Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  ECU: Az F1-es autó vezérlőrendszere (1. rész) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

ECU: Az F1-es autó vezérlőrendszere (1. rész)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.08. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,240
A KERS és az ECU egységei (Lotus Renault GP, Török Nagydíj, 2011)

A Formula-1-es autó semmit sem érne az egyes szerkezeti elemek működtetéséért felelős ECU nélkül. © Lotus Renault GP

A 2008-as Formula-1-es világbajnoki szezon a kategóriát érintő technikai részleteket illetően több technikai fejlesztés előhírnöke lett. A kutatások és fejlesztések tárháza nemcsak a már korábban alkalmazott egyes megoldások megkettőzésében, illetve megerősítésében merült ki, hiszen az érintett évben bevezetett új technikai szabályok értelmében a mezőny összes csapatának ugyanazt az Elektronikai Vezérlő Egységet (ECU – Electronic Control Unit) kell használni, amelyet az FIA kezdeményezésére a McLaren Electronic Systems (MES) és a Microsoft közös összefogása útján fejlesztettek ki. Annak ellenére, hogy az ECU egy meglehetősen szofisztikált eszköze a Formula-1-nek, döntő szerepet játszik a versenyautók, és ezzel párhuzamosan a hétköznapi életben használt személyautók jövőjét illetően is.

Ha a motort az autó szívének is szokták tulajdonítani, az ECU tulajdonképpen egy kis képzettársítás útján a Formula-1-es versenyautó központi idegrendszerének, vagy annak agyának is nevezhető, amely felelős többek között az erőátviteli rendszer megfelelő működéséért, valamint az autó különböző pontjain, különböző feladatok ellátására szakosított érzékelők és szenzorok által begyűjtött állapotjelek hozzáadásával nyert nagyjából 6000 féle különböző paraméter kezeléséért. Mindezek mellett, hogy az elektronikai rendszer és az azt működtető szoftver a lehető leggyorsabb működést kell, hogy produkálja, a legnagyobb kihívás ezen eszközökkel szemben nem más, mint a megbízhatóság. A vezérlő egység kivitelét tekintve nem beszélhetünk teljes újításról, hiszen az ECU bevezetésének évét megelőzően ehhez hasonlót már alkalmaztak a Formula-1-es csapatok. Az új rendszer szerint összeállított egységnek azonban egy jóval komplexebb és egységesebb feladatokat ellátó szoftverkörnyezethez kell kapcsolódnia, és a speciális kivitel miatt olyan tényezőkre is oda kellett figyelnie a mérnököknek, mint például a vezérlő modulban lévő processzorok hűtésére.

 

A folytatáshoz kattints ide!

Az F1-es autó vezérlőrendszere

 

Képgaléria:

ECU motorvezérlő (McLaren Electronic Systems, TAG-310B)   ECU motorvezérlő (McLaren Electronic Systems, TAG-210)   ECU központi csatoló box (McLaren Electronic Systems)   A KERS és az ECU egységei (Lotus Renault GP, Török Nagydíj, 2011)

***

A cikk a Formula1Tech Blog partnere, az F1 Világ Formula-1-es hírportál számára íródott, így annak publikálására is az említett oldalon került sor. Amennyiben visszajelzést szeretnél adni annak tartalmával kapcsolatban, szívesen fogadom azt a cikk ezen kivonata alatt található „Hozzászólások” részben, vagy ha privát üzenetben szeretnéd azt megosztani velem, akkor azt is megteheted a „Névjegy” menüpont alatt található kapcsolati űrlapon keresztül.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (5)

  1. Grade A stuff. I’m unquestoinably in your debt.

    • Szerző: Papp István | 2011.10.19. - 19:10

      Thank you. I am very happy if you really satisfied with this article and the blog content as well.

  2. Visszajelzés: ECU: Az F1-es autó vezérlőrendszere (2. rész) | Formula1Tech

  3. Visszajelzés: További szigorítások az ECU-val kapcsolatban | Formula1Tech Blog

  4. Visszajelzés: Időutazás, avagy milyen lesz a jövő F1-es motorvezérlése | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pirelli animáció (Japán Nagydíj, 2011)
Pirelli animáció: Japán Nagydíj, 2011 (Videó)

A Japán Nagydíjnak otthon adó suzukai versenypálya a maga 5.8km-es hosszával, és a teljesítendő 53 körös versenytáv mellett a technikailag...

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Nagyobb hangsúlyt kap a Pirelli lágy gumija

A Japán Nagydíj pénteki napján a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli nyilvánosságra hozta, hogy milyen típusú gumikeverékeket biztosít majd a...

Az F1-es autó gyújtógyertyája
Az F1-es autó gyújtógyertyája

A Formula-1-ben használt gyújtógyertya első ránézésre talán a személyautókban használt változatok másolatának is tűnhet. A száguldó cirkuszban alkalmazott gyújtógyertyáknak azonban...

Close