Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.08.07. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 7,101
Médiaközpont (Bahreini Nagydíj, 2013)

A versenyeken egy arra a célra kialakított médiaközpont szolgál a helyszínen dolgozó újságírók és fotóriporterek munkahelyéül (Fotó: Sutton Images)

A Formula-1 köztudottan az autóversenyzés felső kategóriájába sorolható, a csapatok és a pilóták által képviselt profizmus, és nem utolsó sorban az alkalmazott technológiáknak köszönhetően. Az F1 sikeressége azonban nem állna azon a szinten, ahol azt manapság tapasztalhatjuk, ha az autóversenyek és az azzal összefüggő események hátterében ne lenne ott a lehető legkorszerűbb és nem utolsósorban megbízható információtechnológia.

 

A Magyar Nagydíj számára évről-évre az Invitel (illetve annak jogelődje) biztosítja a szükséges információtechnológiai hátteret, amelynek szervezettsége és technikai felkészültsége kétségtelenül figyelemre méltónak mondható. A 2013-as Magyar Nagydíjról az MTVA közvetítése az Invitel hálózatán keresztül jutott el több millió magyarországi tévénéző otthonába. A szolgáltató a Hungaroring és a Kunigunda utcai székház összeköttetését egy redundáns sötétszálas kapcsolat kiépítésével biztosította. Az MTVA eddig még sohasem alkalmazott ilyen technikai megoldást a hazai F1-es futamok közvetítésére. Nemcsak a verseny közvetítését, de az azt megelőző héten a Hungaroringről érkező összes tudósítást, riportot és beszámolót is az Invitel által nyújtott infrastruktúrán láthatták a hazai szurkolók.

 

Az Invitel – még a jogelőd vállalat színeiben – már az első, 1986-os futamon is jelen volt a Hungaroringen, így tökéletesen érzékeltethető mit jelentett technikában, fejlődésben az eltelt több mint 25 év. Az első versenyen mára már kissé furcsán hangzó telexeket és képtávíró berendezéseket biztosított az Invitel a partnereinek. Ma már viszont az MTVA közvetítés hátteréül szolgáló digitális kapcsolatot, és a pálya teljes adatkommunikációs hálózatát is az előzőekben említett kommunikációs vállalat szolgáltatta.

 

Az internet hőskorában 64kbit/s-os PCM (Impulzus kód moduláció) csatornákon folyt a közvetítés a kommentátori fülkékből, az újságírók pedig 56kbit/s-os modemekkel tudtak adatokat küldeni a szerkesztőségekbe. Ma ennek a sebességnek több ezerszeresére képes az Invitel. A Hungaroring adathálózatát 10Gbit/s átviteli kapacitású Metro ethernet gyűrűhöz csatlakoztatva biztosítja a szolgáltató.

 

 

Mérföldkövek a Hungaroring információtechnológiai fejlődésében

 

 

Médiaközpont (Bahreini Nagydíj, 2013)

A nagydíjhétvégék során a futamok helyszínéről sok-sok szerkesztőséghez számtalan fotó és információ jut el, köszönhetően a profin kialakított információtechnológiának (Fotó: Sutton Images)

Az első, 1986-os hungaroringi versenyhétvégén ma már szinte felfoghatatlanul egyszerű technikát, 25db telexgépet és 4 huzalos képtávíró berendezést és nem utolsósorban analóg telefonvonalak álltak a csapatok és újságírók rendelkezésére. Ezt követően az eltelt évek alatt elképzelhetetlenül nagy utat tett meg az infótechnológia. A Hungaroring területén ma már több mint 25km-es kábelhálózattal dolgozik az Invitel a legmodernebb telekommunikációs- és informatikai szolgáltatásokkal.

 

Az internet hőskorának is nevezhető kilencvenes években kezdetben a kommentátori fülkékben voltak kialakítva PCM csatornák, amelyek a maguk 64kbit/s-os sávszélességükkel biztosították a közvetítések menetét. Az újságírók a kapcsolt vonalakon modemmel, 56kbit/s-os sebességen tudtak adatokat küldeni a szerkesztőségeik számára.

A kilencvenes évek végén már megjelent a 155Mbit/s-os, az SDH (Synchronous Digital Hierarchy=Optikai kábel alapú szinkron hálózat) technológia egy keretformátumának mondható, STM-1 névre hallgató technológia, amelyet a következő években az Invitel folyamatosan fejlesztett. A kornak megfelelő internet hálózatok kiépítése és az SDH fejlesztések további előrelépést jelentettek az adat- és információközléssel kapcsolatos igények kielégítésében.

 

A 2000…2010-es időszak további jelentős fejlesztéseket biztosított a Magyar Nagydíj helyszínéül szolgáló Hungaroring számára. Az SDH hálózat fejlesztésével az internet sávszélessége 2007-re tovább nőtt 4x155Mbit/s-ra. A 2006-os évtől kezdődően már Metro ethernet (nagy kiterjedésű, nagy sebességre képes optikai hálózat) technológián 2x1Gbit/s sávszélességre is képes volt az Invitel hálózata. Mindamellett, hogy igyekeztek maximális mértékben kihasználni az SDH technológiában rejlő fejlesztési lehetőségeket, a médiaközpontban, valamint a boxokban és a versenyirányításban résztvevő létesítményekben egyaránt megtörtént a WiFi hálózatok kiépítése is, míg az előzőekben ismertetett újítások mellett megjelent az ADSL aszimmetrikus digitális előfizetői vonal is.

 

Az elmúlt három évben a 10Gbit/s teljesítményre képes Metro ethernet gyűrűben – 1Gbit/s redundáns elérés mellett – még tovább nőtt a sebesség az SDH technológián szintén redundáns 2×2.5Gbit/s sávszélességre. Kiépítésre került a nagy sávszélességű szimmetrikus szolgáltatáshoz elengedhetetlenné vált LAN (Local Area Network=Helyi hálózat) hálózat, amelyet a média munkatársai, és a versenyirányításon dolgozó technikai személyzet vesz igénybe. Úgynevezett dual access point-ok telepítésével a nagyobb lefedettséget és a nagyobb sávszélesség biztosítására alkalmas WiFi hálózat fejlesztése is megvalósult, mindamellett, hogy bevezetésre került a nagy sávszélességű digitális előfizetői vonalat biztosító VDSL technológia is.

 

Az idei, 2013-as esztendőben a hálózat további fejlesztésével az 1Gbit/s és 2.5Gbit/s sávszélesség bármikor többszörösére, akár nx10Gbit/s-ra is bővíthetővé vált. Mindamellett, hogy az előzőekben említett technológiai megoldások, az SDH, a Metro ethernet, az ADSL, a LAN és a VDSL továbbra is jó szolgálatot tesz az információk digitális úton történő továbbításában, dual access point-ok kerültek a WiFi hálózat rendszerébe. Ez tulajdonképpen nem más, mint egy speciális antennarendszerrel ellátott WiFi hálózat, amely nagy sávszélességű, akár 450Mbit/s-os sávszélességet is képes biztosítani.

 

Az idei nagydíjhétvége során az Invitel 350db különböző szolgáltatással volt jelen (többek között STM-4C, STM-1 és 200M sávszélességek) olyan világszerte ismert szolgáltatók számára is, mint például az AT&T, a TATA és a PCCW. A redundáns optikai szál kapcsolat mellett ADSL, VDSL, WiFi kapcsolat, valamint analóg- és ISDN telefonvonalak létesítésére volt a legtöbb igény a nagydíj alkalmával.

 

 

Az Invitel tehát joggal lehet büszke a Hungaroring, a Formula-1 és nem utolsó sorban a sport iránt rajongók kiszolgálása tekintetében, hiszen a teljes nagydíjhétvége mindennemű műszaki probléma nélkül lezajlott. A Hungaroringen alkalmazott jelenlegi információtechnológiai rendszer kiépítését és üzemeltetését kiválóan ellátó Invitel további előrelépésként könyvelhette el, hogy idén először az MTVA magyar adása a teljes nagydíjhétvége során az általuk nyújtott infrastruktúrán keresztül jutott el a nézőkhöz.

 

 

Ezúton is köszönöm az Invitelnek és Drágus Richárdnak, hogy a rendelkezésemre bocsátották a cikkben található technikai információkat! További sok sikert kívánok a munkájukhoz, és kívánom, hogy a Hungaroringgel együtt még hosszú ideig legyenek jelen a Formula-1 világában!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az FIA által használt mérleghíd (Magyar Nagydíj, 2013)
F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése

A Formula-1 2014-es idénye kétségtelenül újabb jelentős korszakváltásnak minősül majd, hasonlóképpen a 2009-es évhez, amikor az FIA bevezette a jelenleg...

Használt gumiabroncs tisztítása (Maláj Nagydíj, 2013)
A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó)

Ahhoz, hogy egy Formula-1-es versenyautó megfelelő teljesítményt tudjon elérni a pályán, a megannyi összetevő mellett tökéletes mechanikai tapadással kell rendelkeznie....

Alumínium és volfrámacél ballasztok (Caterham, Magyar Nagydíj, 2013)
A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben

A technikai sportokban, így az autóversenyzés királykategóriájának is nevezett Formula-1-ben is, ahol a pilóták az általuk vezetett versenyautókkal minden egyes...

Close