Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Caterham Renault CT03: Áramlásjavítóval kiegészített kipufogó | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Caterham Renault CT03: Áramlásjavítóval kiegészített kipufogó

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.02.07. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,004
Kipufogórendszer (Caterham, Jerez teszt, 2013.02.05)

A szezon előtti jerezi tesztsorozaton a Lotus felfigyelt a CT03-as kipufogórendszerének kialakítására (Fotó: Caterham F1 Team)

Még szinte el sem kezdődött a 2013-as Formula-1-es szezon, máris elkezdődhet a csapatok szabályértelmezési vitája? A szezon előtti jerezi tesztsorozat első napján ugyanis a Lotus F1 Team technikai igazgatója a Caterham CT03-as versenyautó kipufogójára lett figyelmes, amely megítélése szerint nem biztos, hogy teljes mértékben alkalmazható lenne versenykörülmények között.

 

Kétségtelen, hogy a csapatok számára rendkívüli jelentőséggel bír minden egyes, az FIA által engedélyezett tesztnap, ahol mint azt a jelenlegi példa is mutatja, az alakulatok nemcsak a saját vadonat új konstrukcióik tökéletesítésére, hanem a többiek versenyautóin alkalmazott műszaki megoldásokra is éppúgy nagy figyelmet szentelnek. Természetesen nem kell azonnal arra gondolni, hogy a megfigyelések során elsősorban a szabálytalanságok felderítése vezérli a szemlélődőket, sokkal inkább az autók mustrálása során próbálják azok esetleges erősségeit feltérképezni, vagy olyan megoldások után kutatnak, amelyek adott esetben valamilyen formában átörökítve a saját szerzeményükre, akár annak menetjellemzőin is tudna javítani.

 

A 2011-es évben meglehetősen nagy népszerűségnek örvendett, kipufogóval fújt diffúzorok tavalyi szezonra vonatkozó betiltását követően a csapatok számára az egyik legnagyobb nehézséget az okozta, miként lesznek képesek a technikai szabályok adta kereteken belül maradva pótolni a szigorításból eredő aerodinamikai leszorító erő vesztést. A fejlesztési háború közepette egyre inkább kirajzolódni látszottak egy teljesen új elven működő kipufogórendszer alkalmazásának lehetőségei, amely az aerodinamikában jártas szakemberek, és mára a Formula-1-et figyelemmel kísérők számára is jól ismert Coanda-effektuson alapszik. Ez a fajta irányvonal azonban egyre mélyebb nyomot hagyott a mezőnyben, melynek eredményeképpen a 2013-as idényre megépített versenyautók mindegyike hasznosítja az előzőekben említett fogalom hátterében álló aerodinamikai törvényszerűséget.

 

A 2012-es évre összeállított technikai szabályzat értelmében – amelynek ide vonatkozó sorai a 2013-as szezonra változatlanok maradtak – a versenyautó mindkét oldalán a hosszanti szimmetriatengelyétől 200mm-re meghatározott 300mm széles, 700mm hosszú (a hátsó tengelytől mért 500…1.200mm-es tartományban) és 350mm magas (az autó alatt lévő referencialemez feletti 250…600mm-es tartományban) képzeletbeli doboz által körülhatárolt területen definiálja a kipufogórendszer végződését. Az így kialakított, a karosszéria fölé magasodó kipufogó-végződés utolsó 100mm-es szakaszának pedig egyenes vonalvezetéssel és kör keresztmetszettel kellett rendelkeznie. A kipufogó végződésével kapcsolatos további kitétel, hogy a versenyautó szimmetriatengelye és a kipufogó-végződés által bezárt szög nem lehetett nagyobb 10°-nál, míg az utolsó 100mm-es szakasznak a vízszinteshez képest 10…30° között kellett, illetve kell lennie.

 

Kipufogórendszer (Caterham, Jerez teszt, 2013.02.05)

Áramlásjavító lap a CT03-as Coanda-kipufogó számára kialakított légcsatornában (Fotó: Racecar Engineering)

Ezzel tehát a Caterham CT03-as konstrukció kipufogó-végződésének a kialakítása is meglehetősen szűk határok közé van szorítva, viszont a csapat mérnökei az oldaldoboz kialakításával igyekeznek olyan konstrukciót alkotni, amely valamilyen szinten növeli a diffúzor hatékonyságát. Ehhez a kipufogó végződését követően az oldaldoboz felső részén egy légcsatornát alakítottak ki, amely a forró égésterméket a padlólemez irányába tereli, hogy ott a kerék mellett elhaladva végül a diffúzor oldalsó légkamrái alá tudjon áramolni. A Coanda-effektusnak köszönhetően a meleg levegő, valamint az oldalsó kocsiszekrény felső felülete mentén elhaladó levegő egy bizonyos pontig követi a karosszéria felületének vonalvezetését, majd azután áramlásleválás következik be. A karosszériára ráhajló levegő görbült áramvonalai miatt pedig megnő a nyomáskülönbség a burkolattól távolabb levő ponthoz képest, és az így kialakuló nyomáskülönbség hatására az autó karosszériájára, vagy éppen a padlólemezére ható aerodinamikai leszorító erő jön létre, mindamellett, hogy a diffúzor alá áramló meleg levegő további aerodinamikai előnyökkel jár.

 

A Caterham tehát a fentiekben ismertetett elvet igyekszik minél hatékonyabban érvényesíteni a CT03-as hátsó traktusának menetdinamikájának javítása érdekében, amit egy kissé továbbgondolt műszaki megoldással vitt pályára Jerezben. A kipufogógázoknak a padlólemez irányába megfelelő módon történő továbbítására kialakított légcsatornába egy áramlásjavító lap került. A hővédő kerámiafelülettel ellátott fém kiegészítő elem – amely az előzőleg említett csatorna két oldalát köti össze – volt az, amely a hírek szerint felkeltette a Lotus F1 Team technikai igazgatójának, James Allisonnak a figyelmét. Mindamellett, hogy jelenleg még nincs szó semmiféle szabálytalanságról, a Caterham által alkalmazott műszaki megoldás akár kétséges is lehet a jelenlegi technikai direktívák által megfogalmazott kritériumok ismeretében.

 

A Formula-1 technikai szabálykönyvének 3.8.4-es cikkelye rendelkezik a kipufogórendszerek végződését érintő részletekről, míg az említett területen alkalmazható mindennemű nyílás kialakításával kapcsolatban a 3.8.5-ös cikkely az irányadó. Ezek szerint pedig nem lehet semmiféle karosszériaelemet elhelyezni a kipufogócső utolsó 100mm-es szakaszának tengelyvonalával megegyező pozícióban, a kipufogó végződésének közelében, és nem utolsó sorban úgy, hogy az általa létrejövő félkúp nyílásszöge a 3°-ot meghaladja, melynek hatására a kipufogó végződésénél lévő rész a hátsó tengely vonalának irányába nagyobb átmérővel rendelkezzen. Mindezek mellett a technikai szabályzat arról is rendelkezik, hogy a versenyautó kipufogójának végződése meghatározott nézőpontokból miként kell, hogy látható legyen.

 

Egyelőre tehát még nincs semmiféle hivatalos óvás a Caterham CT03-as versenyautón alkalmazott kipufogó-végződéssel kapcsolatban, de látva a 2013-as konstrukciókon alkalmazott megoldásokat, és azt, hogy mennyire nagy figyelmet szentelnek a csapatok a többi alakulat műszaki fogásaira, kétségtelen, hogy idén is az autók hátsó traktusa jelenti majd az egyik legfontosabb fejlesztési területet.

 

 

(Köszönet a Racecar Engineering magazinnak, hogy engedélyezte számomra a cikkben lévő fotó felhasználását)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Caterham Renault CT03: Áramlásjavítóval kiegészített kipufogó, 4.5 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Williams Renault FW35: Tiszavirág-életű fejlesztés a kipufogón | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Timo Glock (Marussia F1 Team, Silverstone, 2012.03.05)
Jerezben mutatkozik be a Marussia 2013-as autója

A 2013-as szezon Formula-1-es mezőnyének résztvevői közül a Marussia alakulat halogatta a leghosszabb ideig a vadonat új tervezésű versenyautójának bemutatóját...

McLaren Mercedes MP4-28 bemutató (McLaren, Woking, 2013.01.31)
Technikai ismertető: McLaren Mercedes MP4-28

A Lotus csapatot követően a McLaren is nyilvánosságra hozta a 2013-as évre tervezett vadonat új konstrukcióját, amely az elmúlt évben...

Lotus E21 bemutató (Lotus, Enstone, 2013.01.28)
Technikai ismertető: Lotus Renault E21

A Formula-1-es világbajnokság 2013-as idénye a Lotus F1 Team által január 28-án, a csapat YouTube csatornáján élőben közvetített ünnepélyes bemutatóval...

Close