Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az F1-es kormányrúd | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az F1-es kormányrúd

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.04. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,396
Formula-1-es kormányrúd (2011)

A kormánykerék eltekerését követően a kormányrúdnak köszönhetően fordulnak el a megfelelő irányba a versenyautó első kerekei. © Vodafone McLaren Mercedes

Egy olyan sportban, mint a Formula-1, ahol minden egyes másodperc számít, és a rajtrács első helyéről, valamint a középmezőnyből elrajtoló versenyző körideje között mindössze csak néhány századmásodpercnyi a különbség, a mérnökök nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a versenyautók vezethetőségére.

A versenyautó szempontjából tulajdonképpen annak kormányzási rendszere az első olyan pont, amely egyértelmű képet ad a pilótának arról, hogy mennyire lehet igazán jól kézben tartani az autó irányítását. Ebben kulcsfontosságú szerepet játszik a Formula-1-es versenyautók kormánya és az első kerekei közötti kapcsolat megvalósításáért felelős kormányrúd.

A működése meglehetősen egyszerűnek tűnik: amikor a versenyző eltekeri a kormányt, akkor a fogazott hajtótengelynek, valamint a keresztrudaknak köszönhetően az első kerekek annak megfelelő irányba fordulnak el.

A két csőből álló kormányrúd elkészítésénél alapvetően szénszálas anyagot használnak. Ez a két elem egy csuklóponton keresztül csatlakozik egymáshoz, amelynek az a feladata, hogy mindkét rúdszakasz megközelítőleg azonos sebességgel tudjon forogni. Mindezek mellett a kormányrúdnak megfelelő merevséggel és minél kisebb súrlódással kell rendelkeznie. Pontosan ez az a két szempont, amelyet a tervezéssel foglalkozó szakembernek szem előtt kell tartania. Abban az esetben ugyanis, ha a kelleténél sokkal nagyobb súrlódás lép fel, vagy akár nem megfelelő a kormányrúd merevsége, akkor a pilóta nem tudja kielégítően irányítani a versenyautót.

A kormányoszlop tartalmaz továbbá néhány elektronikai elemet is, amelyek a kormánykerék és a kormányrúd csatlakozásánál játszanak döntő szerepet. A rúd pilótafülkében található végén egy speciális gyorscsatlakozót alakítanak ki, hogy a versenyző minél könnyebben és gyorsabban ki tudja venni a kormányt a helyéről. A gyorscsatlakozó kialakításánál figyelembe kell venni az FIA azon előírását, miszerint a pilótának vészhelyzet esetén 5 másodpercen belül ki kell tudnia szállni a pilótafülkéből. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy egy ilyen speciális kioldórendszer legyen kialakítva a kormányrúdon.

A kormányrúd kormánymű felöli végén hornyos csatlakozási pont van kiképezve, amin keresztül történik a hajtótengelyhez való illesztés. Kormányrásegítés nélkül – amelyhez hozzávetőlegesen 200 bar hidraulikai nyomást alkalmaznak – a versenyzőnek legalább kétszer akkora erőt kellene kifejtenie ahhoz, hogy a megfelelő irányba el tudja fordítani az autó kormánykerekét.

Az FIA azonban egy másik igen lényeges szabályozással is szigorította az F1-es kormányrudak mechanikai jellemzőit. A tervezőknek alumíniumból egy olyan szakaszt is ki kell alakítaniuk, amelynek az a feladata, hogy baleset során az nyelje el a kormányrúdnál keletkezett ütközési energiát. A megfelelő konstrukció elkészítésének érdekében a csapatoknak speciális teszteket is el kell végezni, hogy pontosan meg tudják határozni, mennyire is kell valójában megerősíteni a kormányrúd végét. Az ütközés során ugyanis a keletkezett erőhatás nagysága nem haladhatja meg a 80G-t.

A Formula-1-ben használatos kormányrúd elkészítése nagyjából tíz órát vesz igénybe, és a csapatok 3…4db-ot visznek magukkal tartalékba minden egyes futamra. 1.500km megtétele után átvizsgálást, 3.000km-t követően pedig a szükséges karbantartásokat, javításokat el kell elvégezni. Egy általános javítás abból áll, hogy teljes mértékben szétszerelik a rudat, és a biztonságtechnikailag kritikus elemeket kicserélik. Ezt követően a már új alkatrészekkel felruházott és összeszerelt kormányrudat a versenyautóba történő végleges beépítése előtt újra le kell tesztelni.

A tervezés során tehát két alapvető dolgot kell mindenképpen szem előtt tartani: a minél kisebb súlyra és a megfelelő szilárdságra való törekvést. A Formula-1-es kormányrudakat természetesen nem kell állandóan áttervezni. Abban az esetben viszont, ha egy új fejlesztésű karosszéria kerül le a gyártósorról, akkor ahhoz hozzá kell azt igazítani, hogy végül a versenyző egy jó kormányzási tulajdonságokkal rendelkező autóval szálljon szembe riválisaival.

 

Technikai adatok:

Hosszúság: kb. 950 mm
Átmérő: kb. 35 mm
Anyaga: szénszálas anyag, titán, acél és alumínium

 

Formula-1-es kormányrúd (2011)

A kormányrúd beépítési helyzete a Formula-1-es versenyautóban

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Az F1-es kormányrúd, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Red Bull Racing, Valencia teszt, 2011.02.01)
Mi várható az új aerodinamikai szabálytól?

Az elmúlt napokban végre tisztázódtak a Formula-1-et érintő új motorszabályok körüli kérdések, és az FIA hivatalosan is bejelentette az új...

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Kijelölték a gumikat az angol, a német és a magyar futamokra

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli hivatalosan is bejelentette azon gumiabroncsainak típusát, amelyeket a világbajnoki széria soron következő három versenyén...

Renault motor (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.02.19)
Elfogadták a V6-os motorszabályt!

Az elmúlt hónapokban a Formula-1-et érintő egyik legjelentősebb témaként az autóversenyzés elit kategóriájára vonatkozó új, tervezett motorszabállyal kapcsolatban volt hangos...

Close