ellátni, amelynek hatására az elölről érkező légáramlatok aerodinamikai nyomása megnő, ami az autó elülső részére vonatkozóan nagyobb aerodinamikai tapadást képes biztosítani. Az FIA által bevezetett új direktívákkal meghatározták az orrkúp és a biztonsági cella között található válaszfal keresztmetszetének megengedett méretét is, amely a 2012-es autók esetében 275mm-es magasságban (ez a méret az orr és a pilótafülke találkozásánál 400mm) és 300mm-es szélességben készülhetett el. Ennek a területnek a méretkorlátozása természetesen korábban is jelen volt a Formula-1-ben, és a mérnökök úgy próbáltak ezen a részen minél jobb aerodinamikai hatásfokot elérni, hogy egyedileg változó nagyságú rádiuszokat alakítottak ki a karosszériaelemek élei mentén.

 

Az F1-es versenyautó orr-részének kialakítása jelentős mértékben befolyásolja a konstrukció elülső részének menetjellemzőit. Kihatással van az autó aerodinamikai teljesítményére, és a még magasabb tömegközéppont ellenére is jobb stabilitást tud eredményezni. A viszonylag széles és lapos orrkúpra vonatkozó módosított előírások alapján tehát az orrkúp és a referencialemez közötti távolság maximuma 550mm lett, míg a válaszfal mögötti terület magassága továbbra sem haladhatta meg a 625mm-es határértéket.

 

A 2012-es évben bevezetett új direktívák hátterében a Nemzetközi Automobil Szövetség azon törekvése állt, hogy a magasabb építésű orrburkolatok száműzésével csökkentik az úgynevezett ráfutásos balesetek kialakulásának esélyét, továbbá az oldalirányú ütközések során csökkenteni kívánták a pilóta fejsérülésének lehetőségét.

 

Az idei évre megtervezett versenyautók legtöbbje esetén az előzőekben megadott paraméterek teljesülése érdekében egy töréspontot tartalmazó, lépcsős orrkúpok jelentek meg. Azok, akik ezt a fajta kivitelt választották, igyekeztek minél magasabban tartani az autók orr-részének pilótafülke előtti szakaszát, többek között a padlólemez aerodinamikai hatékonyságának fokozása céljából. Az új dizájn azonban a csapatok között is megosztotta a lépcsős kialakítással kapcsolatos véleményeket, ezért az FIA a 2013-as évre engedélyezni fogja, hogy egy kiegészítő burkolati elemmel elrejtsék azt. A kiegészítő panel segítségével tehát a csapatoknak lehetősége lesz arra, hogy az orr-rész magassági kritériumai miatt létrejött szintkülönbséget kiegyenlítsék, és segítségével folyamatos vonalvezetésű, ívelt orrkúp megjelenését keltsék.

 

A technikai szabályzat 3.7.9-es cikkelye pontosan meghatározza a „kozmetikai” lemez alkalmazásával kapcsolatos kritériumokat, mely szerint annak egyetlen egy pontja sem lehet 625mm-nél távolabb az autó referencia síkjától. A szóban forgó direktíva kitér továbbá azon részletekre is, hogy az előzőleg említett, referencia síktól számított 550mm-es magasságot a pilótafülke hátsó vonalától vett 1950mm-től kezdve kell alkalmazni, ahol nem lehet semmiféle kiegészítő karosszériaelemet használni. Éppen ezért az FIA által engedélyezett, a lépcsős orrkúpok eltakarására használható kiegészítő lemez sem lépheti túl ezen határértékeket, vagyis annak esetleges alkalmazása – a csapatok számára ugyanis nem lesz kötelező érvényű – nem fog jelentős mértékű aerodinamikai előnyt biztosítani.

 

A McLaren orrkialakítása (McLaren, Olasz Nagydíj, 2012)

A McLaren Mercedes MP4-27-es orrkúpja igazi kontraszt volt a többség által használt lépcsős orrkúpokhoz képest, amely a technikai direktívák teljesítése mellett letisztult, kecses vonalvezetést mondhatott magáénak (Fotó: Sutton Images)

A lépcsős orrkúpok eltakarására alkalmazható esztétikai kiegészítő panel nem alkothat egybefüggő egységet az autó orrkúpjával, illetve az elülső ütközési zónával. Használata esetén továbbra is megmarad az FIA által a 2012-es évben bevezetett orrkúpok magassági mérete – vagyis az autó orrkúpjának a vége a pilótafülke oldalmagassága alatt fog elhelyezkedni -, pontosan azért, hogy a pilóták továbbra is nagyobb biztonságban legyenek az esetleges oldalirányú ütközések esetén. A kiegészítő panel kialakítását pedig úgy kell elvégezni minden, az azt alkalmazni kívánó csapatnak, hogy az ütközések során könnyedén leváljon az orrkúpról, és ne okozzon sérülést a versenyzőnek.

 

Az FIA korábban felvetette annak a lehetőségét is, hogy a jelenlegi konstrukciókhoz képest a referencia síkhoz viszonyítva még alacsonyabb pontra viszi az orrkúpok végződését, és mindezt úgy, hogy eközben megmaradna a válaszfal 2012-es évben alkalmazott méretkorlátozása. Ezt a fajta elképzelést azonban a Technikai Munkacsoporttal történt egyeztetést követően elvetették, mivel a válaszfal magassága miatt az orrkúp esetleges roncsolódása, illetve gyűrődése következtében a karosszéria elem magasabbra kerülne a pilótafülke oldalfalához képest, ami pedig már komoly veszélyt jelenthetne a volán mögött helyet foglaló versenyzőre nézve.

 

Az orrkúpokon alkalmazható „kozmetikai” lemez kivitelezésével kapcsolatban további kritérium, hogy azon semmiféle nyílást nem lehet kialakítani, vagyis a Red Bull Renault RB8-as, vagy akár a Sauber Ferrari C31-es autók orrkúpján kialakított légbeömlők, és az ehhez hasonló műszaki megoldások mellőzésére kényszerülnek majd a csapatok. Mivel azonban az FIA nem tette kötelezővé a szóban forgó „kozmetikai” lemez használatát a 2013-as évre vonatkozóan, ezért a csapatoknak mérlegelniük kell, hogy az esztétikus megjelenés, vagy pedig az előzőleg említett, az RB8-as, vagy pedig a C31-es autók orrkúpján alkalmazott légcsatornákhoz hasonló megoldások előnyeit kívánják majd kiaknázni a következő szezonban.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Eltűnnek a lépcsős orrkúpok 2013-ban?, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
McLaren Mercedes MP4-27 (McLaren Mercedes, Wokingi bemutató, 2012.02.01)
Január utolsó napján lehull a lepel az MP4-28-ról

Mindössze néhány nap telt csak el a Force India alakulatának hivatalos bejelentésétől, és máris itt van a következő jelentkező a...

Giorgio Piola munka közben (2008)
A ceruzától a számítógépes animációig Giorgio Piolával

Azok számára, akik a Formula-1 technikai oldalát figyelemmel kísérik, minden bizonnyal nem cseng ismeretlenül Giorgio Piola neve. A kiváló részletekkel...

Mark Gillan (Williams, Szingapúri Nagydíj, 2011)
Amikor egy út a Williamsnél véget ér: Lemondott a főmérnök

Alig néhány nap telt el azóta, hogy a világsajtó a Mercedes Formula-1-es csapattól távozó neves szakember, Norbert Haug távozását nyilvánosságra...

Close