Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (3. rész) | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (3. rész)

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.01.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,353

A soron következő 2012-es Formula-1-es szezon jó néhány területen jelent majd újdonságot a csapatok és a versenyzők számára egyaránt. Az autók aerodinamikai felépítését, a kipufogórendszert érintő kötelező módosítások, és ezzel összefüggésben a diffúzorok és a hátsó légterelő szárnyak hatékonyságának változása sok-sok érdekességet, és előre még nem látható tényezőket tartogat.

A cikksorozat első két részében a Ferrari, a Sauber, a Williams, az egykori Team Lotust váltó Caterham, a Force India, a Marussia és a Hispania alakulatokkal kapcsolatos információk és gondolatok kerültek összefoglalásra. A következőkben pedig további négy csapat technikai hátteréről és a jövőre előirányzott terveikről találhatunk némi információt.

 

Red Bull Racing

Red Bull Renault RB7A Red Bull Racing alakulat 2010-es és 2011-es világbajnoki győzelmének ismeretében minden bizonnyal sokan furcsállották azon híreket, amelyek arról számoltak be, hogy az idei évre szánt új konstrukció nem biztos, hogy el fog készülni a szezon előtti első tesztsorozatra.

Az elmúlt év decemberében még arról lehetett hallani, hogy a Mercedes bejelentéséhez hasonlóan Adrian Neweyek sem fognak elkészülni az RB8-as autóval a február 7-én kezdődő jerezi tesztelésre. Minden bizonnyal azzal kapcsolatban is megoszlanak a vélemények, hogy vajon ki jár jobban: az, aki már az első hivatalos teszten az új négykerekűvel lép pályára, vagy az, aki átmeneti autóval igyekszik minél több információt gyűjteni ezeken a felkészüléseken, és minél tovább titokban tudja tartani az új szerzeményének részleteit.

A Red Bull Racing esetében a tavalyi évkezdet is meglehetősen szorosan alakult, hiszen a valenciai tesztsorozat nyitónapját megelőző napon rántották le a leplet az RB7-es kihívóról. Az idei évben viszont az újonnan bevezetésre kerülő technikai szabálymódosítások mellett az FIA új, töréstesztekre vonatkozó szigorítása is sokat nyom a latban. Az új regulák szerint ugyanis csakis az a csapat vehet részt az új autóval az idén a szezon előtti teszteléseken, aki sikerrel teljesítette a statikus- és a dinamikus törésteszteket egyaránt. Ez az elmúlt évben kissé másképpen működött, hiszen ezen tesztekkel elegendő volt az első versenyre elkészülni.

A Formula-1 történelmében a technikai szabályok tekintetében az utolsó jelentős változás a 2009-es évben következett be. Az 1.800mm-re növelt fesztávú első légterelő szárny, a 950mm magas és a 750mm-re csökkentett szélességi méretet kapott hátsó légterelő szárny, valamint a leegyszerűsített kialakítású, karcsúsított oldalsó kocsiszekrény bevezetése már önmagában véve borította a korábbi évek autótervezési papírformáját, és ezzel együtt a versenyautók megjelenését is. Természetesen azóta is voltak változtatások a regulák egyes sorain, de azt hiszem túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a 2009-es évtől kezdődően a technikai szabályok lényegi része ebből a szempontból nem változott jelentős mértékben. Éppen ezért elképzelhető, hogy a csapatok többsége nem épít koncepcionálisan teljesen új autót, sokkal inkább az előző évben alkalmazott modell továbbfejlesztésével rukkolnak majd elő.

A Red Bull Racing esetében is elmondható, hogy a 2010-es és a 2011-es konstrukciókat külső jegyek alapján történő összehasonlítása révén nagyobb mértékű eltérés nem volt tapasztalható. Mindamellett, hogy az idei évben az FIA szigorítása miatt a csapatok visszatérnek az ún. periszkóp kialakítású kipufogórendszerek használatára, az autók hátsó traktusa és a rúdszárny kialakítása minden bizonnyal más lesz majd, de lényeges változtatásokra a karosszéria kialakításának tekintetében nem kell számítani.

A Nemzetközi Automobil Szövetség által kötelezően előírt módosítások közül érdemes továbbá kiemelni a módosított orrmagasságot is, amely szintén változtatni fog az új autó megjelenésén. Ezen újítások azonban nem teszik indokolttá – legalábbis a Red Bull Racing esetében -, hogy ne használnák fel a tavaly sikerrel vizsgázott RB7-es alapjait, vagyis a 2012-es szezonra szánt RB8-as vélhetően a korábbi modell új evolúciója lesz majd.

Mindamellett, hogy a Red Bull Racing 2012-es kihívójáról nemrég még olyan hírek keringtek, hogy nem fog elkészülni az első szezon előtti tesztelésre, az energiaitalosok eloszlattak minden ezzel kapcsolatos kételyt. A csapat által kiadott közlemény szerint hagyományos értelemben vett bemutatót nem tartanak majd, viszont a csapat hivatalos internetes oldalán február 6-án fognak képeket közölni az RB8-ról, amely a csapat kulcsfontosságú szerepet játszó tagjaival készített interjúkkal is ki lesz majd egészítve. Ez pedig azt jelenti, hogy Sebastian Vettelék ott lesznek az új négykerekűvel a február 7…10 között lebonyolításra kerülő jerezi tesztsorozaton.

 

Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso Ferrari STR6A Ferrari testvércsapataként működő Toro Rosso a 2011-es évben nem igazán alkotott emlékezetes pillanatokat. A faenzai alakulat számára a tavalyi év volt az első olyan szezon, amikor alkalmazták a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszert. A 2012-es évre készülő STR8-as konstrukcióban is a Ferrari által készített erőforrások biztosítják majd a szükséges lóerőket, amelyhez szintén a maranellóiak által készített erőátviteli rendszer fog majd társulni. Így pedig tulajdonképpen teljesen magától értetődő, hogy a KERS is a Scuderia Ferrari műhelyéből fog kikerülni.

A Toro Rosso részéről nem igazán árultak el eddig semminemű olyan részletet, amelyekből bárminemű feltételezésekbe lehetne bocsátkozni az új versenyautóval kapcsolatban. Ami viszont már ismert tény, hogy néhány nappal ezelőtt az új konstrukció sikeresen teljesítette az FIA által előírt törésteszteket, amelynek köszönhetően a csapat pályára viheti majd az új autót a február 7-én kezdődő spanyolországi teszteléseken.

Mint ismeretes, a Ferrari alakulat számára nem volt olyan zökkenőmentes a Nemzetközi Automobil Szövetség által előirányzott vizsgálatok elvégzése, hiszen a maranellóiak az első próbálkozása kudarcba fulladt. Ezt követően megerősített karosszériaelemekkel tértek vissza a töréstesztek helyszínére, ahol a második vizsgálatsorozat már sikerrel zárult.

Minden bizonnyal ezen tapasztalatok cseréjére is sor került a Toro Rosso és a Ferrari között, ami vélhetően segítette Franz Tost csapatát. Az előzetes információk szerint a gárda Daniel Ricciardónak ad majd lehetőséget arra, hogy első ízben próbára tehesse a 2012-es versenyautót a február eleji jerezi teszten, és a négynapos felkészülés utolsó két napján pedig Jean-Eric Vergne ülhet be az új szerzemény volánja mögé. Az új konstrukció hivatalos bemutatójának időpontja azonban még nem ismert.

 

Frissítés (2012.01.31, 12:57)

A Scuderia Toro Rosso is nyilvánosságra hozta a 2012-es évre szánt versenyautójuk hivatalos bemutatójának időpontját. A csapat által kiadott információk szerint az eseményre egy nappal az első szezon előtti jerezi tesztsorozatot megelőzően, február 6-án kerül majd sor.

A Toro Rosso közleményéből az is kiderült, hogy Daniel Ricciardo számára adatik majd meg annak a lehetősége, hogy elsőként tegye próbára Spanyolországban az STR07-es névvel illetett konstrukciót.

 

Mercedes AMG Petronas Formula 1 Team

Mercedes MGP W02A Mercedes GP csapata már az elmúlt hónapban nyilvánosságra hozta, hogy a 2012-es szezont megelőző első jerezi tesztsorozaton nem az új versenyautójukkal fognak pályára lépni.

A február 7-én kezdődő spanyolországi felkészülés-sorozaton tehát a német alakulat a tavalyi évben használt konstrukció módosított, ún. átmeneti változatával fogja majd róni a köröket, míg a csapat közleménye szerint majd csak a második, február 21-én induló barcelonai tesztekre fogják magukkal vinni a 2012-re szánt, vélhetően W03-as névre hallgató négykerekűjüket.

A Michael Schumacherrel és Nico Rosberggel erősítő német gárda szempontjából további változásként könyvelhető el, hogy az idei világbajnokságban új néven, Mercedes AMG Petronas Formula 1 Team-ként teljesítik majd a nagydíjakat, amely egyértelműen azt igazolja, hogy a Mercedes-Benz igazán elkötelezett az autóversenyzés királykategóriája, a Formula-1 iránt.

Az 1967-ben alapított AMG már hosszú ideje foglalkozik Mercedesek tuningolásával, míg az 1990-es évtől kezdődően számít a Mercedes hivatalos tuningpartnerének, valamint 1999-től már a többségi tulajdonosa is a német autómárka.

A Mercedes F1-es csapat és az AMG között létrejött kontraktustól sokan azt remélik, hogy valóban sikerül majd javítani a hamarosan elkészülő W03-as teljesítményén, amelyet Schumacherék majd a pályákon is kamatoztatni tudnak. A bajorok elszántságát tovább igazolja, hogy a technikai gárdájuk egy újabb, Ferrarinál is szolgált szakemberrel bővült. Marco Faniello korábban már dolgozott együtt Ross Brawnnal, valamint a Mercedes szintén a maranellóiaktól elcsábított mérnökével, Aldo Costával. Elmondások szerint a 47 éves szakember a gumiabroncsok tekintetében tud majd sokat segíteni új munkaadójának.

 

Frissítés (2012.02.15, 15:20)

A Mercedes csapat a riválisokkal ellentétben nem a 2012-es szezonra tervezett új konstrukcióval, hanem egy átmeneti autóval végezte el az elmúlt héten megrendezett előszezoni jerezi tesztsorozatot.

A német alakulat hivatalos közlése szerint azonban már nem kell túlzottan sokat várni a vélhetően W03-as nevet viselő négykerekű érkezésére, amelyet az elkövetkező hét keddjén, a február 21-én induló barcelonai felkészülés helyszínén fognak bemutatni a nagyérdeműnek.

A 8:20-kor kezdődő leleplezést követő fotózás után pedig Michael Schumacher léphet majd pályára először a vadonat új szerzeménnyel.

 

Lotus F1 Team

Lotus Renault GP R31A 2011-es szezont Lotus Renault GP néven teljesített alakulat eredményei meglehetősen felemásan alakultak. Az évet sokak által különlegesnek, és ütőképesnek is nevezett radikális kialakítású kipufogórendszerrel kezdték, és versenyezték végig, amely a szezon vége felé tett nyilatkozatuk szerint sem váltotta be az előzetes reményeket.

A csapat még a tavalyi évben nyilvánosságra hozta elhatározásukat, hogy egy teljesen új, modern szimulátort fognak megépíteni, amitől egyértelmű technikai fejlődést remélnek a jövőre vonatkozóan. Az előzetes tervek szerint a csapat szélcsatornája mellé tervezett létesítményt 2012 márciusában szeretnék már használni, és az enstone-i gárda csapatfőnöke, Eric Boullier szerint erre minden esélyük megvan.

Az elmúlt években bevezetett új szabályrendszernek köszönhetően a szezon közbeni tesztelések megszüntetése miatt rendkívüli módon megnőtt a különböző szimulációs vizsgálatok elvégzését elősegítő technológiai megoldások és eszközök használatának jelentősége, bár a 2012-es évre elfogadott tesztnaptár szerint május 1…3 között Mugellóban is tesztelhetnek majd a csapatok.

A Renault Formula-1 iránti elkötelezettségét igazolja az is, hogy az elmúlt években a szélcsatornájukkal kapcsolatban igencsak átfogó fejlesztéseket végeztek el. Az 1998-ban megalkotott létesítmény modernitásának fokozására két évvel ezelőtt kicserélték a teljes rendszer futószalagját. Ezzel viszont nem ért véget a komplexum felújítása, és a 2011-es év elején tett lépéseknek köszönhetően már nemcsak 50%-os méretarányban elkészített modellekkel képesek szimulálni a versenyautó körül kialakuló áramlási viszonyokat, hanem egy lépcsővel nagyobb, 60%-os nagyságban legyártott modellek alkalmazásával is.

A Formula-1 technikai oldalát követő rajongók számára ismert tény, hogy a szélcsatorna használata mellett az aerodinamikai fejlesztések terén jelentős szerep jut a számítógépes áramlástan, vagy az angol megnevezéséből eredő mozaikszóval élve, a CFD (Computational Fluid Dynamics) számára, melyet a Lotus is előszeretettel használ. A CFD-technológia fejlesztését illetően a gárda az elsők között volt, aki komolyabb pénzösszeget invesztáltak a projektbe, melynek utolsó fázisaként 2011 januárjában új központi egységet, és egy teljesen új, a vizsgálatok során kapott adatok tárolására és elemzésére alkalmas nagyteljesítményű számítógépet is üzembe tudtak helyezni.

Visszatérve néhány gondolatra a Renault által elmúlt szezonban oly sokat vitatott előrevezetett kipufogórendszerre… A 2011-es Belga Nagydíjat megelőzően a Renault alakulat hivatalosan is bejelentette, hogy nem kívánják megváltoztatni az azt megelőzően alkalmazott, radikális kivitelű kipufogórendszerüket. Mint ismeretes, a francia gárda az elmúlt év elején egy igencsak szokatlan kivitelű kipufogórendszerrel rukkolt elő, amely az R31-es konstrukció oldalsó kocsiszekrénye előtt elhelyezett kipufogó-végződés révén a padlólemez alatt vezette végig a forró égésterméket, amely végül a diffúzor alatt kialakított légkamrákon keresztül lépett ki az autó mögé. (A rendszer technikai részletei egy korábbi bejegyzésben olvashatóak)

A kipufogóval „fújt” diffúzorok kapcsán a 2011-es szezon során kirobbant vita hatására a Renault mérnökei azonban elkezdték áttervezni a fentiekben jelzett kipufogórendszert, a többi csapat által alkalmazott, hagyományosabb megoldást figyelembe véve. Ennek megfelelően a Német Nagydíj szabadedzésein Nick Heidfeld volt az a pilóta, akinek az autóját oly módon alakították át, hogy a módosított padlólemez és diffúzor mellett olyan kipufogórendszert használtak, amelynek végződése a padlólemez felső síkján végigvezetve a hátsó kerék mellett, annak belső oldalához közel került. (A Lotus Renault GP R31-es autó módosított kipufogórendszerének próbatételét érintő technikai részletek egy korábbi bejegyzésben olvashatóak)

Az új, illetve az átdolgozott kipufogórendszer próbatétele önmagában véve nem sikerült olyan rosszul, de az autó vezethetősége, illetve stabilitása kedvezőtlenebbül alakult az előrevezetett változathoz képest. A probléma egyik oka a padlólemez kialakítása volt, amelynek összeállítása során a forró égéstermék miatti hővédelemre fémlemezeket alkalmaztak, amelyek nagyjából 4kg plusz súlyt jelentettek. Az említett területen nem ismeretlen a titán lemezek alkalmazása sem, amelyek tartóssága ugyan jobb, de a súly tekintetében ez sem lett volna igazán elfogadható.

Az előzőekben ismertetett negatív tapasztalatok is arra késztették a Renault szakembereit, hogy visszaálljanak az eredetileg használt, előrevezetett kipufogórendszer további használatára, amiről viszont később a csapat is beismerte, hogy nem igazán hozta az előzetesen elvárt eredményeket.

Az elmúlt időszakban névváltáson is átesett csapat elkészült a 2012-es évre szánt új kihívóval is, amely az FIA által idei szezonra megszigorított töréstesztjeit sikeresen teljesítette. Ennek köszönhetően a Lotus újonnan leszerződtetett finn pilótája, Kimi Räikkönen a vadonat új modellel kezdheti majd meg a február 7-i jerezi tesztsorozatot, ahol minden bizonnyal további hasznos adatokhoz jut majd a csapat, amelyek elengedhetetlenek lesznek az autó további fejlesztéseihez.

A Lotus az új szerzemény hivatalos bemutatójának időpontját is nyilvánosságra hozta, mely szerint a 2012-es konstrukciót a csapat hivatalos internetes oldalán, február 5-én láthatja majd a nagyérdemű.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A Formula-1-es autó idegrendszere
A Formula-1-es autó idegrendszere

Az F1-es versenyautóban található vezetékhálózatot egy kis képtársítás útján talán az emberi test meglehetősen szövevényes idegrendszeréhez lehetne hasonlítani. Az autót...

Készülődés a garázsban (Scuderia Toro Rosso, Abu Dhabi Nagydíj, 2011)
Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (2. rész)

A soron következő 2012-es Formula-1-es szezon jó néhány területen jelent majd újdonságot a csapatok és a versenyzők számára egyaránt. Az...

Renault turbofeltöltős motor
A Renault jól halad a V6-os motor fejlesztésével

A Nemzetközi Automobil Szövetség által a 2014-es évre összeállított technikai szabályzat szerint a Formual-1 jelenlegi 2.4 literes V8-as szívómotorjai helyett...

Close