Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az F1-es benzinsapka | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az F1-es benzinsapka

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.12.18. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,158

A Formula-1 törvényhozó testületének is nevezhető Nemzetközi Automobil Szövetség 2009 augusztusában meghozott döntése számos lényeges ponton érintette az autóversenyzés elit kategóriáját. Mindamellett, hogy az FIA elvetette az oly sokat vitatott költségplafon intézményét, az ún. párhuzamos műszaki szabályzatot, és nem utolsó sorban Bernie Ecclestone éremrendszere sem kapott elegendő voksot, a technikai szabályzat nem maradt érintetlenül.

15 év nagyon hosszú idő, bár ennek a megítélése is minden bizonnyal más és más szempontok szerint is történhet. A Formula-1 számára egy ilyen 15 éves ciklus lezárására került sor a 2010-es évvel, amikor az FIA betiltotta az autók versenyek alatti tankolását, amely egyúttal a kvalifikációk harmadik szakaszának a lebonyolítását is érintette.

F1-es benzinsapkaSokan bírálták, és bírálják ma is a szövetség döntését a futamok ideje alatti üzemanyag-utántöltés mellőzésével kapcsolatban, de tény, hogy a technikai szabályzat ezen része a 2012-es évre sem fog megváltozni. Annak ellenére tehát, hogy a boxtaktika elemei között már nem szerepelnek a tankolásokkal kapcsolatos részletek, talán érdemes néhány szót szentelni a versenyautók részét épező alkatrészről, a benzinsapkáról.

Egy Formula-1-es versenyautónak nem igazán van olyan alkotóeleme, amelyet hétköznapi jelentőségűnek lehetne titulálni. Mindezek ellenére egyes alkatrészek viszonylag egyszerű megjelenése maga után vonhatja a következő kérdést: Mit is lehetne ezekről megemlíteni? Az ilyen, és ehhez hasonló esetekre pedig az F1-es versenyautó üzemanyagtartályának fedele – amit a hétköznapi életben benzinsapkának neveznek – kiváló példa lehet.

A személyautók esetében is ismert fedél – amely kis méretével az autó karosszériájának részét alkotja – feladatát tekintve az üzemanyagtöltő szelepet hivatott megvédeni akkor, amikor az éppen nincs használatban. Az 1998-as évtől kezdődően néhány szezonon át a Formula-1-es versenyautókon ezek a nyitható fedelek leginkább az otthoni házi kedvencek számára a hátsó bejárati ajtón kialakított csapófedeles ajtócskákhoz voltak hasonlíthatóak, amelyek egyszerűen csak kinyíltak a kellő pillanatban.

A későbbiek folyamán azonban a csapatok fejlesztőgárdájának figyelme még inkább ráterelődött a versenyautó ezen részére is, és az aerodinamikai szempontokat figyelembe véve megszületett a mai napig is használt üzemanyagtartály fedél, valamint annak mozgató mechanizmusa. Működését tekintve pedig már nemcsak egyszerűen felnyílik, hanem a megfelelő indítójelre kiemelkedik a karosszéria síkjából, és kifordul az üzemanyagtartály töltőszelepe elől.

A fedél-rendszer két alapvető részből áll: a szénszálas anyagból készített takarófedélből, és a hidraulikus mozgató mechanizmusból. A kifejlesztett megoldáshoz tehát egy különleges mozgató szerkezet is tartozik, amely tulajdonképpen egy egyszerűnek tűnő hosszirányú hidraulikus szerkezet, ami egy forgatómechanizmust is magában foglal.

A lineáris hidraulikus eszköz mindössze egy irányban végez mozgást. Egyszerre kell megvalósítani a fedél kiemelését és elforgatását, amelyhez egy olyan eszközt rendszeresítettek, ami kialakításából adódóan a lineáris mozgást forgómozgássá alakítja át.

F1-es benzinsapkaAz alumínium és acél felhasználásával készített, mindössze 95g-ot képviselő, és a 75mm-es hosszúsággal rendelkező töltőnyílás fedelet mozgató rendszer a forgástengely mentén elmozduló hengeres alkatrészt is tartalmaz, amelynek a külső felületén lévő spirálvonalas vezetőhoronyban egy vezetőcsap mozgásával valósul meg a fedél kiemelése és forgatása. Az üzemanyagtöltő szelep felett elhelyezkedő kétrétegű fedél a versenyautó karosszériájánál is használt szénszálas anyagból készül. Ehhez az elemhez szegecsekkel egy könyökidomot rögzítenek, amelynek a másik végén az előzőekben részletezett mozgató mechanizmus kap helyet. Az így összeállt egységet végül a versenyautó karosszériája alatt lévő válaszlemezhez erősítik.

Amikor még a versenyek alatt engedélyezett volt az autók tankolása, a fedél automatikus mozgató mechanizmusának köszönhetően sem a versenyzőnek, sem pedig a boxutcai személyzetnek semmi dolga sem volt a fedéllel kapcsolatban. Amikor a pilóta behajtott a boxutcába és megnyomta a kormánykeréken lévő sebességhatároló gombot, egyúttal felnyílt a töltőnyílás fedele is. Ezt követően pedig a tankoló személyzet akadálytalanul feltölthette a versenyautó üzemanyagtartályát a csapat számára kifejlesztett hajtóanyaggal.

A fedél kinyitása egy másodpercen belül megtörtént, de ennél gyorsabb működésre is képes lett volna. A szakemberek azonban egy hidraulikai fojtószeleppel igyekeztek ezt elkerülni, hogy ezáltal megóvják a nyitó mechanizmust az esetleges károsodástól.

Az elektromos-, vagy a hidraulikai rendszer hibája esetén a mozgató szerkezetet kézzel is működésbe lehetett, illetve lehet hozni, amelyet az egyik szerelő egy speciális kulccsal tud elvégezni. Ez azonban nem igazán szokott előfordulni, de egy olyan világban, ahol szinte tizedmásodpercekért folyik a harc, a csapatoknak még az ilyen apró részletre is fel kellett, illetve kell készülni.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az autó felkészítése (Red Bull Racing, Török Nagydíj, 2011)
Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (1. rész)

Az igazi Formula-1 rajongó számára a téli hónapok a várakozás időszakát jelentik, hiszen a szezon utolsó nagydíja és a következő...

A boxutcai üzenő tábla (Red Bull Racing, Belga Nagydíj, 2010)
A boxutcai üzenő tábla

Annak ellenére, hogy a Formula-1-ben szinte a legújabb fejlesztésű technikai megoldásokat, és egyben csúcstechnológiás kommunikációs rendszereket alkalmaznak, a versenyző és...

Első szárny flexibilitás teszt (Ferrari, Török Nagydíj, 2011)
Szigorítás várható a flexibilis első szárnyak ügyében (+Videó)

Előzetes információk szerint a Formula-1 törvényhozó testületeként tevékenykedő Nemzetközi Automobil Szövetség a 2012-es évtől kezdődően módosítani kíván az első légterelő...

Close