Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az F1-es autó gyújtógyertyája | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az F1-es autó gyújtógyertyája

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.10.06. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,695
Az F1-es autó gyújtógyertyája

A Formula-1-ben használt gyújtógyertyáknak akár a 2500˚C-os üzemi környezetben is kell helytállniuk. © Vodafone McLaren Mercedes

A Formula-1-ben használt gyújtógyertya első ránézésre talán a személyautókban használt változatok másolatának is tűnhet. A száguldó cirkuszban alkalmazott gyújtógyertyáknak azonban eltérőbb feltételeknek kell megfelelni, hiszen többek között a V8-as motorok megfelelő teljesítményen történő üzemelésében is kulcsfontosságú szerepet játszanak. Az F1-es gyújtógyertyák üzemi hőmérséklete meghaladja még az olvadt láva hőmérsékletét is, és gyakran 2500˚C-os környezetben kell helytállniuk.

A Formula-1-es autó gyújtási rendszerének elemét képező gyújtógyertya segítségével érik el, hogy a csapatok által használatos üzemagyagok felhasználása révén mozgási energia jöjjön létre. Összesen nyolc darab gyújtógyertya található az F1-es erőforrásokban, ahol a megfelelő menetes csatlakozások segítségével rögzítik azokat a hengerfejekben. A gyújtógyertyák egyik vége a robbanótérben helyezkedik el a szelepek mentén a dugattyú felett.

A motor percenkénti 18.000-es fordulatszámának eléréséhez a gyertyáknak másodpercenként 20-szor kell begyújtaniuk. Egészen 35.000V-nak megfelelő feszültség halad keresztül a gyújtórendszeren a gyertya villamos csatlakozó elemén és a vörösréz magon keresztül a középelektróda mentén a motortesttel fémes, és egyben elektromos kapcsolatban lévő testelektróda végéig. A két elektródát egymástól elektromosan elszigetelő anyag miatt a keletkezett szikra az elektródák közötti légrésen kénytelen átugrani, hogy végül az így keletkezett ív begyújtsa a motor égésterében lévő üzemanyag-levegő keveréket. A folyamat eredményeképpen a berobbant elegy által keltett energia megindítja lefelé a dugattyút, és a hajtókar segítségével forgásba hozza a főtengelyt, ami végül előremozdítja a versenyautót.

A Formula-1 technikai szabálykönyve pontosan meghatározza a gyújtógyertyákra vonatkozó fejlesztési feltételeket, de a gyártás során felhasznált anyagok és az egyes technológiai elemek fejlődése révén az elmúlt években elvégzett újításoknak köszönhetően a korábbi változatokhoz viszonyítva közel 50%-kal kisebbre és könnyebbre készítik a jelenlegi gyújtógyertyákat.

A külső borítás szénacélból, míg a gyertya középső részén található elektróda réz és speciális nikkelötvözet felhasználásával készül el. A megfelelő kialakítású kerámiaszigetelő révén pedig a gyújtógyertya ellenálló lesz a felhasználás során keletkezett magas hőmérsékleti körülményekkel szemben.

A gyújtógyertya fejlesztési fázisai alatt szorosan együtt kell működni a motor tervezésével foglalkozó szakemberekkel, hiszen mind a méretbeli-, mind pedig a műszaki paramétereket illetően igazodni kell a versenyautó erőforrásához. A gyújtógyertya tervezése alatt szem előtt kell tartania a mérnököknek azt is, hogy a gyertya felhasználása során gyújtási feszültség-szivárgás ne következzen be, és az alkalmazás során jelentkező hőterheléssel szemben is tökéletesen helyt kell állni. Míg a személyautókban használt gyújtógyertyáknak hidegindítási feltételek mellett kell megfelelő tartósságot produkálni, addig a Formula-1-es motorok az indulás előtt felmelegednek közel az üzemi hőmérsékleti értékre. Ez utóbbi azt is jelenti egyben, hogy a mérnököknek olyan gyújtógyertyát kell készíteni, amely tökéletesen ellenáll a maximális égési hőmérsékletnek. Nem megfelelő hőmérsékleti tartományra történő tervezés következtében ugyanis a gyújtógyertya könnyedén túlmelegedhet, ami rossz gyújtási jellemzőket és végül a motor jelentős mértékű károsodását is eredményezheti.

A gyújtógyertya középső szekciójának és az elektróda közötti rész mechanikai kialakításának módja rendkívül kritikus a megfelelő ívképződés miatt. Ez határozza meg ugyanis a gyújtógyertya által keltett ív irányát és nagyságát. A fejlesztések során kellő alapossággal kell eljárniuk a mérnököknek, még a kisebb módosítások esetében is, hogy végül a teljesítményét és műszaki paramétereit illetően is tökéletes gyújtógyertya születhessen. Természetesen a fejlesztések alatt készülnek rossz paraméterekkel rendelkező változatok is, amelyek a motorok teljes tönkremenetelét okoznák abban az esetben, ha azok kikerülnének a versenypályákra.

A Formula-1-es versenyautókban és a személyautókban alkalmazott gyújtógyertyák közötti alapvető különbséget a méret és a mechanikai szilárdság jelenti. Az F1-es erőforrásokban ugyanis ezeknek a gyertyáknak igen nagy vibrációt, és a gyújtás során jelentkező, nagyságrendileg 100bar (1470psi) nyomást károsodás nélkül kell elviselni. Mindezek mellett a kétféle területen alkalmazott gyújtógyertyák élettartama is más. Míg a személyautókban használt változatokat 100.000km megtétele után kell cserélni, a Formula-1-es konstrukcióban minden egyes verseny után, vagyis 300-500km-t követően kell új darabra váltani.

A Formula-1-ben használt gyújtógyertya tehát a versenyautó motorjához és minden egyes alkotóeleméhez hasonlóan úgy van megtervezve, hogy a maximális teljesítményt egy-két futam alatt biztosítsa. A gyertya legkisebb mértékű szennyeződése is befolyásolja a köridőket, ami egyben jelentős teljesítményvesztéshez is vezethet. A versenyek alatt uralkodó helyzet tehát olyan, mintha bent lennénk az oroszlán barlangjában, vagyis semmiképpen sem szabad esélyt adni a hibázásra.

 

Technikai adatok:

Hossz: 60mm
Átmérő: 8.5mm (az elektróda végénél)
Súly: 26g
Anyagok: szénacél, nikkelötvözet, vörösréz, kerámiaszigetelő

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Az F1-es autó gyújtógyertyája, 5.0 out of 5 based on 3 ratings


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kormánykerék (Team Lotus, Kanadai Nagydíj, 2011)
Továbbra sem tökéletes a Lotus kormányműje

A legutóbbi hírek szerint egyre valószínűbb, hogy a Team Lotusnak továbbra sem sikerült teljes mértékben megoldani a T128-as konstrukció szervokormányzásával...

Zylon erősítésű bukósisak (2011)
Erősített sisakokkal indul a mezőny Suzukában?

Az elmúlt napokban egy-két internetes hírportál arról számolt be, hogy a hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjon a Formula-1 mezőnyének minden...

Előzési zóna (Japán Nagydíj, 2011)
A suzukai célegyenesben lesz aktiválható a DRS

A Williams csapat színeiben induló Pastor Maldonado versenymérnöke, Xevi Pujolar által megadott információk szerint a hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjnak...

Close