Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az FIA betiltja a „fújt” diffúzorok további használatát | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az FIA betiltja a „fújt” diffúzorok további használatát

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.17. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,385
Diffúzor (McLaren, Maláj Nagydíj, 2011)

A Spanyol Nagydíj előtti napokban az FIA radikális szabálymódosítást jelentett be, amely a kipufogógázok által fújt diffúzorok további használatát megtiltja a csapatok számára. © Vodafone McLaren Mercedes

A Formula-1 2011-es szezonja számos újdonságot hozott a csapatok számára, és a technikai szabályzatban eszközölt szigorítások révén jó néhány lemondással is járt mindez a csapatok részéről. A megszorításoknak köszönhetően a csapatoknak le kellett mondaniuk az elmúlt évben igen közkedvelt aerodinamikai eszközként használt F-csatorna mellett az emeletes diffúzorok használatáról is, amely extra leszorító erő előállítására volt képes az autó hátsó traktusánál.

Az F1-es csapatok azonban csak egyet tehettek az FIA szigorításai révén, mégpedig olyan fejlesztésekkel kell, illetve kellett előrukkolniuk, amelyekkel képesek kompenzálni az előzőleg említett megszorítások miatti hátrányt. A szezon elején a Lotus Renault csapat által kifejlesztett előrevezetett kipufogórendszer hívta fel magára a figyelmet, amely szokatlan kialakítása mellett igencsak előnyös aerodinamikai tulajdonságokat képes kölcsönözni viselőjének.

A kipufogórendszeren keresztül távozó forró égésterméket a versenyautó padlólemeze alá juttatva, és végül az autó hátsó részében helyet foglaló diffúzoron kialakított légkamrákon keresztül kiáramoltatva a meleg levegő aerodinamikai hatásának köszönhetően nagyobb szívóhatást lehet elérni, amely megnöveli az autóra ható leszorító erő nagyságát, növelve ezzel annak menetstabilitását.

Ezt a fajta elvet a Renault mellett a Red Bull Racing, a Sauber, a Williams, de még a Ferrari is elkezdte évközben alkalmazni, ami a kipufogórendszer átdolgozása mellett a padlólemez, a diffúzor, de még az oldalsó kocsiszekrény alatti terület kisebb-nagyobb átalakításával is járt. Mindamellett, hogy a csapatok egyre inkább kezdték felismerni a diffúzor-kipufogó párosításból eredő előnyöket, az FIA legújabb, és egyben megdöbbentő bejelentését követően úgy tűnik, hogy már a hétvégén megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjtól kezdődően a csapatoknak tilos lesz az ilyen rendszerek további alkalmazása.

A különleges kialakítású kipufogórendszert illetően az egyik legfontosabb szempont, amit figyelembe kellett venni a fejlesztések során, hogy a csövezés, valamint a gyűjtőcsonk kialakításával ne idézzék elő a motor teljesítményvesztését kisebb gázpedálállás esetén sem. Éppen ezért az ilyen megoldást használó csapatok mérnökei úgy próbálták ezt a problémát kiküszöbölni, hogy függetlenül attól, hogy a V8-as erőforrás fordulatszám-, illetve teljesítménytartományának éppen mely részében üzemel, állandó égéstermék-áramlást biztosítottak, a gázpedál állásszögének kontrollálása nélkül.

A Nemzetközi Automobil Szövetség által bevezetett szigorítás értelmében tehát a versenyautó motorja nem biztosíthat extra égéstermék-áramlást abban az esetben, ha a pilóta nem ad gázt, és a fékezések alkalmával a fojtószelep maximum 10%-os mértékben maradhat nyitva. Feltételezések szerint ugyanis vannak olyan csapatok, akik megfelelő beállítások révén a forró kipufogógáz által elérhető aerodinamikai előnyök kihasználásának érdekében az autó fékezése alatt teljes mértékben nyitott pozíciót biztosítottak az előzőleg említett szelep számára.

Ennek további kiküszöbölése érdekében az FIA egyértelműen megfogalmazta, hogy a gázpedált, illetve a használatából eredő kipufogógázok áramlását szabályzó szelepet kizárólagosan a motor nyomatékszabályzására lehet alkalmazni, nem pedig a versenyautó aerodinamikai hatékonyságának növelésére. Abban az esetben pedig, ha valamelyik csapat nem tesz eleget ennek a szigorításnak, azzal véteni fog Technikai Szabályzat 3.15-ös cikkelye ellen, amely egyértelműen tiltja a rugalmas aerodinamikai elemek használatát.

Az FIA újonnan bevezetett szigorítása minden bizonnyal komoly kihívások elé állítják a csapatok mérnökeit, és vélhetően az átállás a szabályok által is elfogadott megoldásra, nem lesz mindenki számára teljes mértékben zökkenőmentes. De hogy mindez miként befolyásolja majd a mezőnyben eddig látott erőviszonyokat, egyelőre nyitott kérdés marad.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)
Összeállt a csapatok 2013-as szabálytervezete

A Formula-1-es csapatok érdekvédelmi szervezete, a FOTA legutóbbi ülésén ezúttal a 2013-as évre előirányzott aerodinamikai szabályokkal kapcsolatban egyeztettek a jelenlévők....

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Strapabíróbb kemény gumikat ígér a Pirelli

Az idei évben a Formula-1-be visszatért Pirelli által biztosított gumiabroncsok igencsak átformálták a tavalyi évben megszokott, a csapatok által a...

Sam Michael (AT&T Williams, 2011.01.26)
A Williams további fejlesztésekkel próbálkozik

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki sorozat ötödik állomásaként megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjon a Williams alakulat további fejlesztésekkel próbál majd javítani eddigi...

Close