Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az RB8 üzemanyagellátási hibájának technikai háttere | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az RB8 üzemanyagellátási hibájának technikai háttere

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.11.05. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,451
Sebastian Vettel (Red Bull Racing, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)

Műszaki hiba, vagy rossz csapatmunka? Vettelnek törölték az Abu Dhabi Nagydíj időmérőjén elért köridejeit (Fotó: Sutton Images)

Az Abu Dhabi Nagydíj szombati időmérője, de sokkal inkább annak záró momentuma a Red Bull Racing, valamint a kétszeres világbajnoki címmel büszkélkedő, és nem utolsó sorban a 2012-es szezon VB-címére eséllyel pályázó pilótájuk, Sebastian Vettel számára nem kis fejtörést okozott.

 

Történt ugyanis, hogy a harmadik rajthelyet jelentő gyors körének kiautózását követően a csapat rádión kérte a német versenyzőt, hogy azonnal állítsa le a Renault erőforrást, és tegye ki a pálya szélére az RB8-as konstrukciót. A kényszerű utasításra a csapat francia motorszállítójának a helyszínen dolgozó mérnökeitől kapott adatok miatt volt szükség, amelynek közlésekor a csapat és Vettel pontosan jól tudta, hogy a hétvégéjük további része nem éppen úgy fog majd alakulni, ahogyan azt szeretnék, vagy éppen eltervezték.

 

A telemetriai adatok alapján a mérnökök tudatában voltak annak, hogy az ATL biztonsági üzemanyagcella alatt lévő gyűjtőtartályban jelentős mértékben lecsökkent az üzemanyagnyomás értéke, és ezért Vettel az utolsó mért körét követően az RB8-as meghibásodása nélkül már nem tudott volna biztonságban visszaérni a boxba.

 

De miért is kellett Vettelnek azonnal megállni a pálya szélén? A Formula 1-es versenyautókban lévő üzemanyag megfelelő módon történő szállítására nagynyomású szivattyút alkalmaznak, amelynek segítségével jut el a motort éltető folyadék a pilótafülke mögött elhelyezett üzemanyagtartály alatt lévő gyűjtőtartályból egészen az autó V8-as erőforrásához, illetve annak injektoraihoz. A versenyautó gyorsítása, fékezése és a különböző manőverek során keletkező erőhatások következtében az üzemanyagtartályban lévő folyadék gyakorlatilag folyamatos mozgásban van. A motor megfelelő üzemeléséhez azonban mindvégig biztosítani kell a megfelelő, a technikai szabályzatban maximálisan megengedett 100bar-os üzemanyagnyomás értékét. Ebben játszik jelentős szerepet a gyűjtőtartályhoz csatlakoztatott nagynyomású szivattyú, amelynek a folyamatos üzemeléséhez mindvégig jelen kell lenni a szállítandó közegnek, vagyis az üzemanyagnak. Az előzőleg említett szivattyú folyamatos és megbízható üzemeléséhez szükséges folyamatos üzemanyagellátást pedig a gyűjtőtartálynak kell biztosítania.

 

ATL üzemanyagtartály (2012)

A Formula 1-es versenyautókban speciális összetételű üzemanyagtartály kerül felhasználásra (Fotó: ATL)

Miután a mérnökök a tartályban lévő szintérzékelő, illetve nyomásmérő által adott kimeneti érték alapján pontosan látták, hogy a tartály vészesen kevés mennyiségű üzemanyagot tartalmaz, két alapvető okból kifolyólag az autó azonnali megállítása mellett döntöttek. Egyrészt azért, mert a lecsökkent üzemanyagnyomás miatt a motor nem kap megfelelő mennyiségű üzemanyagot, és nem utolsó sorban az előzőleg említett nagynyomású üzemanyag-szállító szivattyú szállítandó közeg nélkül igen rövid idő alatt meghibásodna.

A jelenség azonban ennél jóval bonyolultabb műszaki problémát vetített előre. A mért adatok ismeretében, és a lecsökkent üzemanyagnyomást kiváltó ok miatt egyrészt nem tudták megfelelő módon prezentálni az FIA részére a mintavételhez szükséges 1 liternyi üzemanyag-mennyiséget, ami önmagában véve nem abból adódott, hogy a csapat elszámolta magát Vettel autójának megtankolása során, hanem egy, az üzemanyagellátó és kezelő rendszerben lévő komplexebb műszaki problémát jelzett mindez a Red Bull Racing szakemberei számára.

 

A történteket követően hosszas egyeztetések következtek a csapat és az FIA versenybírósága között, amely során elismerték, hogy az autó kényszerű megállítására valóban műszaki probléma miatt volt szükség, viszont azért, mert a szabályzatban előírt üzemanyag-ellenőrzéshez szükséges 1 liternyi mennyiséget nem tudták kinyerni a Vettel által vezetett RB8-as konstrukció üzemanyag-rendszeréből, diszkvalifikálták a német pilótát, melynek eredményeképpen a mezőny után a boxutcából kellett elrajtolnia a vasárnapi versenyen.

 

A szabadedzések és az időmérők során az autókat a csapatok mindig az adott célnak megfelelő mennyiségű nedűvel töltik fel. Az erre a célra a boxutcában alkalmazott mobil üzemanyagtöltő állomás rendkívül pontosan adagolja a tőle elvárt mennyiséget, és ami szintén nagyon fontos jellemzője, hogy a későbbi elemzések érdekében el is tárolja a versenyautókba töltött üzemanyag mennyiségének értékét is. Technikai sportról lévén szó, természetesen nemcsak a versenyautók, hanem az azt kiszolgáló, jelen esetben az előzőleg említett üzemanyagtöltő állomás is meghibásodhat, de ennek a tényét a csapat egyértelműen kizárta.

 

A speciális anyagból készült F1-es üzemanyagtartály egy rendkívül érdekes és meglehetősen komplex összetételű egység. Az első ránézésre egy önálló egészet alkotó tartály több, speciálisan kialakított, egymás alatt lévő, és hátrafelé irányuló kamrákat tartalmaz, amelyek között a folyadékáramlás a megfelelő kialakításnak köszönhetően folyamatos. Abban az esetben pedig, ha az üzemanyag mennyisége annyira lecsökken, hogy az már csak a legalsó kamrában foglal helyet (ahol az üzemanyag-szivattyú is található), az úgynevezett egyutas szelepezésnek köszönhetően nem fordulhat elő olyan eset, hogy az üzemanyag a fentebb lévő kamrába visszaáramoljon.

 

Az üzemanyagtartály legalsó kamrája tartalmaz továbbá három különböző, kisnyomású szállítószivattyút is, amelyeknek arról kell gondoskodnia, hogy a fentiekben említett, szénszálas kompozit anyagból készített gyűjtőtartályban mindvégig legyen kellő mennyiségű üzemanyag, amelynek a mennyisége hozzávetőlegesen 1…2 liter közé tehető. Ebből a kompozit tartályból egy meglehetősen precízen megépített nagynyomású szivattyú segítségével jut el az üzemanyag a versenyautó motorjához, és ez biztosítja továbbá, hogy az üzemanyagellátó rendszer egy összefüggő cirkulációs kört valósítson meg.

 

ATL üzemanyagtartály (2012)

A Formula 1-es autó üzemanyagellátó rendszerének szerves része a pilóta mögött elhelyezett, kamrákra osztott speciális tartály (Fotó: Sauber F1 Team)

A jelenlegi információk szerint Vettel autóját azért kellett félreállítani a pálya szélén, mert a nagynyomású szivattyú által biztosított nyomás értéke jelentős mértékben lecsökkent, vagyis nem szállított megfelelő mennyiségű üzemanyagot. További érdekesség, hogy az üzemanyagtartály ezen részében található az a csőhálózat, amelyet az FIA fel szokott használni akkor, amikor a versenyautóban lévő üzemanyag összetételének vizsgálatához szükséges mennyiségű folyadékhoz hozzá kíván jutni.

 

A gyűjtőtartály alacsony üzemanyagszintjét, illetve az ott mért alacsony üzemanyagnyomás értékét tehát az okozta, hogy az üzemanyagtartály legalsó kamrája – amely a gyűjtőtartályt látja el kellő mennyiségű üzemanyaggal – üres volt. Ennek oka lehet többek között az, hogy Vettel RB8-as autójának üzemanyagtartálya menet közben kiürült, vagy kiváltó oka lehet az is, hogy a tartály felsőbb rekeszeiben lévő üzemanyag nem volt képes leáramolni a legalsó kamrába.

 

Ennek a jelenségnek a pontos kiváltó okát azonban még csak találgatni lehet. Elképzelhető, hogy valóban volt elegendő mennyiségű üzemanyag Sebastian Vettel autójában, de az valami oknál fogva nem tudott korrekt módon a rendszer azon pontjára áramolni, amely az adott pillanatban a nagynyomású szivattyú működéséhez elengedhetetlen lett volna, valamint azon, az előzőekben is említett csőhálózatba, ahol az FIA az üzemanyag-mintavételt végzi. Ezt pedig az üzemanyagtartály kamrái között lévő speciális egyutas szelepek (csapóajtók) hibás működése idézheti elő.

 

A fentieket követően talán jogosan következik a kérdés: Ha valóban volt üzemanyag Vettel RB8-as autójának üzemanyagtartályában, akkor a csapat miért nem segített az FIA-nak kivenni belőle a kellő mennyiséget? Nos, a válasz a technikai szabályzat soraiban lelhető meg. A direktíva ide vonatkozó cikkelye ugyanis úgy határoz, hogy az FIA-nak az üzemanyag összetételének vizsgálatához szükséges 1 liternyi mennyiséget az erre a célra kialakított mintavevő ponton kell „lecsapolni”, az adott csapat közbenjárása nélkül.

 

Egy ilyen esetben a technikai problémát elszenvedő csapatnak pontosan meg kell határozni a műszaki meghibásodás kiváltó okát, és meg kell vizsgálni az üzemanyagellátó rendszer egyes elemei mellett az üzemanyagtartály fentiekben említett összetevőit is. A cél ugyanis nem más, mint hogy meg kell akadályozni az üzemanyag idő előtti kifogyását, és a kellő mennyiségű folyadék biztosítása mellett nem elhanyagolandó a tartály szerkezeti részei közötti teljes összhang is, hogy az teljes térfogatában képes legyen fogadni a motor zavartalan üzemeléséhez elengedhetetlen üzemanyagot.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Az RB8 üzemanyagellátási hibájának technikai háttere, 5.0 out of 5 based on 5 ratings


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első fékhűtés (Red Bull Racing, Kanadai Nagydíj, 2012)
Termikus segédeszközzel befolyásolt fékhűtés az F1-ben?

Az Abu Dhabi Nagydíj pénteki szabadedzéseit követően a Red Bull Racing alakulat közleményben hívta fel a Nemzetközi Autosport Szövetség figyelmét...

Kiegészítő légterelő a rúdszárnyon (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: A rúdszárny módosított légterelője

A Formula 1 technikai szabályzata lehetővé teszi a csapatok számára, hogy az autók hosszanti szimmetriatengelyétől számított 75-75mm-es távolságban a hátsó...

Első légterelő szárny (Ferrari, Abu Dhabi Nagydíj, 2012)
Ferrari F2012: Új lezáró elemek az első szárnyon

A Ferrari alakulat az Abu Dhabi Nagydíjra összeállított aerodinamikai csomag részeként új véglezáró elemekkel látta el az F2012-es konstrukció első...

Close